Denník N

MUSICBOX – seriál o hudbe, ktorú milujem | 19. týždeň – Slovenské ucho

Ktosi múdry napísal, že slovenských muzikantov svetového formátu máme len dvoch: Deža Ursinyho a Mariána Vargu. Bohužiaľ, ani jeden sa nikdy neobjavil v Teleráne a už sa tak ani nikdy nestane. Okrem nich však našťastie nájdeme medzi množstvom falošného pozlátka aj niekoľko ďalších mien.

Určite každý pozná Petra Lipu, alebo Jara Filipa. To sú dvaja slovenskí muzikanti, ktorých rád (a pomerne často) počúvam. Lipa nedávno vydal novú platňu, prečo by sme si ju nevypočuli?

Novinka:

PETER LIPA – Dobré meno (2019)

Priznám sa, že som túto platňu začal počúvať s obavou. Prečo? Aby ma Peter nesklamal, po toľkých vynikajúcich albumoch som sa bál, že príde s niečím, čo stlačí jeho úroveň úplne na dno.

Našťastie, hudba je excelentná, texty perfektné, plné nadhľadu a jemnej irónie. Kvalita textov od Milana Lasicu, Vlada Krausza a Ruda Rusiňáka je aj jedným z pádnych dôvodov, prečo počúvať Lipu.

Lipu výborne sprevádzajú Peter Lipa mladší (klávesy), Jakub Kačic (bicie), Radovan Tariška (alt sax) a Michal Šimko (basa).

Napriek tomu tu ostalo jedno veľké ALE. Konkrétne o pieseň Nenápadný nápad, ktorej vloženie do albumu som naozaj nepochopil. Lipa ju spieva so Zuzanou Mikulcovou a jej úroveň je vhodná tak akurát do Telerána. Katastrofická hudba, infantilný text. Hanbím sa aj za Petra Lipu, naozaj to nebol dobrý nápad. Ak to človek počúva zo streamovacích služieb, môže tento song vymazať. Ale kto si kúpi fyzickú platňu, nedajbože LP, určite nebude skákať od radosti, keď príde na rad desiaty song.

https://itunes.apple.com/sk/album/dobre-meno/1462331100?l=sk

Platňa s patinou:

JAROSLAV FILIP – Cez okno (1996)

Jaro Filip nebol vo svojej dobe príliš oceneným muzikantom. Málokto napríklad vie, že bol jediný hudobník, ktorý hral s Dežom Ursinym počas celej jeho (Dežovej) kariéry. Väčšina ľudí mala Jara zaškatuľkovaného ako humoristu.

Je to jeho prvý z dvoch vlastných albumov, Richard Muller mu napísal všetky texty. Na bicie tu výborne hrá jeho syn Leo Filip, Martin Zajko má na starosti gitaru, Martin Revický basovu gitaru a Marian Jaslovský alt saxofón.

Platňa s patinou:

DEŽO URSINY – Príbeh (1994)

Keď už som spomenul Ursiniho, tak by bol hriech si ho nevypočuť. Zvlášť, keď má úžasný umelec tento mesiac výročie úmrtia (* 4. 10. 1947 – † 2. 5. 1995). Ide o jeho poslednú štúdiová platňu, ktorá bola zároveň prvá, ktorú som si kúpil a – čo vám budem hovoriť, zamiloval sa do nej, jeho hudby a klenutých Štrpkových textov.

Dežo je jedinečný, každá platňa iná a pritom nezameniteľná. Príbeh je pre mňa dodnes pokladom, ktorý mi rozpaľuje vnútro, napĺňa novou kreativitou a dáva mi ďalšie milióny dôvodov, prečo počúvať hudbu a tešiť sa zo života.

Dnes sa na jeho hudbe všelikto priživuje, ale aspoň tak mu vzdáva poctu a šíri jeho posolstvo ďalej. Výborný článok o Dežovi je napríklad tu.

Teraz najčítanejšie

Richard Pliešovský

Po tejto zemi sa pohybujem už päťdesiat rokov. Umenie mi pomáha vidieť svet krajším. Mojou vášňou sú knihy a hudba.