Denník N

Zmätky v pojmoch okolo nového parkovacieho zdanenia pracujúcich Bratislavčanov

Štrasburg - ak tam chcete dostať bicykle, musíte prebudovať cesty a vziať priestor autám.
Štrasburg – ak tam chcete dostať bicykle, musíte prebudovať cesty a vziať priestor autám.

Neverím Vallovi ani pol slova jeho očakávaní. Ale držím mu palce. Naozaj, úprimne mu držím palce. Pre mňa ako CPčkára, ktorý príde do Bratislavy párkrát do roka a náklady na parkovanie mi preplatí firma, buduje dopravný a parkovací raj na zemi.

Parkovacia politika – to by bolo keby mi za nejaký ten poplatok auto pravidelne niekto verejne a za verejné zaparkoval tam, kde potrebujem. Vtedy by to bola parkovacia, lebo by parkovalaA bola by to politika, lebo by to bola vec verejná, alebo za verejné peniaze, alebo riadená verejným voleným funkcionárom.

Skutočnosť – auto stojí pred barákom v Petržalke a platím 49€. Platím za naftu/benzín na presun do práce na druhý koniec. A na druhom konci musím platiť plnú cenu parkovania 0,50-2€.

  • Počet nových parkovacích miest mimo ulice – nula
  • Počet nových parkovacích miest mimo mesto – nula
  • Počet áut pred barákmi – bezo zmeny
  • Počet áut na cestách – už len bohatí
  • Počet kilometrov pre MHD – bezo zmeny
  • Zmena platby z 0€ na 49€ + 264€ za električenku + nepravidelné platba 0,5€-2€ za hodinu mimo „pred barákom“.

A to sa oplatí. Leda že by niečo sľúbili do budúcna a vy tomu veríte.

Ak by som presedlal na MHD, stále musím platiť tých 49€. Auto som nepredal, lebo ho potrebujem na víkendy a na nákupy cez týždeň.

Problém s hľadaním parkovacieho miesta pred barákom sa nezmenil. Áut je rovnako. Ale platím 49€, čo som neplatil.

Navyše si vraj nemôžem už kúpiť svoje vyhradené miesto na ulici.

Bombónik – za parkovanie vo vlastnej garáži sa bude platiť 10€. To úspešne súperí s Dankovou daňou na potraviny. (Errata – tak nie povinne, ale bude to dobrovoľné)

Iste, ak sa za niečo dajú vybrať dane, prečo ich nevyberať. Zdaniť verejný priestor obsadený statickou dopravou – parkujúcimi autami – nie je žiaden nobelistický nápad. Otázka je, čo za to dostávame.

V slušnej firme sa to robí tak, že si firma vezme lízing, pôžičku, zoženie investičný kapitál, postaví parkovacie domy, strážené parkoviská, záchytné parkoviská, nové mimoúrovňové električkové koľaje, nové autobusy, prebuduje cestnú infraštruktúru. Teda s rizikom a za vlastné. Potom to splácam s výnosov z týchto investícii. A mám aj primeraný zisk, veď prečo by som to inak robil, že. Urobí to aj Bratislava?

Nie je to parkovacia politika, je to politika zdanenia a investovania vo verejnom priestore. Akurát netušíme do čoho.

Pár slov k tomu, ako vyhnať ľudí do MHD

Ak zaplatím za miesto pre parkujúce auto pred barákom 49€, ako ma to motivuje, aby som nejazdil autom, ale MHD? Aha tak že za každé parkovanie niekde inde v Bratislave na verejnom priestore budem platiť ďalšie peniaze. Takže to nie je 49€, ale 60-180-350 možno ja 500 euro ročne. Pri najhoršom: 160 hodín mesačne krát 12 mesiacov krát 2€= 3840€

Áno, pointa dopadu parkovacej politiky nie je v poplatku za parkovanie pred barákom, ale za to druhé miesto tam kdesi na druhom konci Bratislavy. A to je platba v plnke, ako by ste boli CPčkár. Pekné, CPčkár vo vlastnom meste. No jo, dostanete cenu útechy – v cene 49€ je aj volňásek   2 hodiny na parkovanie na druhej strane Bratislavy.

Keďže ten volňásek bude len 2 hodiny denne, do práce budú individuálnou dopravou jazdiť bohatí. Chudobný zaplatia tých 49€ a auto bude hrdzavieť v Petržalke a oni sa budú tlačiť v MHD s ostatnými chudobnými a strácať ešte viac času. Najlepšie to asi charakterizuje tento FB komentár:

Vynikajúce, odteraz môžem nechať auto doma lebo pri robote by som za to platil extra, aj keď budem mať parkovaciu kartu. A namiesto toho aby som cestoval do roboty 25 minút sa budem MHD-čkou trepať hodinu, s 3-mi prestupmi Vallo je vy*ebaný ko*ot.

Maximálna technická rýchlosť pražského metra je síce 80 km/hodinu. Ale priemerná cestovná rýchlosť je 34,6 km/h. Bratislava sa pýši číslami ako

  • priemerná rýchlosť autobusov je 19 km/hod.
  • priemerná rýchlosť električiek je 14 km/hod.
  • priemerná rýchlosť trolejbusov je 12 km/hod.

Jazda z Rače na Námestie hraničiarov v Petržalke trvá autom 19 minút (ideálne 17 minút), MHD 48 minút. Autom to nebude dlhšie ako MHD, keďže v Bratislave neexistuje mimoúrovňové MHD. Plus prestup a čakanie na ďalší spoj. To by Bratislava zázrakom predbehla aj Prahu. Leda zázrakom.

Zatiaľ som počul len o zdanení. O investíciách sa vraj dopočujeme vo štvrtok 11.4.

A dozvedeli sme sa akurát, že… No nič sme sa nedozvedeli. Ešte aj o tých 2 miliónoch na záchytné parkoviská sme už vedeli z konca mesiaca z predstavovania rozpočtu.

Aby ste chápali kontext: Penta v roku 2014 plánovala postaviť pri Digital parku parkovací dom. Celkové náklady odhaduje investor na 1,7 milióna eur za 415 miest.

Jediné riešenie, ktoré by odstránilo autá z mesta aj parkujúce aj jazdiace, je vyberať peniaze za jazdenie po uliciach mesta. Veľké peniaze. S kopou výnimiek, aby to občania neplatili dvakrát (aj v cene služieb a tovaru poskytovaných a predávaného na spoplatnenom území.  A to Vallo urobil.

Ak majú z ulíc zmiznúť parkujúce autá, musí byť parkovanie na ulici zakázané. Nie spoplatnené, ale zakázané. Ak sa má znížiť počet, musí byť platba tak vysoká, že vyženie časť áut parkovať za hranice mesta. Nie, 49€ ani iná sociálne únosná suma to nie je. Bolo by to niekde za hranicou 3000-5000€ ročne.

Takže riešenie? Kapacita, kapacita kapacita, trh. Navýšiť počty parkovacích miest nad hranicu počtu áut na danom území. Keď sa nedá do šírky, musí sa do výšky alebo hĺbky. To je jediná cesta.

Ak majú ľudia presadnúť z áut do MHD, tak sa musí stať jedna z nasledovných vecí.

  • MHD musí byť rýchlejšia a pohodlnejšia ako individuálna doprava. (trhový princíp, ale nereálne splniť)
  • Zakážete používať individuálnu dopravu. (diktátorský princíp)
  • Zakážete rezidentom kupovať autá. (diktátorský princíp)
  • Zastavíte autá pred barákmi brutálnymi cenami za parkovanie na tom druhom konci Bratislavy (princíp ojeb seba aj súperov)

Parkovacia politika  predstavená progresívnym tímom Vallo robí zatiaľ len to posledné.

Zatiaľ ani nezahusťuje intervaly MHD, ani nestavia mimoúrovňové trasy, ani nezvyšuje kapacitu existujúcich trás MHD a ani nezmenšuje kapacitu trás pre individuálnu dopravu. Ani nepodporuje trhové prostredie pre alternatívu k nákupu áut rezidentami.

Cyklistická doprava? To by musel niekto nájsť odvahu vziať priestor na cestách, na dopravných tepnách, autám. Vziať peniaze a za ne prebudovať verejný priestor. Iná doprava, inak zorganizovaný priestor. Ak to bude trvať dlho, bude to nekonečné peklo. Nie pre nás CPčkárov. Ale pre Bratislavčanov.

Neverím Vallovi ani pol slova očakávaní. Ale držím mu palce. Naozaj, úprimne mu držím palce. Pre mňa ako CPčkára, ktorý príde do Bratislavy párkrát do roka a náklady na parkovanie mi preplatí firma, buduje dopravný a parkovací raj na zemi.

Iste, môžem sa v niektorých z úvah mýliť. A možno aj vo všetkých. Je to spísané len na základe 46 ročného pozorovania sveta. Berte to, že je to text v štýle žánru: Blog – môj subjektívny osobný názor. Na rozdiel od mojich politických.

Teraz najčítanejšie

Martin Pilnik

Lekárnik - optimista.
Liberál, pravičiar, člen SaS, člen zdravotníckeho tímu SaS. www.politik.pilnik.sk
[Autorom fotografii, ak nie je uvedené inak, je ©Martin Pilnik]