Denník N

The Act – keď materská láska zabíja

The Act je chladná miniséria o toxických materských vzťahoch, dospievaní, očakávaniach a jednom veľkom podvode

Kedy začne materská láska škodiť?
Tejto a ďalším otázkam sa venuje osemdielna miniséria The Act (Hulu, 2019), nakrútená podľa skutočného príbehu Clauddine (Dee Dee) Blanchard a jej dcéry Gypsy Rose. Príbeh slobodnej matky opatrujúcej ťažko zdravotne hendikepovanú dcéru by patril k tisícom ďalším životným príbehom odohrávajúcich sa na spoločenskej periférii Spojených štátov amerických, ak by všetky dcérine diagnózy neboli len premyslenou lžou jej matky. Dee Dee presvedčila svoju dcéru, okolie, lekárov, charitatívne organizácie, a nakoniec aj samú seba, že jej dcéra trpí ťažkými ochoreniami od alergie na cukor cez leukémiu až po muskulárnu dystrofiu.

Vierohodná interpretácia

Miniséria začína v čase, keď Gypsy Rose začína tušiť, že jej diagnózy nemusia byť skutočné (znova sa ukázalo, že túžba po pohári Coca-Coly je silnejšia ako hrozba alergickej reakcie) a nasleduje príbeh dvojice až po smrť matky a následný súdny proces (toto nie je spoiler – seriál sa začína bezprostredne po smrti Dee Dee, a potom sa retrospektívne vracia  šesť rokov do minulosti).

The Act drží v kvalitatívne najvyššej lige dvojica hlavných herečiek, Patricia Arquette (Dee Dee Blanchard) a Joey King (Gypsy Rose), ku ktorým sa neskôr pridáva Calum Worthy v úlohe Nicholasa Godejohna, kľúčovej postavy prípadu.
Patricia Arquette už v minuloročnej väzenskej dráme Escape at Danemmora ukázala ako presvedčivo vie stvárniť existujúce postavy. Úloha Dee Dee Blanchard by sa mohla zaradiť k vrcholom jej kariéry, vzhľadom na to s akou ľahkosťou zobrazuje desivé tváre, ktorými Dee Dee klamala a manipulovala svoje okolie. Jej mladším hereckým kolegom chýbajú roky skúseností, no zdatne jej výkon dopĺňajú a miestami sa jej vyrovnávajú.

The Act nie je len rekonštrukciou zločinu, ale venuje podstatnú časť vysvetleniu všetkého, čo predchádzalo vražde, a tomu čo po nej bezprostredne nasledovalo.
The Act zažíva svoje slabšie chvíle vo svojej polovici, kedy sa miestami naťahuje a prvoplánovo využíva sexualitu, no inak dokázal na skromnom priestore ísť do hĺbky postáv, v snahe odhaliť dôvody ich konania, čím súčasne spracúva rad tém ako sú toxické vzťahy, dospievanie, štandardy krásy a životné očakávania.

Porozumenie monštra

The Act sa snaží odhaliť pohnútky, ktoré Dee Dee viedli k tak závažnému zločinu, a stavu, kedy svojej dcére fakticky zakazovala dospieť.
Rodičovstvo je stav sústavnej kontradikcie, často vyjadrenej túžbou po úspechu potomkov v protiklade s obavami, že nás opustia a nechajú zostarnúť (v seriáli myšlienka akcentovaná skladbou When Someone Wants To Leave od Dolly Parton).

 

Len málo seriálov alebo filmov sa venuje tejto rodičovskej obave, a práve v The Act patrí k jej základovým kameňom. Iste, seriál udalosti dramatizuje, no konanie matky, sa dá pochopiť (no v žiadnom prípade ospravedlniť) v kontexte jej vlastného vzťahu s matkou, ktorá spochybňovala jej úlohu matky a jej niekoľkomesačného odlúčenia od svojej dcéry.

The Act je poctivá osemdielna miniséria, ktorú si s veľkou pravdepodobnosťou pozriete počas jedného daždivého nedeľného dňa. Seriál však klame telom; viac ako kriminálnou sériou je výpravou do stavu, kedy materská láska ubližuje. The Act je vďaka inteligentnému scenáru a skvelým hereckým výkonom uveriteľný, a tak jeho sledovanie môže byť náročné pre ľudí, ktorí sa v podobnom vzťahu ocitli. Pre ostatných je to precízna televízna dráma, na ktorú sa tak skoro nezabudne.

Ďalšie moje texty, napríklad o tom ako Arpád Šoltész napísal Pulp Fiction na slovenský spôsob, nájdete tu.

Teraz najčítanejšie

Ľubomír Šottník

Doktorand na Sociologickom ústave SAV•Skúmam zmeny na pracovnom trhu a realizovateľnosť univerzálneho základného príjmu•Venujem sa písaniu prózy a dátovej analytike•Najčastejšie blogujem o literatúre, filmoch, politike a spoločnosti.