Denník N

Naučte ich iné

Zdroj: https://www.maxpixel.net/Person-Man-People-Wise-Education-Knowledge-Wisdom-882078
Zdroj: https://www.maxpixel.net/Person-Man-People-Wise-Education-Knowledge-Wisdom-882078

Pedagógovia si spomenuli na starého odborníka: „Ako to, že za jeho čias mali deti lepšie výsledky? Poďme ho navštíviť do domova dôchodcov, možno nám poradí.“ – a ten ich prekvapil…

„Tie výsledky nie sú dobré.“

„Veru, ani matematika, ani slovenčina sa deťom nevydarili.“

„Čo s tým? Vymyslíme niečo nové?“

„A čo keby sme najprv išli za mojim profesorom, ktorý teraz býva v domove dôchodcov?“

Starého pána navštívili onedlho. Sedel s trochu uboleným pohľadom, akoby nevnímal svet. Svojho žiaka však spoznal. Ten sa pozdravil a šiel k veci: „Prosím, ako zlepšiť vyučovanie?“

S povzdychom prišla odpoveď: „Naučte ich opatrovať.“


Nie, nemám nič proti vyučovaniu matematiky. Dokonca ju mám celkom rád. Vyznám sa v teoretických veciach. No nemôžem byť ako líška, čo svoj chvost chváli.

Potrebujeme nájsť tú správnu mieru. Aby sme zo života nevytlačili niečo tiež podstatné.

Budúce opatrovateľky, či sanitári sa musia veľa času drviť veci, ktoré im aj tak nezakotvia v pamäti. Len preto, aby prešli v škole. Dokonca aj rodičov strhávajú ku tomuto učeniu a tak neostáva sila na citovú výchovu. Nemajú čas rozvíjať sa vo svojom povolaní, na ktoré majú talent. Nezabudnime, že ten je iba semenom. Treba ho vypestovať, aby priniesol plody.

Nielen oni potrebujú rozvinúť si cit v rukách a duši. Každý tak môže zlepšiť život sebe aj iným… Doprajme ľuďom všestrannejšie vzdelanie.

Nebojme sa, že kvôli tomu utrpí vyučovanie teórie. Žiaci nebudú preťažení jednostrannosťou a tak pamäť prime viac.

 

Obrázok prevzatý z: https://www.maxpixel.net/Person-Man-People-Wise-Education-Knowledge-Wisdom-882078

 

Teraz najčítanejšie

Peter Dubec

Som trochu ako kačica zo známej bájky, čo vedela plávať ako ryba, lietať ako orol a behať ako jeleň. Vlastne nie ako jeleň, ani ako orol, ani ako ryba… Inými slovami, viem všeličo, ale v učebniciach o mne zmienka nebude :-) Tak aj ja. Som doktor prírodovedy, ale stihol som už aj Master of Divinity. Písal som kedysi aforizmy a epigramy (dokonca mi za ne aj platili :-) ). Aj v Romboide mi vyšlo pár veršov... Vydal som zo dve menšie knižky. Vo voľnom čase pracujem ako mentor Rómskeho chalana, alebo vedúci v Royal rangers (niečo ako skauting). Na NationsUniversity mám na starosti predmet World of Mathematics – ako dobrovoľník – je to teologická škola, kde sa prihlasujú aj z chudobných krajín a na tých pár študentov, čo si tento predmet vyberie netreba venovať až tak veľa času. (Asi mám na to gény, lebo starý otec bol povolaný na vtedy vznikajúcu pedagogickú vysokú školu, aby založil sekciu didaktiky matematiky, hoci ja som len tieň z neho.) Ale za väčší pedagogický výkon považujem, že som zachraňoval žiakov pred reparátom. Prípadne im iba pomáhal, aby rozumeli. Od najmenších, až po študentom matfyzu. Tiež pôsobím v redakcii Cestou svetla. Zarábam si ako informatik (mám rád túto prácu, lebo pri nej môžem aj pomáhať, aj učiť, aj riešiť problémy a nové veci). A tiež prevádzkujem ubytovanie na súkromí. Mám manželku a dve dcéry. Rád sa bicyklujem, hrám na gitare...