Denník N

Pracujete v kancelárii? Pozor na chrbticu – sedenie jej škodí viac, ako si myslíte. (3 medicínske kauzy v jednom)

Ochorenia platničiek a CES štatistika v Anglicku
Ochorenia platničiek a CES štatistika v Anglicku

Je známe, že cigatera skracuje život o 11 minút, ale hodina sedenia až o 15 minút. Je málo známe, ako škodí sedenie a čo konkrétne môže nastať, ak človek 10 rokov sediaci pri práci 10h denne sa začne hýbať. A čo sa môže stať, ak na to nie je pripravené naše zdravotníctvo?

Do písania tohoto blogu sa mi moc nechcelo. Neskôr zistíte, prečo. Pre začiatok však uvediem, že prípady poškodenia medzistavcovej platničky do takej miery, že je nutná akútna operácia majú rastúcu tendenciu v Anglicku, aj na Slovensku. Kto veľa sedí v práci, môže si státim ušetriť veľa starostí. A Slovensko sa môže vyhnúť pár trvalým aj dočasným invalidom ročne. Všetko, čo tu uvádzam, môžem doložiť dokladmi.

Po vysokej škole do tridsiatky som sedával za počítačom málo. Asi tak 1x za 1/2 roka. Keď prišli LCD monitory, prestala ma z toho bolieť hlava a začal som sa baviť programovaním. Takto som sa bavil sám a aj v rôznych firmách 10 rokov, až ma pár mesiacov po narazení na päty(dojazede na koniec dráhy na tobogáne) začali bolieť pri behaní bedrové kĺby. Behať som prestal. Za pol roka som mal problémy so sústredením. Neskôr ma začal bolieť bedrový kĺb pri sedení. S týmto som chodil k ortopédovi, ktorý ma celý rok(4x) posielal na RTG bedrových kĺbov. Neskôr sa mi objavilo pichanie na vnútornej strane stehna a po pár mesiacoch pocit nachladnutej kostrče. S tým ma ortopéd na poslednej návšteve poslal aj na RTG krížovej chrbtice. Tam nič nebolo a tak to uzavrel, že je to nepriekazné. To už som pre veľké bolesti počas čakania u neho protesoval, ale nepomohlo mi to. O dva dni som prišiel po štyroch na pohotovosť.
Hospitalizovali ma, a ja som sa tešil, že určite vyriešia môj problém. Bol piatok a to je podstatné. Prestával som si najprv cítiť pravú nohu a neskôr som s ňou aj prestal pod kolenom hýbať. Keď už som sa nemohol vymočiť, urobili mi CT a lekárka mi povedala, že potrebujem akútnu operáciu. Na otázku, či pôjdem aj vrtuľníkom sa prekvapila z chlapčenského sna :D a povedala, že až zajtra. To som sa prekvapil zas ja a moc akútne sa mi to nezdalo. Neskôr som sa dozvedel, že neakútnu akútnosť spôsobila sobota. Operácia bola nakoniec nie ráno, ale poobede. To spôsobila nedeľa. A neoverene kotolníkov plán.

Dostávavam sa z toho doteraz – 4,5 roku! Už veľké zlepšenie nečakám a medicína tiež nie. Od ľudí s týmto priebehom som sa dozvedel, že koho operovali hneď, ako sa to zistilo, dostávali sa z toho 2-6 mesiacov. Najčastejšie s plným vyliečením. Na izbe bol pacient, ktorý deň po plánovanej operácii chodil po izbe a stonal. S bedrovým pásom nestonal a behal po celej nemocnici. Ja som sa na 5. deň po operácii sprchoval po ležiačky, rok som nosil barle, ortézu na nohe po doma na krátko 4 roky a na dlhý čas doteraz, alebo mimo domova ju nosím doteraz. Trvalé bolesti po dlhodobom stlačení nervov a ích odumretí sú tiež perlička…

Keď som prišiel po mesiaci v nemocniciach domov, hneď som začal hľadať, prečo sa to stalo práve mne a ako sa z toho dostanem. Okrem iného som našiel video Anglického spinálneho chirurga(od 9:58 do 10:25), v ktorom povedal, že takýto príbeh majú najčastejšie ľudia so sedavým zamestnaním, čiže vodiči z povolania a ľudia sediaci v práci. Vo veku priemerne 44 rokov. Štatisticky je väčšina prípadov vo veku 35-45 rokov. Mal som 42 rokov a 10 rokov som sedel na zadku poväčšine v kancelárii. A čím dlhšie som sedel, tým lepšie sa mi rozmýšlalo. No pravý opak toho, čo je dobré pre platničky a následne celú chrbticu. Pre chrbticu je dobré chodiť, stáť a minimálne sedieť. A keď sedieť, tak to striedať so státim. To je aj rada pre ľudí pracujúcich v kancelárii: Ak Vás bolí chrbát, postavte sa k pracovnému stolu. Zo začiatku je to nezvyk, problém, ale postupne si zvyknete. Našiel som dokonca aj blog pracovníka v IT, ktorý sa prácou postojačky pri stole vyhol operácii chrbtice(platničky) a je spokojný. Aj lekárska veda vie, že sedenie je pre chrbticu namáhavejšie, ako státie. Platnička v dospelosti nemá cievy a tak je vyživovaná iba difúziou živín. A keď dlhodobo sedíte, difúzia neprebieha a platnička degeneruje. A tak drobný náraz, ktorý v mladosti prežijete bez následkov, Vám môže po dlhoročnom sedení v kancelárii poškodiť chrbát. A nielen náraz, ale aj nevhodné zdvíhanie predmetov je tiež zdrojom „náhlej“ príhody s chrbátom. To zdvíhanie je však problémom iba sčasti. Z druhej je to spôsobené cieľavedomým ničením si platničiek dlhodobým sedením, alebo iným preťažovaním.

Keď som dospel štúdiom k záveru, že tam bolo viac pochybení, podal som po roku podnet na UDZS. Keď sa 3/4 roku nič nedialo, podal som trestné oznámenie. Po roku a pol mi prišlo stanovisko, že všetko bolo v poriadku. Komédia – vety, ktoré citovali zdroje ktoré som poznal a ktoré hovorili ako prebieha liečenie. Ale vynechali vety, že to treba operovať čím skôr. Tak som sa najprv obratom opýtal, ako sa mám odvolať, keďže to nie je špecifikované. To mi odpovedali, že moje odvolanie zobrali do úvahy a je neopodstatnené. :D Takto dáko vzájomné pinganie pokračovalo ešte 2x,  keď som im popísal X výhrad a oni mi odpisovali, že všetko bolo ok. Nakoniec mi pridali aj novú odpoveď, že odvolanie som podal neskoro(rok po došetrení), a nie je možné ho preto preskúmať. Dostal som sa tým aj do samostatnej položky v ročenke UDZS, kde je uvedený za daný rok aj prípad odvolacieho konania, ktoré bolo podané oneskorene. HAHA. UDZS v približne 15% prípadov rozhodne v prospech pacienta. Neviem, či majú stanovený limit, ale keď sa rozhodnú, tak žiadna námietka cez nich neprejde.
Trestné oznámenie  má podobný priebeh. Bolo rozdelené na 2 spisy. V prvom to znalec z iného medicínskeho oboru, ako sa možné pochybenie stalo zamietol pod koberec a keď som sa v lehote 3 dni elektronicky sťažoval podaním námietky voči záverom znalca, tak sa to pre istotu nedostalo k vyšetrovateľovi. V druhom to po 2 rokoch radšej dali druhému znalcovi. Nemyslím si, že by neatestovaný lekár, ktorý dal na názor skúseného mal dostať podmienku, alebo iný trest. A taký, ktorý bol vo svojom presvedčení, podľa 20 rokov starej chybnej vedeckej práce a nové poznatky sa pre kvantum práce nenaučil? Nemocnice a cez ne zdravotníctvo však pokladám za zodpovedné.

Netreba však vešať hlavu, pretože podstatné pre odškodnenie, čiže aj určitú sebareflexiu zdravotníckeho zariadenia, poisťovne a vlastne celého systému je najmä občianskoprávne konanie. Čakať na riešenie cez UDZS je falošná nádej, ako popisuje Postoj. Bolo by fajn, ak by toto bolo pre vyššie uvedenú neúprosnú štatistiku už dávno v kazuistikách UDZS(zborník chybných postupov a ích správnych alternatív), ale čo už. Musím to potlačiť sám. Písal som už na ministerstvo zdravotníctva a odpísali, že na to prihliadnu pri nových postupoch pre lekárov rôznych špecializácií, ktoré sa mali už minulý rok vydať. Skúsenosti zo zahraničia hovoria, že trvá dlho, kým sa lekári a zdravotné sestry naučia, že problémy s platničkami sa môžu v 2% prípadoch behom hodín radikálne zhoršiť a pacient vtedy potrebuje akútnu operáciu.

Aj preto som podal žalobu a súdim sa. Navrhol som znalecké posudky. Najpv z neurochirurgie. Zaplatil som preddavok na znalecký posudok 1000€, ktorý splácam banke. Teraz musím súdu zaplatiť budúci týždeň 650€ za doplatok. Neskôr budem potrebovať ešte na ďalšie dva medicínske a dva iné posudky asi 5000€. Tak tu prosím od tých, čo sedíte v práci a moja iniciatíva môže byť neskôr aj Vám prospešná.  Alebo Vaším rodinným príslušníkom… Neskôr môžem vrátiť, prípadne napíšte si  želanie, ako sa revanšovať. Rada od invalida na chrbát, ktorý sa dodatočne dozvedel, ako sa vyhnúť invalidite na chrbát, môže byť cennejšia, ako napríklad ponuka chiropraktika nechať si naťahovať chrbát. ;) Kto napr9klad vie, že na „seknutie v krížoch“ vôbec nie je dobrý chiropraktik, ako sa ľudovo traduje? Málokto. Chiropraktik Vám totižto rýchlo „pomôže“ oddialením platničiek, čím uľaví nervu, ale chorú platničku ešte viac poškodí! Preto je akútnu bolesť lepšie po konzultácii s lekárom preležať, ako ísť k šarlatánovi. Ja som u žiadneho nebol, ale okrem vykĺbeného členka a ramena by som si od takého človeka nenechal na nič siahnuť! Nie je to rada od medicínskeho odborníka, ale lekári budú súhlasiť.

Súd sa vyvíja dobrým smerom, pretože posudok neurochirurga hovorí, že ma na neurochirurgiu mali zobrať na operáciu hneď, ako sa to dozvedeli a keď ma už zobrali až na druhý deň, tak ma mali operovať doobeda a nie poobede. Preštudoval som si 75 medicínskoprávnych rozsudkov Slovenských súdov a špecifických 10 Českých rozsudkov. Z týchto oblastí poznám vyše 100 vedeckých prác, vyše 90% zahraničných.

Teraz najčítanejšie

Roman Hanajík

Voľby dopadnú pre demokraciu zle a to nielen pre veľa prepadnutých hlasov strán, ktoré budú mať do 5%. Ale aj pre pomýlenosť viac, ako polovice voličov o Covide, boji proti nemu, pre dezinformácie, ako zle sme dopadli a kto je za to viac zodpovedný, či ten, ktorý na jar 2020 (čiže keď tu nebolo ešte očkovanie a smrtnosť Covidu bola pre Slovenskú populáciu 1%) lákal nakaziť sa Covidom, čím skôr sa premoriť (videá), alebo ten, ktorý prišiel s celoplošným testovaním, po ktorom počty prípadov, hospitalizácií aj úmrtií klesali, ale ktorému ľudia nevedia odpustiť státie v rade. A tak kľudne veria tvrdeniam bez dôkazov, že celoplošné testovanie rozbehlo umieranie v druhej vlne. Čo rozbehlo druhú vlnu v Česku a inde vo svete, keď tam netestovali celoplošne a nemajú tam Matoviča? Ľudia veria súčasne banálnosti Covidu aj úmrtiam na neliečenie Covidu? Tiež je tu veľa klamárov, ktorí drzo klamú, koľko ich známych malo takú a onakú komplikáciu po očkovaní, ale podľa celosvetových štatistík by museli poznať 3-10x viac ľudí s takými istými komplikáciami, alebo úmrtiami po Covide, pretože po Covide to bolo častejšie. Tiež sú tu ľudia, ktorí si radi povedia, že štatistiky sú sfalšované, alebo nepresné, ale tie isté štatistiky sú im už dobré, keď už hovoria o nadmernej úmrtnosti v roku 2022 v zaočkovaných krajinách. Keby vedeli, že nadmerná úmrtnosť je iba medzi neočkovanými, presnejšie medzi neočkovanými s boostrom proti Omikronu, tak by už štatistikám neverili! A takto si tu žijeme a veríme tomu, čo nám vyhovuje a čo nám dáva dôvod nenávidieť niektorých politikov. Preto pomýlenosť verejnosti o Covide a očkovaní rozhodne predčasné voľby!  Bagatelizovanie smrtnosti Covid-19 počítaním "od buka do buka" ktoré som tu v blogu popisoval v roku 2020 je to najmenšie zlo. Časť verejnosti totiž vážne uverila tomu, že ich chce niekto vakcínami zlikvidovať, alebo im oslabiť imunitu. Pritom štatistiky, keď zaočkovaní už od jari 2021 zomierajú menej sú jednoznačné. V rámci "ochrany pred ohrozením života" tu možno budú pomýlení ľudia schopní zabíjať. Tak, ako niekto zabil predavača na čerpacej stanici v Nemecku, alebo ako niekto zabil brata lekárnika v USA. Len ešte musia niektorí politici a "lekári" prilievať olej do ohňa falošnými vyhláseniami a polícia a prokuratúra to musí nechať tak, nech je verejnosť ešte viac dopletená. Kým v Česku odsúdili prvú dezinformátorku na 3 roky podmienečného trestu, na Slovensku sa o Covide doteraz dezinformujúci Dr. Bukovský (firma AKV...) snaží zbaviť tejto jemu podľa zásluh priliehajúcej nálepky. Sem tam sa venujem aj menej známemu riziku práce v kancelárii, kde banálne príznaky a mierna bolesť chrbta môže pri "správnej" kombinácii chýb v zdravotníctve skončíť trvalým a vážnym poškodením zdravia. Nie je problém sedávať celý život 8 hodín denne, ale po skúsenostiach aj iných ľudí viem, že riziko môže prísť aj za 10 rokov denného sedenia za počítačom. Vďaka SMERáckemu riadeniu zdravotníctva a tvrdeniu: "Zdravotná starostlivosť nie je ohrozená" som sa takto stal invalidný dôchodca. Venoval som sa aj klamstvám a falošnosti strán SMER-SD a bývalého "nepolitika" Kollára, ktorý získal pre svoje firmy 11 mil.  € z eurofondov. https://www.facebook.com/roman.hanajik Alebo email: roman.hanajik treska gmail bodka com