Denník N

Parkovacia politika – Budeme „platiť za nič“?

FOTO: TASR
FOTO: TASR

Veľkou témou aktuálnych dní je parkovacia politika. Veľa ľudí je a priori proti. Veľa iných chápe, že to treba riešiť, ale oprávnene sa pýtajú „čo za poplatky dostanú“. Niektorí už dnes majú pocit, že „budú platiť za nič“. Ako to teda je?

Základným predpokladom debaty, je uvedomenie si o čom parkovacia politika je a o čom nie je.

TLDR: Parkovacia politika JE nástroj mesta na reguláciu množstva áut v meste a vecí s tým spojených. Parkovacia politika NIE JE o garantovaní parkovacieho miesta.

V nasledujúcich bodoch sa pokúšam tieto tvrdenia vysvetliť. Idem postupne od problému k zdôvodneniam.

1️⃣ Bratislave vládne individuálna doprava. A všetci na to doplácame.
– v zápchach strácame čas
– dýchame znečistený vzduchu z exhalátov
– po chodníkoch sa už takmer nedá chodiť, lebo všade parkujú autá

2️⃣ Autá sa do mesta nezmestia. Najmä na sídliskách nie je kde zaparkovať. Je to spôsobené tým, že keď sa sídliská stavali, počítalo sa približne s jedným autom na dve rodiny.

3️⃣ Budovanie parkovacích miest a rozširovanie ciest problém rieši len zdanlivo a dočasne. Presne dovtedy, kým si do mesta pustíme viac áut a budeme znova pri rovnakom probléme.

4️⃣ Donekonečna sa ale cesty / parkoviská stavať nedajú. Buď by sme museli vybúrať budovy, zastavať zeleň, alebo stavať pod zemou, čo je extrémne drahé.

5️⃣ Z týchto dôvodov mesto a mestské časti nevedia garantovať každému parkovacie miesto.

6️⃣ Ak je na malom mieste veľa ľudí, je výrazne výhodnejšia spoločná / hromadná doprava.

7️⃣ Mesto (teda my) by sme mali preferovať hromadnú dopravu na úkor individuálnej dopravy. Resp. ľudí podporiť, aby auto do mesta „nenosili“.

8️⃣ Preferovanie sa dá riešiť tak, že jeden spôsob uľahčíme, a/alebo druhý zťažíme, znepríjemníme.

9️⃣ Zavedenie poplatkov za parkovanie patrí do znepríjemňovania. V konečnom dôsledku má ale pozitívny efekt v uľahčovaní ostatných druhov dopravy.

1️⃣0️⃣ Každý si vie vypočítať, že ak pôjde autom do práce, vyjde ho to drahšie, ako keby zvolil iný druh dopravy. Prípadne sa bude snažiť auto využiť efektívnejšie a zobrať do práce aj kolegov, aby znížil svoje celkové náklady. Tým sa zníži počet áut v meste.

1️⃣1️⃣ Cieľom parkovacej politiky nie je autá a individuálnu dopravu zakázať, ale urobiť individuálnu dopravu menej výhodnou variantou.

1️⃣2️⃣ Volá sa to „parkovacia politika“ nie preto, že za to dostanem parkovacie miesto, ale preto, že mesto / mestské časti určujú pravidlá – politiku, kde sa za akých okolností bude parkovať.

1️⃣3️⃣ Protihodnota poplatku za auto a parkovanie nie je parkovacie miesto. Protihodnota je menej áut v meste, lepšia verejná doprava, menšie zápchy, ušetrený čas, lepšie životné prostredie, pohodlnejšia chôdza, kočíkovanie, zdravší ľudia, …

1️⃣4️⃣ Zaplatené peniaze nepôjdu súkromníkovi do vrecka, ale pôjdu do spoločného rozpočtu.

1️⃣5️⃣ Parkovacia politika rieši zároveň aj dlhodobé podfinancovanie mesta. Mesto poskytuje služby všetkým obyvateľom mesta. Na tieto služby sa ale neskladajú ľudia, ktorí tu síce bývajú, ale nemajú tu trvalý pobyt. Títo ľudia budú motivovaní zmeniť si trvalý pobyt, čím Bratislava získa aj peniaze, ktoré dnes nemá.

Bratislava nevymýšľa žiadnu novinku. Parkovaciu politiku majú, z presne tých istých dôvodov, zavedenú iné mestá dlhé roky. Nie som naivný, a viem, že nič nebude zo dňa na deň. Isto to bude nejakú dobu bolieť a nie vždy bude všetko domyslené. Je to ale proces a niekde začať musíme. V konečnom dôsledku si výrazne polepšíme všetci.

Ťoľko o parkovacej politike ako takej. O konkrétnom návrhu pre Bratislavu si možete prečítať na https://bratislava.sk/sk/bratislava-potrebuje-parkovaciu-politiku.

Teraz najčítanejšie