Denník N

Prečo sa mnoho terapeutov mýli… Aký je Váš energetický stresový štýl?

Už ako dieťa som nasávala do seba celý svet…..

Vtedy som ešte nevedela, že som „tonálna kinestetička“ telou a dušou……

Môj spôsob spracovania stresu sa zakaždým prejavoval na tele. Nevedela som vtedy, ako s týmto fenoménom pracovať. Dialo sa to znova a znova… Ako prvé sa mi stres prejavil hneď v bruchu a úplne mi paralyzoval zakaždým stred tela. Často som stres spracovávala zvracaním.

Občas som si vypočula, že som len príliš precitlivelá a že sa musím „obrniť“. Nenávidela som túto vetu! A vypestovala som si na ňu časom alergiu. Neskôr som sa naučila svoje emócie potláčať. Lenže časom sa to všetko obrátilo proti mne ako bumerang. Pretlak emócii sa náhle v najnevhodnejšiu chvíľu ohlásil.

V dospelosti sa mi tento fenomén tzv. údajnej „precitlivelosti“  možno len trochu zmiernil……

Len čo som skočila do terapií tai chi, neskôr jogy či qi gongu – začalo sa veľa meniť. Moja obľúbená učiteľka Feng ma veľa naučila….. Každý z učiteľov mi niečo odovzdal….. či už to bol David Mooney alebo Charley Morley,… som za to vďačná! Aká škoda, že som v minulosti nemala informácie, ktoré mám dnes…. aká škoda, že som neprečítala skôr knihu Rolfa Sellina „Hypersenzitívni lidé mezi námi“…

Psychológia a rôzne políčka osobného rozvoja by mali byť vlastne bežne dostupné v školách. Učíme sa milión nepodstatných vecí, ale nikto nás v detstve nenaučil, ako spracovávať emócie. Ako otvoriť svoj potenciál. Ako emócie nepotláčať a ako sa vysporiadať s tažkými fázami v živote tak, aby ste sa nezbláznili…

A vnímavosť sa v škole väčšinou potláča. Treba ju predsa stlačiť na minimum, aby nevyrastalo príliš veľa individualít…. Aby sa deti javili ako bezproblémové,.. a síce v skutočnosti s veľkou fantáziou,.. ale predsa len, ekonomické vzdelanie je v spoločnosti viac akceptované ako umenie. Na Slovensku rozhodne áno.. A tak mnohí rodičia v domnienke, že toto je najlepšie pre ich dieťa – spáchajú vlastne na duši dieťaťa často nevedome – hotový zločin…..

Počas intenzívnych dvoch rokov rôznych psycho-tréningov som stretla tých najodvážnejších ľudí na poli duchovného rozvoja a psychológie. Hypnóza, aromaterapia, psychosomatika, čínska medicína, astrológia, ajurvéda, Brandon Bays a jej Cesta, tanec piatich rytmov, spev ako terapia, tai chi, qi gong, rodinné konštelácie, atd,.. .. skrátka bolo toho nadmerne veľa. Poznám náhľady psychoterapie, viem veľmi rýchlo prečítať ľudí, ktorí sa považujú za tých „vyvolených a povolaných“ a majú ego až do neba,…. Takých sa stráňte! Viem často prečítať manipulácie, ktorých je aj v duchovnom rozvoji požehnane……

Skrátka.. duchovný rozvoj je fajn, ale všetci sa tak trochu veľmi často mýlia…

Hypnotizéri budú obhajovať vždy iba hypnózu, psychoterapeuti iba psychoterapiu, atď…  psychiatri budú zakaždým predpisovať utlmovacie lieky…  a meditujúci budú zakaždým meditovať. A len málokto dokáže koncepty spájať.. a každopádne málokto vie, ako Vás môže Váš „stresový energetický štýl“ zrádzať celý život……

Poďme však po poriadku….

V tomto článku si hlavne vysvetlíme – čo je STRESOVÝ ENERGETICKÝ ŠTÝL… a ako nás v živote ovplyvňuje. Aké sú typy stresových energetických štýlov a čo to pre jednotlivé typy znamená…

Je to veľká nevedomosť a zdá sa, že aj psychológovia často“ tlačia“  ľuďom do hlavy zakaždým tie isté veci. Odblokovávanie. Psychoterapia. Hypnóza. Programovanie. EFT. NLP. Atď…  A mnoho ľudí to vyskúša a nič nefunguje. Prečo?

Až nedávno som to pochopila…….

Narazila som na facebooku na Donnu Eden.

Donna Eden žije v USA. A je to žena, ktorá vidí auru vo farbách..  a vo svojich knihách popisuje mnoho mýtov z osobného rozvoja…. popisuje, čím prešla ona ako hypersenzitívny človek a aké krízy podstúpila.

Nakoniec….. kniha, ktorá nám zachránila kožu a priniesla veľkú zmenu v našich životoch je veľmi cenná. Preto som sa rozhodla o nej napísať aspoň pár riadkov.

Donna ju napísala so svojim partnerom Davidom Fensteinom. Obaja prešli rôznymi krízami, keďze Donna je kinestetička a David je viac digitál…  v knihe popisujú 4 druhy spôsobov, ako človek reaguje na stres….. to nazývajú „energetickým stresovým štýlom“…

Donna Eden vidí auru ako vrstvy. Vidí ju ako pásma. A to pásmo, ktoré je najbližšie k Vášmu telu – bude určovať Váš priebeh života. Každý máme iné usporiadanie pásiem. Preto nehľadajte medzi ľuďmi podobnosť a už vôbec nie rovnakosť. A ako popisuje Donna Eden – na základe rôzneho rozloženia týchto pásiem bude u každého prevládať iný energetický stresový štýl…..

Takže poďme k veci…..

1. Kinestetici:

– pocit je fakt, logika je podozrivá, ale ide do úzadia.. a  prvotné budú vždy emócie..

– sú to ľudia, ktorí dokážu cítiť energie tak, že ak sa nenaučia s tým pracovať –  môže ich to pomerne dosť blokovať. Je to celkom možné, že sa im to bude prejavovať na tele. Sú totiž ako špongia. A keď sa nenaučia narábať počas života s týmto citlivým fenoménom, môže to byť dosť sebadeštrukčné, ale aj zničujúce pre okolie. Je to rovnako požehnanie a prekliatie zároveň. Podľa toho, ako to využijete.

– kinestetik v strese prežíva veľa cez solar plexus. Stráca pôdu pod nohami. Stáva sa neuzemneným. Energie sa prepadajú do tela…. stres je ihneď nasiaknutý celý do tela ……… a bude výzvou – aby tento stres kinestetik vedel zrecyklovať časom aj prijateľnejšími  – menej bolestivými spôsobmi…

Kinestetik je často v strese viac zladený s potrebami partnera/partnerky ako s potrebami svojimi….

– hrubá bolestná energia sa sústredí  v srdci a hrudi, kinestetici sa v strese cítia akoby šli vybuchnúť a či utopiť sa…

– jasné myslenie nie je podporované, pretože väčsina energie odišla z mozgu do tela..

– ich zúfalý impulz je vypnúť zdroj ich utrpenia ukľudnením partnera/partnerky..

Počas stresu sa u kinestetika deje toto:

– energie majú tendencie stávať sa pomalými a ťažkým ako bahno

– energie tela sa spájajú s vonkajším svetom a potom sa presúvajú do vnútra veľmi nezdolateľným a zdrvujúcim spôsobom..

– energie sa koncentrujú pri srdcovej čakre v centre hrude..

– energie smerujú von z bedier, bokov,… z nôh a chodidiel, zrádzajú stabilitu kinestetika…

Úlohou kinestetika je nájsť svoju rovnováhu a nenechať sa rozptyľovať inými energiami. Nie do takej miery, že by stratil pôdu pod nohami a aj kontakt s telom či svoju identitu. No napriek tomu sa toto kinestetikom deje!….. Kinestetici by mali nájsť stred a rozvíjať intuitívne cítenie. Vedieť rozpoznať svoje mechanizmy a vedieť s nimi pracovať. Prepracovať sa k určitej stabilite, ale vedieť svoje dary využiť najlepšie ako sa dá. Nie je to o znegovaní tohto konkrétneho štýlu. To ani nejde….. Ide o to, ako nájsť rovnováhu a vyťažiť z kinestetiky maximum….

Kinestetici sú však často príliš vzťahovační, akoby sa ich dotýkalo celé bremeno sveta a sú energetickými „nasávačmi“, .. a to až do takej miery, že strácajú niekedy svoj stred. Na druhej strane sa pomerne rýchlo dokážu pomocou pohľadu vyslovene „prevteliť“ na malú chvíľu do inej osoby… a za malú chvíľu veľa pozorovaním prečítať.. neoklamete ich.. oni majú dokonalé kontrolky.. a vedia reagovať aj na neverbálnu komunikáciu..  Horšie sa im však hľadajú slová….

A práve pre nasávanie energie – ich pohľad bude pri rozhovore s inou osobou často preskakovať z očí osoby do zeme.. priamy pohľad by mohol znamenať úbytok energie či hrozbu, možno prílišné zasiahnutie do svojho biopoľa….  kinestetika teda priamy očný kontakt do istej miery zaťažuje. On je ako anténa. Lenže! Má to háčik…. tak ako vie nasať pozitívne, vie rýchlo nasať aj to opačné – čo sa prejaví pri extréme únavou….

Svoju úlohu kinestetici naplnia vtedy – ak  nenechajú udupať svoj mod. Ak spojenie s inými rovinami sveta dokážu využiť a naplniť v tom prejaviť ten svoj potenciál.. Často sa ale deje to, že viac „zdigitalizované prostredie“ kinestetika zatlačí úplne do úzadia.. Kinestetici sa často strácajú v čase a fakt nie je nič pre nich jednoduchšie – vtedy využijú svoje zázračne silné pozorovanie, ak energiu sústredia do toho, čo milujú.

Nech už to je obraz, hudba, nová idea, pohyb, bezčasovosť bude silnou stránkou kinestetika. Často sú to umelci,.. alebo aj skrytí umelci, ktorí sa vplyvom rôznych okolností nerozvinuli…. Takí budú celý život hľadať spôsob, ako sa vrátiť „domov“,.. možno na planétu dizajnu a či kreslenia, atď. A bude jedno koľko majú rokov. V určitom čase u nich aj tak zvíťazí kinestetický stresový štýl.

Žiaľ… veľa kinestetikov z tohto sveta odíde skôr ako naplno rozvinie svoj potenciál. Pozrime sa do sveta umenia na samovraždy, predávkovanie liekmi, atď,… To je druhá strana brehu kinestetika. Títo ľudia sú mohutne ponorení v hĺbkach. Práve pre mohutné prežívanie, ktoré kinestetický stresový štýl nesie.

Spoločnosť však potrebuje kinestetikov. Potrebuje ľudí, ktorí sa emocionálne odhalia a upozornia na rôzne patálie v spoločnosti. Kinestetici sú naozaj vzácni ľudia. Vedia vypozorovať a vyčítať z okolia veľa. Práve pre ich antény, ktoré fungujú 100percentne. Možno však budú dlho outsideri, ktorí veľa chápu a aj cítia, ale nezapadajú do často racionálnejšie postavenej society…….

Kinestetik sa nesmie nechať za žiadnu cenu udupať…. nesmie sa stať chameleónom, ktorý mení farby. A musí urobiť všetko preto, aby našiel svoju cestu a aby jeho potenciál časom zasvietil ako Slnko. A to vlastne platí pre každého z týchto typov. Využiť to pozitívne a uvedomovať si tiene…

A tu sa dostávame k druhému typu energetického stresového štýlu. Opozitum kinestetika je digitálny človek s digitálnym stresovým štýlom:

– jeho/jej motto bude: „I am right“! A bodka. Mám pravdu! Som správne! Ak má kinestetik rodiča digitála – bude to súboj….. Veľmi náročný a ťažký….. Z tejto konštelácie sú 2 možné variácie: rodič digitál mu nanúti svoj digitálny stýl a bude ho vychovávať k disciplíne. Prakticky je možné, že ho na určitý čas tzv. „zdigitalizuje“… ale! – kinestetik sa v okamihoch stresu bude vždy vracať podvedome k stresovému štýlu, ktorý je preňho primárny…

Z takéhoto spojenia vzíde možno kombinácia – rodič, ktorý chce disciplínu a dieťa, ktoré je rebelom. Možno kinestetické dieťa načas potlačí svoju kinestetickosť, ale čas ukáže „pravdu“. A tu sa môže odohrať šokujúca premena z dobrej dcérušky na rebelku. Ak sa takéto dieťa vyslobodí z područia digitála – vráti sa do kinestetického modu. Možno to bude ťažká konštelácia rodič a dieťa, …ale ťažká bude len vtedy, ak tam nebude akceptácia.

– digitál má srdce v hlave. Títo ľudia akoby nemali prepojené hemisféry.. oni to však inak nevedia.. ani na chvíľu nezaváhajú, že by nemuseli mať pravdu. Toto sa deje na ich vlastnú škodu. Vytvoria si svoju hradbu a sami v nej zostanú stratení… Bude to ich väzenie, ktoré si vytvorili. A ľudia naokolo ich možno nechajú v ich „pravde“. Vizuáli a kinestetici rozhodne! Im nebude stáť ich minutie energie za to! V duchu hesla: „Ty máš pravdu a ja pokoj“, urobia digitálovi vlastne škodu. Vznikne zdanlivá ilúzia, že digitál má všetko pod kontrolou….. Bude to však pravda??? Kým kinestetikov zradia emócie a hĺbky, digitála zradí jeho istota, že má zakaždým pravdu.

– digitáli nemajú veľmi radi zmeny, ani žiadny risk. A v každom prípade – nebudú klásť emocionálny svet na prvé priečky. Kinestetici budú pre digitálov vždy smiešni a čudní podivíni. Veď: „Ako by to mohli všetko emóciami správne odhadnúť..? Sú to len nevyrovnaní a nestabilní ľudia..“ Toto je pomerne časté… Mnoho ľudí má veľa z digitálov, ale je to často zmiešanina vizuálneho či tonálneho človeka… Je to opäť veľmi individuálne….

– digitáli sú dobrí plánovači, organizátori, často majú dobrú pamäť na rôzne veci. Čísla, termíny, atď. Túto dannosť by si rozhodne v živote nemali nechávať pre seba. Spoločnosť však vyvíja nátlak a to hlavne na ženy digitálky. Žene predsa neprislúcha tak celkom to, čo často mužovi. Pravdou však je, že ženy digitálky dokážu byť veľmi zdatné pri mnohých činnostiach a úkonoch. Poznala som napríklad ženu, ktorá skladala skrine lepšie ako ktorýkoľvek muž. Aj to je talent digitálov….

– digitáli sú ľudia so zmyslom pre disciplínu, detail a hlavne čas.. a to im kinestetici tak trochu vždy budú závidieť…….. na druhej strane – taká digitálka vo funkcii dokáže doslovne zničiť svojich zamestnancov veľmi drsným a často až despotickým prístupom. A takéto digitálky či digitáli – ak sú extrémni – môžu mať na kinestetika úplne deštrukčný vplyv. Opäť ide o mieru a o hľadanie rovnováhy. Vytiahnúť to pozitívne a uvedomovať si extrém….

– srdce sa u digitálov však sústreďuje viac v hlave. A celkovo – pocity sú skôr zaštopľované……

– hlas srdca je stíšený a bohatá choreografia srdca sa deje v mozgu.

– verbálne uvažovanie a logika predného mozgu zatieňuje prapôvodné potreby zadného mozgu, čo má za následok, že digitálnemu človeku sa javí všetko jasne a kľudne. Systém je zatvorený a zamknutý.

– nielenže energie srdca a žalúdka nenachádzajú cestu k vedomiu, ale energia partnera/partnerky sa odráža ako gumička vystrelená na stenu z kameňa.  Partnerove/partnerkine prosby, pocity a zúfalé vysvetlenia nenahnevajú digitálneho človeka, iba jednoducho nebudú relevantné a budú ponechané na pokoji, kým on/ona pochopí logiku digitálneho nadradeného chápania.

Úlohou digitála je rozvinúť  ako svoje kvality, tak aj emocionálny svet a nezadržovať v sebe emócie. Kým kinestetik ma svoje antény dokorán otvorené a chýba mu uzemnenosť a zmysel pre priestor a čas a často sa práve naopak cez intuíciu dostáva k logike – digitálovi chýba otvorenosť, schopnosť napojenia na čosi nehmatateľné, čo je racionálne často neodvôvoditeľné…… digitáli by mali viac púšťať svoje emócie do priestoru. Inak časom vznikne v nich trma vrma.

Navonok budú síce vyzerať ako „mačovia“ a neprestrielné bossky, ktorí/ktoré to majú pod kontrolou a ani náhodou nepriznajú slabosť ako kinestetici, ale v konečnom dôsledku seba neoklamú. Zazátkované emócie budú musieť krok po kroku rozpletať…… pretože v jednom okamihu príde explózia…… a zaštupľované emócie budú chcieť vystreliť. Tak ako u kinestetikov, aj u digitálov to môže mať katastrofálne následky. Iba priebeh spracovania emócií bude u oboch typov iný….

Digitálni ľudia by mali využiť svoj potenciál v organizovaní podujatí, v plánovaní… To je ich doména, v ktorej sú dobrí!

U digitálneho človeka sa v strese deje toto:

• energie rýchlo prechádzaju do mozgu.. 

• presúvajú sa potom zo zadného do predného mozgu, alebo do cerebrálneho cortexu s primárnou silou..

• energie sa nahromadia v prednom mozgu a sú odrezané od tela tak, že srdce a žalúdok majú malý vplyv na vnímanie a pociťovanie…

Tretí stresový štýl sa nazýva tonálny. Aký teda bude tonálny človek? 

Vibračná frekvencia vonkajšieho sveta je senzitívne, citlivo zaregistrovaná a má vibračný dlhý efekt.

Pod stresom môžu partnerove/partnerkine komentáre aktivovať príliv vnútorných emócií, ktoré nemusia mať nič spoločné s konkrétnym zmyslom, ktoré dávajú vypovedané slová.

Tonálna akútna citlivosť, ktorá za kľudných normálnych podmienok dokáže vnímať estetiku – pod stresom vedie k rachotu, revu, duneniu, výkriku bolestivých a protichodných emócií.

Všetko začína kričať na tonálneho človeka, zvuk sa stáva nadmieru neobvykle osobným,.. a rozlíšenie medzi zvukmi spôsobenými partnerom/partnerkou a zvukmi spôsobenými vnútornými orgánmi sa stráca. Bohatá dráma nekompatibilných emócií sa začne odohrávať až kým tonálny človek nemá inú možnosť ako ujsť od tohto bombardovania.

Tonálny človek  bude vždy primárne reagovať na to počuté a rozhodujúci bude zvuk….

– emočne sa bude podobobať na kinestetika. Bude sa často potýkať s tým, že mu okolie bude stláčať jeho emócie. Precitlivelosť na zvuky môže byť veľmi silná a často povedie možno k migrénam……..

– búrka emócií povedie do stavu, keď sa človek v nich utopí ako v oceáne. Smútok a rôzne iné emócie ho paralyzujú…. Druhý scenár emocionálnej búrky nastáva drámou. Hnev, ktorý vrcholí hádzaním vecí či trieskaním dverí – to bude ono! A mýlite sa, ak si myslíte, že u detí je to „iba“ obdobie vzdoru..  Bude to týmto stresovým energetickým štýlom…..

– kým kinestetika ochromí skôr solar plexus, tonálny človek bude všetko prežívať cez vnútornosti….. pečeň, žalúdok, slezina, …. atď,…

– typické pre tonálne typy je „počutie medzi riadkami“. V konflikte to bude také to: „Aha, tak takto to je! Keď chceš rozvod, tak bude rozvod“,.. Bude to ale iba veľmi silne skreslená interpretácia tonálneho človeka… Zdanlivo „správne interpretovanie“, ktoré si tonálny typ  myslí, že prečítal správne – je však iba ilúziou..

– tonálny človek by sa mal oslobodiť od posudkov,.. a tiež od čítania „medzi riadkami“,… ktoré ho v živote bude zjavne veľmi často sprevádzať… tento energetický stresový štýl mu bude veľmi milne predkladať chybné a skreslené interpretácie…

– jeho silná stránka bude vždy to „počuté“… takto sa bude aj učiť jazyky a iné veci. Zvuk bude hlavným zdrojom spracovávania informácií…. Zabudnite na knihy! A venujte sa zvuku…

Pri strese sa u tonálneho človeka deje toto:

  • energie tela sa koncentrujú k dvom miestam – solar plexus a miesto medzi ušami a vrátane uší..
  • energie sa potom už veľmi rýchlo premiestňujú do orgánov, ktoré riadia intenzívne emócie – orgány ako srdce, žalúdok, pečeň, pľúca, žlčník, obličky, slezina a pankreas – ako aj nadobličky.
  • tieto energie tela majú tendencie sa stať bolestne akútnymi ..

Posledný energetický stresový štýl sa nazýva vizuálny:

– ak kričíte pri konflikte vetu: „Pozeraj sa mi do očí, keď sa s Tebou rozprávam“,… – budete patriť medzi vizuálov…

– vizuáli stratia pri stresovej situácii nadhľad, ktorý je za normálnych okolností ich silnou stránkou. Ich vnútorný pohľad na situáciu zatieňuje to, čo sa naozaj stalo. Nielenže toto tunelové videnie neodolateľne skresľuje chápanie a podkopáva empatiu,.. ale vizuáli môžu rýchlo zhromaždiť, zostaviť víziu toho, aké by veci mali byť alebo presnejšie aký ty by si mal/a byť a čo ty by si mal/a urobiť.

– majú tendenciu zovrieť v náručí alebo objať túto víziu z celého srdca, bez výhrad. Ty sa medzičasom cítiš nevidený/á a zažívaš v úvodzovkách „pomocnú“ analýzu tvojho vizuálneho partnera ako posudzovanie a previnenie. S energiou smerujúcej von od tvojho vizuálneho partnera/partnerky počas stresujúceho stretnutia sústredenie prechádza na Teba so zdôraznením na to, ako ty si príčinou problému a potrebuješ robiť veci inak.

U ľudí s vizuálnym energetickým stresovým štýlom sa v strese deje toto:

  • energie sa koncentrujú v hlave alebo v hornej časti hrude
  • potom energie smerujú smerom von, konkrétnejšie cez oči a oblasť hrude
  • energie zjavne tunelujú smerom k druhej osobe

kým kinestetik bude vnímať rozprávané aj bez očného kontaktu- vizuál Vás bude na očný kontakt vyzývať…. Pretože kinestetik očný kontakt nikdy potrebovať pri rozhovore alebo konflikte nebude – bude vizuála vždy a zakaždým neuveriteľne iritovať. A konflikt sa začína! Vizuál bude mať pri kinestetikovi vždy pocit, že kinestetik ho nepočúva … práve preto, že vizuál potrebuje pri rozhovore nutne očný kontakt.

– kým kinestetik často pri nerovnováhe zapiera svoju identitu a až priveľmi sa prispôsobuje niekedy okoliu, lebo nemá rád veľmi konflikty  – vizuáli obracajú energiu pri konflikte na druhého. Kym kinestetik sa bude pýtať až nezdravo: „kde robím chybu?“  Vizuál bude dávať druhému rady ako hotový znalec.

Nech už je to partner, partnerka, kolega, šéf či priateľka – scenár bude vždy rovnaký. Vizuáli Vás obsypú radami – čo by ste mohli a čo by ste mali robiť. Urobia to veľmi nebadane, možno vo Vás vzbudia pocit viny, že chyba je vo Vás….  Väčšina z toho čo budete počuť – budú však iba ich skreslené posudky….. A je možné, že sa nebudú ani týkať Vás…… skrátka to bude viac o nich…

– vizuálov bude charakterizovať veta: „som nahnevaný, že by si mohol/mohla mať pravdu…..“ Skôr než všetko vizuál pochopí – nastane manéver  zrkadlenia na inú osobu v konflikte…..

– vizuáli budú mať zmysel pre symetriu..

– vizuálna stránka bude vždy dominujúcim činiteľom pri prežívaní emócií.  Móda? Fotenie? Tvorba filmov? Videí? Prezentácií? Čokoľvek budú robiť, budú to robiť s dôrazom na symetriu……… Talent pre zachytenie krásy, ktorú sú schopní vidieť aj v tých nebadaných sivých všednostiach  – by mali využiť vo svojom povolaní a priniesť svetu niečo veľkolepé krásne…..

Záver:

Ja môžem len konštatovať, že kniha Donny Eden mi dala viac ako som myslela. Odhalila to, o čom mnoho ľudí z psychoterapie a či tzv. koučingu a iných techník čo sa týka osobného rozvoja – ani len netuší……

A obávam sa,…. že tak ako aj pre mňa ………. mnohé prezentované a komerčné veci budú zostávať skrátka pre veľa ľudí nefunkčnými………

A môžete chodiť na psychoterapie či terapie tzv. odblokovávania – môžete tieto techniky robiť skrátka donekonečna, môžete navštevovať hypnózu a či liečenia na diaľku, môžte sa ponárať do procesu Cesty. Skúsenosť je taká, že Vaše reakcie budú časom pravdepodobne rovnaké… a po čase zistíte, že ste sa iba vrátili do bodu A.

Ste tam! Znovu! Frustrujúce,… čo? (-:

Pretože máte určitý vrodený stresový energetický štýl… Ale možno Vás niekto presvedčí, že nie je s Vami niečo v poriadku. Neverte mu ani slovo!

Žiaľ, aj v duchovnom rozvoji je veľa omylov. Ak vykonáva workshop digitálny človek, zrejme ani nebude tušiť, s akými problémami sa bude potýkať po seminári kinestetik a či človek tonálneho typu….

  A potom sa môže stať, že prídete domov po víkende ešte rozbitejší než pred tým.

A čo povie lektor a skúsený psychológ? „Ešte to nemáte spracované..“… alebo „ešte ste sa dostatočne neodblokovali..“

Je to vlastne ale výsmech. (-:

Lebo pre kinestetika tieto skupinové workshopy nie sú jednoduché. A často pri nesprávnej práci terapeuta či akehokoľvek lektora – zničujúce… kinestetik má tak otvorené svoje antény, že nasaje často podvedome aj to – čo nie je jeho. Ak s týmto neviete pracovať, budete mať často zo skupinových stretnutí migrény a iné patálie. A musím fakt povedať, že mnoho terapeutov, hypnotizérov, atď,… pracuje s ľuďmi veľmi neopatrne….. Je to neznalosť. Mnohí skrátka nevedia, že nevedia. A čím viac stretávam kinestetikov, som presvedčená o tom, že veľa z osobného rozvoja je pre kinestetikov dosť zničujúce.

Pretože, žiaľ mnoho ľudí z osobného rozvoja nemá páru o tom, že kinestetik cíti emócie veľmi na tele. Často sa napríklad stáva, že deti zraní slovný útok či irónia medzi riadkami…. Poznala som deti, ktoré po konflikte a šoku nemohli dobre dýchať určitú dobu, … alebo skrátka im bolo zle. Niektoré zvracali, iné mali kŕče v bruchu…

Ale to nie je nič prevratné! Veď už známy biotronik Sergej Nikolajevič Lazarev, ktorý ma tiež schopnosť vidieť vrstvy aury – popísal, čo sa deje pri konfliktoch v biopoli človeka. Ako vizuálne vyzerá vina a či strach. Niektoré emócie popisuje ako pichľavé a ostré. A to je ten pocit, keď si poviete:  „Akoby mi zarezal nôž do srdca..“ Ono to totiž v tom nehmatateľnom energetickom svete tak naozaj je!

Tragédiou je – keď často počujem poznámky na dieťa typu: „mal/a by vyhľadať psychiatra.“ Pritom stačí len pochopenie, že nie každý prežívame veci rovnako. Chýba nám však akceptovanie. A tak digitáli často utýrajú kinestetikov a kinestetici sa vo svojich emóciách často utopia….  Pritom by sa obaja čosi od seba mohli naučiť!

Každý máme ten svoj energetický stresový štýl. Je to to, ako reagujeme v konfliktoch…. Preto nás často zrádzaju stále tie isté veci…

Môžete byť zmiešanina viacerých typov.

Ale pozor! V konflikte a pri strese bude vždy jeden z typov prevažovať………

Každý typ má pozitíva aj negatíva….. Ide len o to, ako sme to schopní okresať a či dokážeme zo svojho typu vyťažiť naozaj to pozitívne… Vtedy totiž naplníme pravý potenciál…

Kinestetik sa nesmie chcieť stať digitálom…. mal by využiť svoje dokonalé intuitivné antény …

Tonálny človek  sa nesmie vzdať precitlivelosti na zvuky a mal by nasávať informácie ušami…  vizuál by nemal zatláčať svoj zmysel pre symetriu…..

Ale predsa sa tak deje!

Takže kinestetici očakávajú od okolia viac empatie a človečiny, kým digitáli sú večne stratení vo svojej disciplíne a to bude silne ovplyvňovať ich život  ….. presne to budú vždy očakávať aj od druhých. A jedny budú kritizovať druhých,… atď,…… A to je chyba! Treba si len uvedomiť, že každý to má tak trochu inak…. Ak k tejto akceptácii nedôjde, budú to len večné súboje…

Môžme si všimnúť, že taliani sú viac kinestetickí. Kým pre kinestetikov talianov – budú švajčiari ako digitáli trochu nudní a príliš predvídateľní. Zato však bude všetko u nich fungovať presne ako hodinky. Vyberte si čo chcete!

Alebo kategória služby. Naši slovenskí zubári sú digitáli…. všimnite si polhodinové termíny na súkromných klinikách. Čas je viac ako kvalita. Polhodina Vás často nepustí. To v Maďarsku nenájdete! Maďari vedia, že by stratili týmto kvalitu služieb. Prežila som čistenie zubných kanálikov, ktoré malo tri hodiny a bola to výborne odvedená práca. Zdá sa, že maďari v 100matológii naozaj našli dokonalú rovnováhu kinestetiky aj digitálu. Je tam duša, kvalita, ale aj dochvíľnosť. A to je dôkaz toho, že je to možné – nájsť rovnováhu.

A tak ako v službách, vieme ju nájsť aj vo vzťahoch. Ak kinestetik neodsúdi digitála a digitál kinestetika. Ak sa obaja niečo od seba naučia. Ak o to budú stáť….  Ak vizuál nebude študentov presviedčať, že iba kniha a skriptá sú pre nich dobré a efektívne. A ak vizuál nebude druhému neustále hovoriť čo by mal a mohol…. ak tonálny človek nebude stále a zakaždým chybne interpretovať iba svoje vzniknuté domnienky…. Atď,…

Očakávame, že ľudia budú mať podobné náhľady na svet. No my všetci sme  tak trochu rozdielni. Každý máme v hlave iné nastavenia.  Aj tieto energetické stresové štýly sú geneticky dané. Preto z digitála ťažko vychováte kinestetika a opačne.

Ale my robíme chyby…

Často aj v rodinných vzťahoch máme na seba nároky,… a chýba nám akceptácia…..

„Mal by si…“

„Mala by si……..“

„Ja v tvojom veku!“

„Za našich čias sme……..“

A tak ďalej………..

Chceme často to, čo nemáme…..

Ale verte, že každý zo spomenutých typov má svoje patálie….. aj pozitíva zároveň..

Chce to len uvedomiť si – kde som ja a aký je môj potenciál… Niečo môžte okresať, ale nikdy nie vytlačiť to, znegovať a zmazať. Také niečo je proti Vesmírnemu zákonu. Ak to budete skúšať, tak Vás to dokonalo sfackuje. A bude Vás to vracať do bodu A. To isté sa stane vo výchove dieťaťa. 

Dostali sme rôzne dary, tak ich privítajme a tešme sa z nich! Netlačme sa ale do pozícií, ktoré sú nám cudzie……

Tento článok vznikol vo vlaku (-:

Neexistuje lepšia recyklácia myšlienok…. ako tá vlaková (-:

Majte sa! A pozorujte seba v konfliktoch…….

Energetickým stresovým štýlom sa ešte budem venovať. A dočkáte sa aj videa na našom kanáli Žabie Pierko.

Prezradíme Vám, čím sme si prešli my ako partneri a čo sme vypozorovali u nás. Tiež Vám prezradíme – ako s energetickými stresovými štýlmi pracovať.

Zatiaľ… Ako hovorieval môj dedo: majce še a trimce še (-:

♧Večná ufónka Kity♧

„Keď všetko stíchne, všetko zhasne… zostávaš sám so sebou…… počúvaj, čo Ti ten tvoj hlas hovorí … nech zmiznú už… všetky tvoje závory……

Staň sa svojím objavovateľom… 

Preskúmaj svoj terén vlastným telom………“ (Text, hudba, spev, video: Žabie Pierko)

Foto: moje

Zdroj informácií: Donna Eden, David Fenstein

Teraz najčítanejšie

Katarína Lorenčíková

Majka z Gurunu, večná ufónica... hľadačka pokladov v nevšedných všednostiach... Skladateľka, hudobníčka, textárka, speváčka, cirkušantka života.. Človek... Našu music nájdeš na www.zabie-pierko.mozello.cz O mne? Dočítaš sa viac na mojom webe: www.vwala.sk Život je ako tanec! Namaľuj si svoj obraz života.. namaľuj si sny..... Vesmír nie je až taký krutý, aby všetkým splnil ich priania (-: