Denník N

Rozhovor s človekom, ktorý pracoval ako troll na Facebooku pre SMER (chce ostať v anonymite)

Pred parlamentnými voľbami 2016 obhajoval záujmy strany TIP a neskôr SMERu. Prečítajte si, ako sa k tejto práci dostal, ako to celé prebiehalo a či mal morálnu dilemu robiť to.

Ako si sa dostal k tejto práci?

Moja známa pracovala v call-centre, kde jej kolegovia mali na starosti tento projekt.

Čo si vedel o tejto práci pred nastúpením?

Len to, že budem využívať Facebook a bude to súvisieť s reklamami.

 Bolo ti na pohovore povedané o akú prácu ide?

Áno, pani na pohovore mi oznámila, že budem vytvárať falošné profily na Facebooku a cez nich komentovať rôzne príspevky na základe článkov, ktoré nám ona pošle.

V ktorom období si tam pracoval?

Od septembra 2015 do mája 2016.

Koľko si mal kolegov?

Troch.

Vedel si, kto vás platí?

Áno, manažérka nám povedala, že nás platí strana TIP.

 Takže ste obhajovali TIP?

Asi do februára 2016 sme obhajovali strany TIP, Sme rodina a SaS. Potom sme začali obhajovať výlučne SMER.

Prečo?

Našim hlavným cieľom bolo od začiatku odobrať voličov Sieti a oslabiť ju, keďže sa javila ako najsilnejšia pravicová strana. Keď sa nám to podarilo a prieskumy vo februári ukazovali, že Sieti výrazne klesli preferencie, začali sme obhajovať SMER. Vtedy nám došlo, že TIP je nastrčená strana SMERu a má oslabiť pravicu vo všeobecnosti.

Wow. Prekvapilo ťa toto zistenie?

Áno, bol som nahnevaný, keďže som pravicový volič. A samozrejme, o všetkých informáciách ohľadom našej práce sme mali držať mlčanlivosť.

 Dostali ste presné pokyny ohľadom obsahu svojich komentárov?

Manažérka nám rozposlala názvy stránok a Facebookových skupín, z ktorých sme mali odkopírovať postoje a hodiť ich do komentárov. Tiež sme mali určené, ktoré profily budú obhajovať ktorú stranu.

 Aj vám Facebook mazal profily?

Áno. Hlavne tie, ktoré nemali veľa priateľov. Neskôr sa v médiách prevalilo, že niektoré z našich profilov sú trollovia a bol na internete zverejnený aj ich zoznam, tak sme ich zmazali. A tiež sme nahlasovali profily, ktoré obhajovali opačné názory ako my.

 Nemal si morálnu dilemu robiť to? Nemal si pocit, že robíš niečo nesprávne?

Ak mám byť úprimný nie. Bral som to tak, že mám ľahkú prácu na východe Slovenska a k tomu som takmer celú dobu vystupoval voči SMERu, čo bolo v súlade s mojim presvedčením. Až posledný mesiac pred voľbami sa mi pracovalo horšie, keďže som musel vystupovať za SMER.

 Podnecoval si vo svojich komentároch nenávisť?

Ako sa to vezme. Do istej miery voči politikom a stranám áno, ale nie voči konkrétnej skupine obyvateľov, ako to dnes robia mnohé profily na Facebooku.

 Prečo si odtiaľ nakoniec odišiel?

Po voľbách nás už politické strany nepotrebovali.

 Poznáš niekoho, kto to robí aj naďalej?

Tá spoločnosť stále existuje, ale neviem, či to robí naďalej.

Ďakujem za rozhovor.

Ak ste sa aj vy pýtali, ako je možné, že štát razantnejšie nezakročí voči internetovým trollom a šíreniu nenávisti, práve ste dostali odpoveď.

Teraz najčítanejšie