Denník N

Les prízrakov dokazuje, že Juraj Červenák už tvorí legendárnu knižnú sériu

Nebudem tajiť, že najnovšiu knihu Juraja Červenáka – Les prízrakov, som čítal o trocha skôr ako bežní čitatelia. Bolo to so súhlasom autora a aj vydavateľa. Je zbytočné tiež zastierať, že som celkom oddaný fanúšik autora, a to najmä jeho série Kapitán Stein a notár Barbarič.

Červenákovi aktuálne vychádza už šiesta kniha z cyklu historických detektívok zasadených do čias protitureckých vojen na sklonku 16. storočia. Každá z kníh série sa odohráva v inom prostredí. Všetko sa to začalo v Banskej Štiavnici a odvtedy historicky detektívny tím, v zložení kapitán Joachim Stein, notár Matej Barbarič a kaprál Jaroš, už vyriešil rôzne zločiny a záhady v rudolfínskej Prahe, následne v dobovej Viedni a Bratislave.

Na určitý čas sa potom ich cesty rozišli. Matej Barbarič sa vrátil do svojho pôvodného pôsobiska, kde musel v knihe Vlk a dýka čeliť záhadnému prípadu na hrade Sitno. V najnovšej knihe (Les prízrakov) sa príbeh zameriava zase na domovskú lokalitu kapitána Joachima Steina. Ten sa spolu so svojím pobočníkom Jarošom vydáva na svoj hrad s názvom Strieborná skala.

Dej sa odohráva v čase vianočnom a povianočnom, na prelome rokov 1599 a 1600. Keďže ide o detektívku, čitateľovi musí byť od začiatku jasné, že to nebudú pokojné vianočné sviatky. Už na úvodných stranách sa rozohráva príbeh plný napätia, pričom všetko začne lúpežným prepadnutím miestneho mlynára.

Na ďalších stranách sa Stein a Jaroš dostávajú do potýčky so zločineckým podsvetím v neďalekom meste Trutnov. Silnou stránkou aj tohto príbehu je to, ako sa z jedného, na tú dobu všedného obrazu, resp. veľmi prostého incidentu, postupne vyvinie košatá kriminálna zápletka s prvkami mysterióznosti.

Juraj Červenák do deja zaplieta ešte ďalšie sujetové roviny, pričom to robí s citom presne tak, ako scenárista ovládajúci remeslo zaujatia adresáta na presne vymedzenej ploche a v racionálne určenej časovej rovine. V tomto prípade je to 240 stranový text.

Floskulovou terminológiou športových komentátorov by sa jeho výkon dal charakterizovať asi takto: silný na príbehu, ktorého divergenciu podporuje aj ofenzívnosť dialógov. Tie sú často inteligentné a efektívne ako diagonálne prihrávky  s potenciou gólovej šance. Ekvilibristické slovné parádičky hlavných protagonistov sú následne podporované ich racionálnym konaním, odzbrojujúcim  nielen dobovú iracionalitu.

Presne kvôli týmto atribútom som si túto sériu obľúbil od samého začiatku. Každá kniha je prozaická, poučná a zábavná zároveň. Autor dokáže udržať čitateľovu pozornosť  až do samého konca. Jej prezentovaná historickosť je v konečnom dôsledku celkom ahistorická, pretože v historickom kontexte reflektuje aj súčasné problémy a kultúrno-sociálne konflikty.

V tomto prípade nemá síce konzervatívny Stein svojho liberálneho oponenta v Barbaričovi, no veľmi kompetentne ho zastupuje, a to vôbec po prvýkrát, Steinova manželka. Do celkového príbehu tak pribudla ďalšia sympatická postava, ktorej nechýba realistický ľudský rozmer.

Červenák dokázal každý diel tejto série osídliť výrazne ľudsky vyprofilovanými charakterovými postavami, pričom nešetril ani na vedľajších postavách, či už pozitívnych alebo negatívnych. Okrem toho do sveta ľudí necháva vplynúť aj mysteriózne figúry, ktorých humánnu podstatu pohltila mytológia. Je tomu tak aj v tomto prípade, ktorý sa odohráva v strašidelnom krkonošskom lese.

Príjemná čitateľská zábava na 3 až 4 hodiny čítania.

 

Juraj Červenák: Les prízrakov (6. diel série Kapitán Stein a notár Barbarič), Slovart 2019

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie