Denník N

Budú niekedy slovenské vlaky spoľahlivejšie?

Začiatok roka sme v Železničnej spoločnosti Slovensko nemali ľahký. Najmä na strednom Slovensku sme museli odrieknuť viacero vlakov a niektoré médiá spochybňovali, či vôbec udržíme trate v okolí Banskej Štiavnice a Šiah. Udržíme, samozrejme. A bude lepšie.

Prečo sa ale toľko vlakov naraz dostalo do neprevádzkyschopného stavu? Odpoveď je v minulosti. Po zavedení dopravy „zadarmo“, ktorú považujem za jedinečný impulz rozvoja slovenskej železničnej dopravy, bolo jasné, že vtedajšia „zásoba“ rušňov a vozňov sa čoskoro opotrebuje a že bude treba zabezpečiť modernizácie existujúcej techniky a nákupy nových vlakov. Rovnako bolo zrejmé, že existujúca údržbárska infraštruktúra nebude stačiť. Všetko sú to stámiliónové položky, ktorých míňanie v našich prísnych podmienkach verejného obstarávania nemožno podceniť. Navyše, už len pár rokov budeme mať príležitosť využívať eurofondy a bolo by trestuhodné túto príležitosť na modernizáciu najekologickejšej formy hromadnej dopravy nevyužiť. Znamená to však „pár“ pravidiel a previerok naviac. Predchádzajúce vedenie ZSSK takúto eurofondovú modernizáciu začalo a po dodaní vlakov z prvých projektov (prvé poschodové jednotky, dieselmotorové jednotky) začalo s prípravou ďalších nákupov nových vlakov pre stredné a severné Slovensko. Tendre však neboli pripravené správne, a keď sme v roku 2016 ja a moji kolegovia z predstavenstva do firmy prišli, našli sme spochybnené a zastavené súťaže na 46 vlakov v hodnote 240 miliónov €. Preverili sme ich, opravili, respektíve vypísali nanovo. EÚ ich odobrila a my sa už tento rok môžeme tešiť na prvé vlaky, ktoré v priebehu troch rokov výrazne zmenia výzor koľajovej dopravy v okolí Žiliny a Banskej Bystrice/Zvolena. A bude to pohľad hodný 21. storočia. No novinky prichádzajú o rok neskôr, ako mohli. A už minimálne rok nám veľmi chýbajú.

Budú nové vlaky fungovať?

Je to férová otázka. S rekonštrukciami a opravami vlakov zažívame krušné chvíle. Týka sa to napríklad modernizácie rušňov série 757, ktorá bola urobená v rokoch 2011 – 2015. Tu čelíme problémom s technickým riešením týchto modernizácií naprojektovaným dodávateľom, resp. jeho subdodávateľmi. Tam, kde je to možné, samozrejme, tlačíme na dodávateľov, aby na odstránení týchto porúch pracovali, no je to technicky, technologicky a časovo náročný proces. Pri príprave nových zmlúv preto pritvrdzujeme naše požiadavky, zvlášť čo sa týka času opráv a prevádzkyschopnosti.

Žilinu a okolie čaká vlaková revolúcia. Takto vyzerá plošina pre našich cestujúcich na vozíčku v novom vlaku.

Dobrým vodítkom je nám prenájom desiatich Vectronov, ktoré sú nasadzované na koridore Bratislava – Žilina – Košice a Bratislava – Viedeň. Tie v úseku Bratislava – Púchov môžu jazdiť rýchlosťou 160 km/h. Každý z nich skoro denne najazdí vyše 1000 kilometrov. Ak sa Vectron pokazí, prenajímateľovi je umožnené (a doteraz sa to využívalo) poskytnúť náhradný rušeň pred možnosťou sankcií. Opravy pokazených rušňov tiež hradí prenajímateľ. Náš biznis s viac ako 1500 vlakmi denne je, samozrejme, komplikovanejší a nie je možné prenajímať si celý vozidlový park. Ani vo Vrútkach vyrobené DMJ sa nedajú poslať na opravu do Rakúska len tak. Ale situácia sa aj tu mení k lepšiemu. V nových zmluvách zavádzame významne vyššie nároky na kvalitu práce našich dodávateľov. Oproti minulosti požadujeme od dodávateľov napríklad garanciu prevádzkyschopnosti vozidiel v rámci veľmi prísnych kritérií a za náklady garantované roky vopred. Rovnako požadujeme garantované opravné časy prípadných závad bez náročného skúmania dôvodov ich vzniku. Vo vzťahu ku kvalite zavádzame požiadavky na disponibilitu potrebných náhradných dielov na viac rokov dopredu a veľmi prísne pristupujeme aj k prípadným závadám, ktoré by sa opakovali na viacerých kusoch vozidiel. Od týchto podmienok si sľubujeme vyššiu kvalitu dodaných nových, ale aj modernizovaných vozidiel.

Bude lepšie? Čiastočne už je. A blíži sa historická zmena.

V ZSSK stále stúpa počet cestujúcich, platiacich aj „zadarmistov“. Prepravujeme stále viac bicyklov, psov i áut. Sme skutočnou ekologickou alternatívou. Stúpa aj počet prepravených cestujúcich, ktorí si vyžiadali našu asistenciu. Zároveň však vieme, že niektorí cestujúci, ktorí sú odkázaní na invalidný vozík, nás na niektorých trasách už nepotrebujú. Vďaka novým vlakom.

K životnému prostrediu priateľským vlakom prepravíme každý rok viac a viac ešte ekologickejších bicyklov.

Tento rok sme sa prvýkrát po ôsmich rokoch dostali do čiernych čísiel, teda nemíňame viac ako dostávame. Hospodárime transparentnejšie, máme vyššie tržby i efektivitu práce. Pracovníkom v robotníckych profesiách vieme zaplatiť viac. V najbližších dvoch rokoch čaká našich zamestnancov historicky najvyššie zvýšenie platu (2019 – 2020).

Do troch rokov sa na slovenské koľajnice dostane 171 nových a zrekonštruovaných vozňov, jednotiek a rušňov. Prvé nové ucelené vlaky prídu už v máji. Bude to veľká vec, výzva, fuška a my sa tešíme. Toľko nových vozidiel v tak krátkej dobe na slovenské koľajnice ešte neprišlo. Potrebujeme však aj podporu štátu a politikov. Aby sme vedeli vyradiť všetky „staré šunky“, potrebujeme urýchliť tempo rekonštrukcie tratí, stavať nové (Komárno, Nitra) a elektrifikovať. Kolegovia vypočítali, že keby boli všetky trate zrekonštruované, potrebovali by sme o 20 – 30 % vozidiel menej. To je obrovské číslo.

A kto sa dostal až sem, môže nižšie nájsť pár ďalších dôkazov, že nezaháľame.

Tatranské posily: Novinky budú vlakom i zubačkou zároveň. V sezóne nám takáto výpomoc citeľne chýba.

Pripravované schválené investície:

25 ks moderných elektrických jednotiek

  • celkový objem: 160 miliónov €
  • predpokladané dodanie prvej jednotky: 2020 (dodávky 2020 – 2022)
  • nasadzovanie: regionálna doprava Žilinský kraj

21 ks dieselmotorových jednotiek

  • celkový objem: 77 miliónov €
  • predpokladané dodanie prvých vozidiel: druhý kvartál roka 2019
  • nasadzovanie: regionálna doprava Banskobystrický samosprávny kraj

5 elektrických jednotiek a 1 multifunkčný rušeň

  • celkový objem: 38,8 milióna €
  • predpokladané dodanie: grafikon 2020/2021
  • nasadzovanie: Vysoké Tatry

35 ks novovyrobených osobných vozňov série Bmpz a Ampz

  • celkový objem: cena za 1 ks približne 1,89 milióna €
  • predpokladané dodanie: 2018 – 2021
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

50 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bmz

  • celkový objem: cena za 1 ks 748 500 €
  • predpokladané dodanie: 2018 – 2021
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

34 ks diaľkových vozňov série Bpeer a Apeer – renovácia vo vlastnej réžii

  • celkový objem: 3,5 milióna € (predpokladané náklady na 1 vozeň = 100-tisíc €)
  • dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2019
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica;
  • Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

Strediská technicko-hygienickej údržby – pripravovaná realizácia

  • tri strediská – Nové Zámky, Zvolen, Humenné
  • celkový objem: približne 100 miliónov €
Čo bežný cestujúci nevidí: Na Slovensku v zime nevieme zvonku umyť takmer žiaden vlak. Často ich opravujeme pod holým nebom. Nové THÚ to zmenia. 

Ako pracuje ZSSK

  2014 2015 2016 2017 2018
Hospodársky výsledok I (tis. €) -6 379 -5 889 -5 152 -4 045 6
Tržby z prepravy (tis. €) 89 615 70 218 69 299 80 733 84 330
Tržby z prepravy/vlakokilometre 2,91 2,20 2,20 2,47 2,51
Celkový počet prepravených cestujúcich 47 287 894 57 274 910 65 605 732 72 473 077 73 807 854
Platiaci cestujúci 44 573 553 32 657 833 38 923 731 45 720 762 46 514 947
Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu 2 714 341 24 617 077 26 682 001 26 752 315 27 292 907
Cestujúci vlakmi InterCity 647 294 314 634 24 709 705 684 791 695
Imobilní cestujúci, ktorí využili asistenciu 1 147 1 808 2 036 2 472 2 702
Bicykle 83 048 105 667 132 993 149 726 164 320
Vozidlá (autá, motorky,…) 16 386 15 684 17 290 19 693 20 422
Kuriérske zásielky 1 343 1 330 1 253 1 294 1 356
Psy 47 704 50 462 51 935 53 994 56 699
Celkový počet vypravených vlakov 516 279 524 343 529 550 526 944 544 364
Vlakokilometre 30 791 181 31 855 984 31 477 066 32 640 950 33 649 149
Osobokilometre 2 503 987 902 3 081 246 834 3 193 721 688 3 759 923 848 3 815 146 560
Zamestnanci 5 841 5 949 5 924 5 952 5 877
Priemerná mzda 913 956 991 1 038 1 118
Medziročný nárast mzdy 2,92 % 4,79 % 3,58 % 4,82 % 7,65 %
Inflácia -0,1 % -0,3 % -0,5 % 1,4 % 2,5 %

 

 

Teraz najčítanejšie

Filip Hlubocký

V rokoch 2016 - 2021 som bol generálny riaditeľ a predseda predstavenstva slovenského národného dopravcu, Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Pôsobil som v advokácii, bankovníctve a v nákladnej železničnej doprave. Študoval som na Právnickej fakulte Univerzity Komenského a Faculty of Law, University of Cambridge.