Denník N

Prečo bývame u mamičky, milý Fico

„Ahoj, som Denis a nie, ja alkoholik nie som.“ Som len frustrovaný mladý Slovák, ktorý býva, v mojom prípade, u otecka. A viete prečo je to tak, milý pán Fico? Ja to, bohužiaľ, viem, ale vy určite nie. Mňa zaujíma, či tento týždeň mám službu na chodbe a či už ide pokazený výťah, ale toto asi v Bonaparte neriešite.

Bolo by asi dosť blbé, keby som písal v singulári, pretože tu nejde len o mňa. Otázka bývania je deprimujúcou témou pre mnoho mladých ľudí. Počkať, pre všetkých mladých ľudí. Je to celoslovenský problém, ktorý mala vláda vyriešiť už dávno. Prečo sa v socializme rozdávali byty ako na bežiacom páse alebo predávali za symbolické sumy a my sa máme zadĺžiť na celý život?

Zahraničie

Otázkou zahraničia sa zaoberá mnoho mladých ľudí. Skončíme strednú školu, máme maturitu. Nemáme nič. Som dva roky po maturite a nikomu som maturitné vysvedčenie neukázal, pretože to nikoho nezaujímalo. Prvýkrát ho chceli pred týždňom do prihlášky na vysokú školu. Za tie dva roky som vystriedal niekoľko zamestnaní a nikde sa ma ani len nespýtali, či nejakú maturitu mám alebo nie. To, že tam mám štyrikrát výborný zaujímalo a tešilo jedine tak moju maminu a starkú. Thats all. Keďže školstvo je v dezolátnom stave je potrebné podotknúť, že v matematike nie som žiadny odborník, ale pravdepodobnosť, že sa uchytíte vo vyštudovanom odbore je 5:100. Ak ste príliš veľký optimista a ovláda vás naivita, tak Slovensko je pre vás ideálna krajina. Prečo máme robiť profesiu s platom do 800 EUR na Slovensku, keď to môžeme robiť za 2-tisíc EUR v susednom Rakúsku? Môžeme tam nakupovať potraviny lepšej kvality za porovnateľné ceny ako na Slovensku. My nechceme odchádzať, my sme Slováci, milujeme túto krajinu. Prestaňte nás nútiť odchádzať za lepším životom.

Hypotéka, úver

Ďalšou alternatívou je nájsť si nejaké ako-tak normálne miesto na Slovensku a žiť tradičným slovenským štýlom – zadĺžiť sa úverom, ktorý budeme splácať ešte ďalšie tri životy. V danej alternatíve by som rád použil príklad mojej veľmi blízkej osoby. Má 24 rokov, žena, zdravotná sestra na áre. Zobrala si úver na jednoizbový byt vo Zvolene, ktorý kúpila pred pár rokmi za 37-tisíc EUR. Dnes má ten byt o niekoľko tisíc EUR vyššiu hodnotu, ale už to bude splácať „len“ 25 rokov. Bavíme sa o jednoizbovom byte, kde nie je šanca si založiť rodinu a uživiť ju z platu, ktorý ponúka tento štát zdravotným sestrám. „Áno, fixný plat mi dvihli ako to bolo avizované v novinách, ale zobrali mi osobné hodnotenia a môj plat je stále na tom istom, ak nie o pár EUR nižšie.“

Nie, nezadĺžim sa na celý život. Nechcem sa každý deň budiť s tým, že mám na krku dlh v desiatkach tisícoch EUR.

Nájomné byty

Nájomné? Čo? Nájomné byty? Nemám pracovnú zmluvu so štatistickým úradom, avšak predpokladám, že nájomných mestských alebo štátnych bytov je minimum. V meste, kde žijem takéto byty sú, ale podmienky, za ktorých vás mestský úrad zaradí do čakacieho procesu sú abnormálne. Musíte zarábať podľa nejakých tabuliek od toľko do toľko EUR. Viac-menej musíte byť na hranici prežitia, aby ste zistili, že ste desiatym čakajúcim v poradí a k nájomnému bytu sa nedostaneme, pretože pred vami sú známi a je to mestského poslanca otcov koňa brat, ktorý je podnikateľ alebo veštica, ktorí majú príjem päť krát väčší ako vy sami, ale nemajú to na papieri. Priznám sa, že ja som vešticu nikdy nenavštívil, ale bloček vám asi pri odchode nedá do rúk. Takže vo Zvolene takýto ľudia bývajú v nájomných bytoch a vozia na sa bavorákoch, ktoré majú hrdo zaparkované pred tou nájomnom mestskou bytovkou.

Byty na prenájom na internete

Byty na prenájom sa nachádzajú aj na stránkach realitných agentúr alebo na rôznych portáloch. Na toto môžem len napísať, že tie ceny sú premrštené. To všetci vieme. Poďme si to, teda rozobrať. Posledný rok pracujem pre mobilného operátora, kde v priemere zarobím 700 EUR netto v BB kraji. Jedno alebo dvojizbový byt stojí v priemere 300-450 EUR mesačne (príklad: https://www.byty.sk/3532393/prenajom-1i-priamo-v-centre-zvolena/). Zas sme pri otázke. Z čoho máme žiť? Z čoho máme šetriť? Z čoho si máme založiť rodiny?

Jasné, rozumiem, je dôležitejšie riešiť slovenský znak s hokejkami alebo sa trepať každú chvíľu do Ruska. Čo to ja vlastne kecám? Veď toto naozaj nie je vážny problém Slovenskej republiky. Ospravedlňujem sa, milí politici, mrzí ma, že ma trápia faktory, ktoré si vy nevšímate. A vás zaujíma to, čo by som si ja nikdy nevšimol a nepovažoval za dôležité, pretože náš štát má oveľa vážnejšie existenciálne problémy. A sme si všetci vedomí, že téma tohto blogu je jedna z nespočítateľného počtu problémov, ktoré nás prenasledujú pri každodennom živote, ale to nemáte odkiaľ vedieť.

 

„Ak vyštvete nás všetkých, slušných občanov tejto republiky, tak vám tu ostanú len vám podobní, vaše synonymá a to asi chcete. Teda, určite. Snažíte sa nám zobrať domov, ale my ste tiež Slováci, my sme tu doma – možno ste nám ukradli demokraciu, ale vytvoríme ju opäť.“

PS: K zvyšku výroku predsedu (začnem asi veriť v Boha a modliť sa ako Šefčovič pred parlamentnými voľbami, aby to už dlho tak nebolo) najsilnejšej strany na Slovensku SMER-SD z dňa 19.5.2019 sa vyjadrovať viac-menej nemusím. Vás treba už iba potľapkať, povedať vám:“Dobre môj, nechaj tak už,“ pristaviť vám jedno krídlo a povedať: „Vážený cestujúci, rýchlik Mafián 666 smerom zo stanice Bratislava-Bonaparte, ktorý pokračuje smer Trnava, Leopoldov bude meškať niekoľko rokov. Za vzniknuté meškanie sa vám, ospravedlňujeme.“

Teraz najčítanejšie