Čo ešte neviete o navrhovanom povinnom predškolskom vzdelávaní a už sa bojíte opýtať

Parlamentná väčšina a koaličná zmluva nepustí. Budeme mať povinné predškolské vzdelávanie od 5 rokov, lebo sa tak o tom rozhodlo smerom zhora nadol a basta. Tak sa pokúsme aspoň nastaviť toto opatrenie tak, aby pomohlo deťom.
Budeme mať povinné predškolské vzdelávanie v najhoršej možnej podobe. Lebo ho ideme spraviť súčasťou povinnej školskej dochádzky, ktorá tak bude trvať jedenásť rokov. Úplne ignorujeme fakt, že predlžovaním veku človeka sa nám predlžujú i jednotlivé fázy jeho života. Počúvam to z každej strany ako väčšina dnešných vysokoškolákov je dnes na úrovni maturantov, ale môže to byť iba pocit. Ten sa ale stráca, ak si porovnáme počet odkladov pri vstupe dieťaťa do školy. Je tu trend, ktorý potrebujeme preskúmať a nestačí sa uspokojiť len konštatovaním, že skrátka niektorí rodičia sú príliš citliví a zamieňajú si pomalšie tempo svojej ratolesti so zrelosťou.
Naučme sa hovoriť si pravdu. Toto opatrenie prichádza najmä preto, aby sa pripravili deti zo sociálne menej podnetného prostredia na povinnú školskú dochádzku. Dajme teraz bokom, že idei Učiaceho sa Slovenska o povinnom vzdelávaní skutočným predkladateľom, čiže ministerstvu, nič nehovoria. Inak by sa nepokúšali skrížiť tento riadne kyslý citrón s jablkami, t.j. v 5 rokoch všetky deti nastupujú do školy (na začiatok materskej) bez možnosti odkladu, so stigmatizáciou prepadnutia, okúsenia pocitu zlyhania, bez ohľadu na jeho psychický vývin a jedinečnosť.
Malo by sa ísť cestou vyrovnávacích ročníkov, vytvorenia opatrení v základnej škole na vyrovnávanie šancí a zvýšiť podporu rizikových skupín detí cez priamu intervenciu skrz asistentov a podporných odborných tímov priamo v materskej škole napr. už v treťom roku života. To potvrdzujú aj výsledky českej štúdie Kudy vede cesta, kde na základe analýzy sa vychádzalo z viacerých možností a celoplošné zavedenie predškolského vzdelávania vyšlo najhoršie.
Ozaj, kedy už na Slovensku začneme robiť hlboké systémové zmeny po dôkladnej dátovej príprave?!
Na záver si dovolím zopakovať to, čo som uviedol minulý týždeň vo svojom facebookovom statuse. Už dlhšiu dobu mám pocit, že sme už dávno nastúpili cestu do pekla, ktorá je dláždená dobrými úmyslami. Zosilňujeme intervencie štátu ako reakciu na zlyhávajúce rodiny, robíme to celoplošne a nie adresne, nechceme byť diskriminační, ale dopustíme komplikovanie života konkrétnych ľudí.
Toto nie je správna cesta a ak povinné predškolské vzdelávanie nastavíme zle, platiť za to budeme všetci.