Denník N

Školstvo naďalej v čiernom

#skolyvciernej #iniciativaslovenskychucitelov | Foto – FB ISU
#skolyvciernej #iniciativaslovenskychucitelov | Foto – FB ISU

Témy týždňa 8. 4. 2019 – 14. 4. 2019 | Kritika učiteľského zákona neustáva • Plán na otvorenie trhu s učebnicami vyvoláva rozpaky • Výber školy je témou od materských až po vysoké

Výrok týždňa

„Školstvo má nesmierne množstvo problémov, ktorých riešenie politici neustále zľahčujú alebo ignorujú. Bez akejkoľvek slušnosti sa vysmievajú priamo do očí učiteľom, vychovávateľom, kuchárkam či školníkom, ale aj deťom a najmä ich rodičom, vďaka podpore ktorých školy ešte stále ako-tak fungujú.“

zástupcovia Iniciatívy slovenských učiteľov
vo vyhlásení k aktuálnemu stavu slovenského školstva | 8. 4. 2019

 

Výber z udalostí

• Zomrel dekan Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, sinológ, tibetológ, prekladateľ a publicista Martin Slobodník. Česť jeho pamiatke.

• V uplynulom týždni sa zástupcovia učiteľských organizácií aj ministerstva pod vedením Martiny Lubyovej (nom. SNS) naďalej vyjadrovali k novému zákonu o pedagogických a odborných zamestnancoch. Zákon na začiatku apríla schválila parlamentná koaličná väčšina napriek tomu, že petíciu s návrhom za jeho stiahnutie podpísalo viac ako 20-tisíc ľudí.

Proti zákonu protestovala Iniciatíva slovenských učiteľov (ISU) aj počas minulého týždňa kampaňou „Školy zostávajú v čiernej“. Pokračovali tým v protestnej akcii, ktorá sa konala na Deň učiteľov 28. marca. Učitelia „držia smútok“ z rôznych dôvodov, nielen kvôli platom.

• Slovenská komora učiteľov (SKU) svoje výhrady k novému zákonu o pedagogických a odborných zamestnancoch zaslala prezidentovi Andrejovi Kiskovi. Jej zástupcovia hlavu štátu požiadali, aby zákon vrátil parlamentu na opätovné prerokovanie. Zákon podľa SKU vznikol bez dohody a ozajstnej diskusie so všetkými relevantnými partnermi.

Na kritiku učiteľských organizácií ministerstvo školstva zareagovalo vyhlásením, že predstavitelia SKU aj ISU odmietli pozvanie ministerky Lubyovej na rokovania. Prístup učiteľov ministerstvo označilo za nekonštruktívny a skonštatovalo, že v poslednom čase sa stalo módou obracať sa na ministerstvá otvorenými listami, petíciami, ultimátami a negatívnou medializáciou.

• O tom, ako nový učiteľský zákon zmení systém ich odmeňovania, pre HN televíziu rozprával predseda Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku (OZPŠaV) Pavel Ondek.

 

K platom pedagógov sa vyjadril aj opozičný poslanec Branislav Gröhling (SaS). Ministerstvo ruší kreditový systém, ale princíp necháva rovnaký. Učiteľ musí naháňať príplatky, aby mal obstojný plat,“ píše poslanec a zároveň odporúča učiteľov normálne zaplatiť.

• Kritika ministerstva sa v médiách objavila aj v súvislosti s plánom na obstarávanie učebníc. Ministerstvo avizuje, že otvorí trh s učebnicami prvouky a matematiky, keďže podľa ministerky Lubyovej učitelia dlhodobo „nie sú spokojní s tými učebnicami, ktoré sú na trhu a hlavne chceli by mať väčší výber.“ Ministerka zároveň dodala, že informáciu o plánovanom obstarávaní ministerstvo zverejnilo „práve preto, aby všetci tí, ktorí už majú nejaké návrhy učebníc alebo chcú ich pripraviť, vedeli o tom, že máme tento zámer, aby sa mohli tohto procesu zúčastniť.“

Za niečo, čo má ďaleko od otvoreného trhu učebníc, považuje ministerkin návrh poslanec Gröhling. „Otvorený trh s učebnicami znamená, že škola dostane financie a zo schváleného portfólia učebníc si vyberie učebnice na základe svojho rozhodnutia a svojej potreby,“ vyhlásil poslanec.

„Aktuálne je vo väčšine predmetov výber jednej učebnice. Ak ministerstvo teraz ponúkne dve alebo tri, stále je to veľmi úzky výber. Obzvlášť aj preto, že ich vydá nanovo. Lenže my už teraz máme na trhu veľa kvalitných vecí, ktoré sa dajú kúpiť lacnejšie ako ministerské učebnice a jednoducho ich musí platiť rodič,“ hodnotí aktuálnu situáciu pedagóg Viktor Križo.

• Okrem výberu učebníc bola v uplynulom týždni na pretrase aj téma výberu škôl. Do stredy 10. apríla mali žiaci základných škôl možnosť vybrať si strednú školu. Podmienky na podávanie prihlášok priblížilo ministerstvo školstva.

O tom, či je dobré, že si žiaci v 15-tich rokoch musia vybrať, „či budú mať ako celoživotné oblečenie biele alebo modré goliere,“ uvažuje v komentári Hospodárskych novín Ľuboslav Kačalka.

O výbere základnej školy, odklade školskej dochádzky aj o predčasnom nástupe do školy diskutovala Veronika Pizano pre časopis .týždeň s Vladimírom Burjanom a Evou Krupovou.

 

• Zamyslenie Sergeja Hlocha v súvislosti s problematikou vysokoškolského vzdelávania, vedy, výskumu a potrebami pracovného trhu zverejnila na svojom blogu iniciatíva Žijem vedu.

Vysokoškolský pedagóg z Ekonomickej univerzity v Bratislave Tomáš Jacko zas vo svojom blogu opísal nekalé praktiky, s ktorými by sa slovenské univerzity mali vysporiadať na svojej vlastnej pôde.

To, že v záplave negatívnych správ o školách je dôležité hovoriť aj o pozitívnych skúsenostiach, si myslí Michal Kovács zo spoločnosti SwissRe. Pre týždenník Trend zároveň vysvetlil, prečo spoločnosť niektoré slovenské gymnáziá stavia na roveň bakalárskeho stupňa vysokoškolského vzdelávania.

• K významu bakalárskeho štúdia na Slovensku a v zahraničí sa v komentári pre denník Postoj vyjadril vysokoškolský pedagóg Branislav Pupala.

„Dodnes si Slovensko mentálne nezvyklo na to, že hlavným zdrojom vysokoškolsky vzdelaných ľudí na trhu práce by malo byť práve bakalárske štúdium. (…) My to akceptovať stále nevieme a väčšina bakalárov to u nás ťahá na magisterské štúdium, čo nie je dobré,“ píše Pupala.

• O tom, že viac ako polovica detí so zdravotným znevýhodnením zostáva za bránami materských škôl, písala v blogu projektu To dá rozum analytička Miroslava Hapalová. Dôvodom podľa nej nie je automatické odmietanie detí, ale prekážky, ktorým škôlky pri integrovaní takýchto detí čelia.

Pozornosť si v uplynulom týždni získala materská škola na východnom Slovensku, v ktorej sa deti so zdravotným znevýhodnením integrovať darí. Rodičia zo Spišskej Novej Vsi verejnosť informovali o tom, že takúto škôlku chce mesto zrušiť. Preto iniciovali aj petíciu, ktorú podpísalo viac ako 1300 ľudí.

Výzvu, aby mestské zastupiteľstvo dôkladne zvážilo argumenty v prospech zachovania škôlky, poslancom adresovala aj poslankyňa parlamentu Zuzana Zimenová (klub SaS). Poslanec zastupiteľstva Tomáš Cehlár následne na sociálnej sieti informoval, že rušenie škôlky sa odkladá, kým mesto nebude mať „dostatok správnych podkladov a informácií o celkovej situácii v každej škôlke.“

 

Všimli sme si

• Pri príležitosti Svetového dňa povedomia o autizme zorganizovala podpredsedníčka parlamentu Lucia Ďuriš Nicholsonová (SaS) odbornú konferenciu. Rodičia detí s autizmom a odborníci v tejto oblasti na nej hovorili aj o tom, ako školy takýchto žiakov integrovať nechcú alebo nezvládajú.

O tom, že štát deťom s autizmom dostatočne nepomáha, písala v reportáži Stanislava Harkotová. Upozornila pri tom aj na petíciu, ktorá už má vyše 6-tisíc podporovateľov.

• Po Medzinárodnom dni Rómov, ktorý bol 8. apríla, Rómsky vzdelávací fond vyhlásil nové kolo štipendijného programu na podporu študentov vysokých škôl v akademickom roku 2019/2020. Termín na podávanie prihlášok je do 17. mája, viac informácií nájdete tu.

• Podľa čoho sa vo voľbách rozhodujú prvovoliči? Chcú ostať žiť na Slovensku? A čo hovoria na tvrdenia o tom, že mladí ľudia odtiaľto utekajú? Odpovede na tieto otázky hľadal denník SME v troch školách v Považskej Bystrici.

 

Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie