Denník N

Naozaj je znášanlivosť v našej spoločnosti nedosiahnuteľná?

Facebook je bojisko plné nenávisti, hejtov, vulgarizmov, dôvodom narastajúcej polarizácie spoločnosti. Byť terčom hejtu nie je príjemné. Ľudia už natáčajú live svoje samovraždy, robia o tom ankety, či sa majú zabiť. Ničia sochy pre získanie followerov. Naša spoločnosť zažíva iné prúsery – politické a spoločenské. Nie sme schopní sa naučiť znášanlivosti ani medzi sebou? Slovákmi?

Facebook ako prostriedok na šírenie nenávisti

Sociálnu sieť Facebook využívam od roku 2009, čo je desať rokov. Je to skoro polovica môjho života. Každý z nás si pamätá svoje začiatky na Facebook a o čom celá táto platforma bola. Úplne o niečom inom. Čistili sme akvárko od rias a plesní. Akoby sa spýtala moja starká:“Či ký ďas to bol?“ Občas ti niekto napísal a odpísal si mu popri tom ako svoje rybky vo vyčistenom akvárku chováš. Bol to uzavretý kruh najbližších priateľov. Boli tam len mladí ľudia. Každý si žil vo svojej šťastnej bublinke. Everything’s perfect! Na môj veru ti ja neviem, kam to dospelo, ak sa pozriem na funkcionalitu a význam Facebooku dnes, pripomínam, je to 10 rokov. Je to nástenka reklám. V messengeri reklama na tenisky, ktoré som pred desiatimi minútami sledoval na danej webstránke. #cookies4ever Prepnem na FB tam reklama s odkazom na portál s predajom leteniek, ktoré som včera pozeral. V istej hĺbke je to až strašidelné, koľko o nás vedia.

Kto je vlastne liberál?

Kto je to liberál? Aká je definícia toho slova v dnešnej dobe. Toto je wiki: latinsky liber – slobodný, liberalis – slobody sa týkajúci, slobodomyseľný. Ja sa nebojím seba považovať za liberála. Je to ideológia, v ktorej sú si všetci rovní, rovnako hrdí na svoju vlasť, na hokejky na dresoch. Liberáli v spoločnosti vždy boli a nikdy nevymiznú. Ak sa chce Slovensko ako krajina posunúť ďalej, je potrebné, aby sme sa naučili všetci znášať, naučili sa rešpektovať svoje názory za to, že sme všetci Slováci a Slovenky. Namiesto toho, aby sme dokázali spraviť kompromis sme plní nenávisti pod fejkovými profilmi na FB a šírime nenávisť o hocikom, kto sa vymyká slovenskému konceptu, ktorý bol falošnou a klamlivou ideológiou vkladaný do hlavy. Zachovanie zvrchovanosti štátu a našej identity je pre každého z nás rovnako dôležité.

Myslím si, že v otázke prerozdeľovania migrantov na Slovensko sa zhodneme skoro všetci. Či je človek konzervatívny, liberálny, je v záujme nás všetkých, aby sme si zachovali našu kultúru, tradície. Žiadne LGBT, žiadny džen-džer nerozvracia rodinu. Tí ľudia žijú medzi vami, veľakrát vám pomohli. Absolvoval som asi 16-tisíc hovorov na callcentre. Myslíte si, že ani jeden z tých ľudí, ktorým som pomohol v rámci mojej práci, nebol homofób? Určite ich bolo veľa, ale nepotrebujem sa na verejnosti prezentovať. Pride-y sú divné. To je „too much“ pre mňa. #nohate O tom je to slovo liberál. Nechodím tam, takže pokiaľ sa organizovanie niečoho priamo nedotýka mňa, tak prečo sa o to zaujímať, prečo niekoho za niečo nenávidieť, pokiaľ to nie je moja starosť. #žianechajžiť

Znášanlivosť

Tá znášanlivosť existuje, ale je potrebné nájsť prienik našich ideológií. Túto vetu povedala prezidentka Zuzana Čaputová. Ja osobne som našiel s veľa ľuďmi dané body, ktoré svoje politické presvedčenie dali nabok. Sú to voliči rôznych strán, ktorých ideológie nechápem (ĽSNS, Smer-SD, SNS, Harabin a pod.). Tým prienikom nemôže byť nenávisť. Nenávisť v spoločnosti nedokáže zvýšiť kvalitu nášho života, zabíjame prejav lojálnosti voči sebe samým. Musíme zabíjať pod vplyvom alkoholu a liekov zabíjať cudzincov? Neviem, čo vaše deti vystraší viac. či vraždy na Obchodnej ulici alebo dvaja chlapi, ktorí budú mať partnerstvo na papieri za zavretými dverami. Netrápi vás viac bezpečnosť detí?

Filipínec je mŕtvy, v Petržalke sa strieľa samopalmi a potom vrah spácha samovraždu, v Košiciach pri transfúzii krvi zabijú muža, v Nitre si mýlia kolená, atď. Keď sa na Slovensku vraždí, na plné pecky tu kraľuje mafia (aj tá Talianska, pozdravujem Troškovú:“Si zabila.“) Podľa mňa je dôležité, aby sa spoločnosť ako celok sústredila na témy, ktoré sú celospoločenské – zlepšenie zdravotníctva, školstva, národnej kultúry, vieru v exekutívu a zákonodarnú moc, aby sme spoločne odstránili korupciu, dosiahli odstrihnutie mafie od politiky, zabezpečili ďalším generáciám Slovákom právny štát,… Je očividné, že máme väčšie problémy ako je LGBT, ktoré sa reálne týka pár percent obyvateľstva…

Teraz najčítanejšie