Denník N

Prečo si volíme nekompetentných lídrov? 

Nový ukrajinský prezident - komik: Zdroj CTV News
Nový ukrajinský prezident – komik: Zdroj CTV News

Nebude tu nikdy lepšie, ak si ľudia budú voliť televízne celebrity. Cvičenej opici by ste nezverili šoférovanie školského autobusu na diaľnici, prečo to robíme s našimi daňami a budúcnosťou?

Úlohou politika nie je byť komediant na kamere

Mám otázku:

  • Koľkých politikov–poslancov poznáte, že naozaj vedia strhnúť davy?
  • Koľkých politikov–poslancov ste stretli naživo, ktorí vás zaujali svojou charizmou?

Málo, že? Vždy ich bude málo. A tak by to malo aj byť.

Úlohou poslanca-politika totiž nie je strhávať davy, robiť Facebookové videá, či vypisovať 200 statusov denne.

Úlohou politika — poslanca parlamentu, nie je na Facebooku odpisovať svojím fanúšikom, zvedavým na každý jeden bod jeho programu. Komunikácia s verejnosťou je úlohou komunikačného tímu pod vedením schopného manažéra, PR firmy, ktorá sa na to špecializuje. Šokujúce, viem. Mnohých to možno prekvapí, ale politici vám neodpisujú pod svojimi stránkami na Facebooku. Ak predsa len áno, je to varovný signál, že niečo nie je v poriadku.

Nedajte sa pomýliť, remeslom „charizmatických lídrov“ nie je politika, a prinášanie riešení pre ľudí. Ich remeslom je komunikácia — sú to často herci, celebrity, moderátori a ich cieľom je svetlo reflektorov.


Jeden z dôvodov, prečo slovenská vysoká politika pripomína celé desaťročia jednu veľkú ZOO je, že v nej najčastejšie poskakujú opice. Ak meriame schopnosti lezením po stromoch, najúspešnejšie skončia zákonite oni vs. napríklad také rybičky v akváriu.

Prečo povyšujeme a volíme neschopných?

Je úplne jedno či sa bavíme o biznise, akademickom alebo korporátnom svete, alebo o vysokej politike. Ľudský mozog, davové psychózy, a celý dizajn našej spoločnosti je proti nám. Volíme a nechávame sa strhnúť machizmom, a povyšujeme nekompetentných lídrov, a to navyše v dobrej viere, že robíme to najlepšie, čo vieme. Úplne úprimne, v celej svojej naivite.

Podvedome totiž hľadáme bezpečie, stabilitu a benefity pre skupinu ľudí, s ktorými sa identifikujeme. Hľadáme signály u lídrov, ktoré nám napovedia, že tieto veci vedia zabezpečiť, rovnako ako v rodinách, v ktorých sme boli vychovaní.

Tieto signály sú však klamlivé: narcizmus, prehnané sebavedomie, egoistické vystupovanie v osobnom kontakte, hlučnosť prejavu, intenzívny očný kontakt, silný a hlboký hlas, statná vysoká postava, autoritársky manažérsky prístup. To všetko sú prekážky.

Úlohou politika nie je strhnúť davy

V parlamente so 150 poslancami a v procese riadenia štátu, kde do tvorby zákonov zasahujú národné, nadnárodné aj mimovládne inštitúcie, je hlučný autoritatívny prejav hendikepom. Nespája, rozdeľuje. 

Čo takýto človek v skutočnosti robí je, že presadzuje svoj názor nad potreby ostatných skupín ľudí, a pripravuje pôdu na občiansku neposlušnosť u tých, ktorých záujmy neboli vypočuté. Takisto pripravuje pôdu pre pomalý ekonomický rast, apatiu, letargiu, znechutenosť verejnej mienky voči štátnym inštitúciám. Buduje základy pre nedôveru v demokraciu, a ak to preženiem do extrému, pripravuje pôdu pre občiansku vojnu. Autoritársky a nekompromisný prístup, často spojený s narcistickým vystupovaním pred kamerami je to, čo celé roky imponuje slovenskému voličovi. Ale nielen jemu.

Experti cítia a vnímajú nálady spoločnosti a vedia na ne reagovať. Ich prácou je predstaviť politika spoločnosti, ktorého je schopná si zvoliť. Správne, to nie je Ľuboš Blaha, ktorý si píše statusy na Facebooku. To nie je Robert Fico na videu, či v štúdiu v hlavnom vysielacom čase TA3. Je to obraz, ktorý stvorili experti, komunikačný tím, ktorý vie čítať a využívať nálady v spoločnosti.

Odborníci mu navrhli:

  • Čo a komu má hovoriť
  • Ako to má hovoriť
  • Ako sa má pri tom tváriť

A masy ľudí im na to sadli. Nálady obyvateľov sa dajú využívať v prospech celej spoločnosti, alebo aj v prospech vlastný. Toto sú fakty, a tie treba prijať. Čo sa teda zmeniť dá?

Myslenie rýchle a pomalé

Podľa behaviorálnych expertov Tverskeho a Kahnemana sa rozhodujeme dvoma spôsobmi:

  • Prvý, rýchly spôsob je emocionálny, pudový, logicky nepresný, a často nekonzistentný s našimi vyjadreniami.
  • Druhý spôsob, pomalý, vyžaduje dlhšie zamyslenie, analýzu, predstavivosť a fantáziu na vizualizáciu dôsledkov.

Obidva spôsoby rozmýšľania sú dôležité, problémy nastávajú, keď si v danej situácii vyberieme nevhodný spôsob.

Dovolím si tvrdiť, že rozmýšľať dlho nad dôsledkami, ak nespomalíte na červenej na križovatke, ohrozuje náš život rovnako ako nevenovanie pozornosti pri voľbe správcov a prerozdeľovačov našich daní na najbližšie 4 roky.

Tieto dve situácie vyžadujú rozdielny prístup k riešeniu, a ten už len z povahy spôsobu rozmýšľania nerobíme. Málokto z voličov si počas predvolebného obdobia sadne nad papier s perom v ruke, a spraví si zoznam, a následne objektívne porovnanie svojich priorít vs. kto mu ich v parlamente vie spoľahlivo zabezpečiť.

Faktom je, že aj ostrieľaní podnikatelia, desiatky tisíc živnostníkov a zamestnanci sa v priemere ani na sekundu do dňa nezamyslia, komu zverujú správu €37 mld. v rozpočte Slovenskej republiky. Každý jeden zamestnanec vo firme musí pred nástupom poslať svoj životopis, svoje CV, a spísať svoje skúsenosti a plány. Následne je hodnotený majiteľom firmy, manažérom, alebo celou sériou testov, či je na rolu pripravený.

Prečo nie sme rovnako nároční a kritickí aj k poslancom v parlamente, našim politikom?

Checklist “kvalitného” politika

Ako s tým začať? Ja som začal spísaním zoznamu kritérií na politikov, ktorým odovzdám hlas vo voľbách:

  • Aká je jeho vízia?
  • Aké sú jeho hodnoty?
  • Aké sú jeho skúsenosti, medzinárodné uznanie, úspechy v jeho odbore?
  • Aké zodpovednosti v minulosti mal?
  • História, čo povedal a čo následne urobil?
  • Porušil svoj sľub?
  • Ospravedlnil sa za pochybenia alebo ich nikdy nepriznal?
  • Jeho tím a partneri — akými ďalšími schopnými ľuďmi sa obklopuje?

Zoznam by mohol ísť ďalej, ale ak to zhutním, na čo sa zameriavam, tak hľadám nasledujúce 3 vlastnosti:

  1. Pokora — nikto nie je neomylný, a nikto nevie úplne všetko, nech je akákoľvek kapacita. Hľadám ľudí, ktorí sa obklopujú odborníkmi, pretože rozumejú, že nemôžu vedieť úplne všetko. Rovnako hľadám ľudí, ktorí nemajú rýchle riešenie na komplexné problémy. Svet nie je čierno-biely, a mať nadhľad a pokoru pred množstvom informácií a názorov, ktoré existujú, je kvalitný začiatok.
  2. Rozvaha — kam smerujeme a ako sa tam chceme dostať. Hľadám ľudí s víziou na viac ako len 4 roky, ktorí rozumejú výzvam, ktorým budeme čeliť o 10, 20, aj 50 rokov. Európa sa formovala do dnešnej podoby takmer 62 rokov, a je to najmenej 62 rokov mieru bez ozbrojeného konfliktu medzi členskými krajinami. Rád by som v mieri žil naďalej.
  3. Výsledky, dobré aj zlé — pretože „kto nič nerobí, nič nepokazí,“ je porekadlo pre správcov majáku na Aljaške. Ak chce človek niečo zmeniť, musí na projektoch pracovať, mať za sebou iniciatívy, projekty, firmy, inštitúcie, a teda v preklade dôveru ľudí schopných ako on.

Podľa týchto kritérií si vyberám ja. Ak sa chcete rozhodovať rozumne, a nie emocionálne, pripravte si vlastný list a hodnoty. Vyberte si akékoľvek premenné, hlavne sa však nad tým na papieri s perom v ruke zamyslite.

Garantujem, výsledky vás prekvapia.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Matúš Záhradník

Autor sa 3 roky venuje digitálnemu marketingu, budovaniu brandov, a pôsobí ako marketingový konzultant