Denník N

Ideálny vládca by mal byť…. (výsledky volieb v 6. ročníku ZŠ)

Už tento úvod prijali žiačky a žiaci inak. Dievčatá počúvali pozorne, už počas môjho úvodu sa obzerali po spolužiačkách, občas si niečo pošepkali, poradili sa. Videla som, že im v hlave bežia všetky pre a proti. Všetko sa odohrávalo v maximálnej sústredenosti, vážne a potichu. Chlapci na moje úvodné slová reagovali rozjarene, komentovali ich, živo gestikulovali. Vykrikovali mená spolužiakov, ktorí by sa za kráľa hodili a ktorí vôbec nie. Predbiehali sa vo vtipkovaní. Takmer každý z nich sa pokúšal týmto svojím živým prejavom ostatných na seba upozorniť.

Na  tejto hodine sme mali zopakovať tematický celok stredovek. Opakovacie hodiny sú vhodnou príležitosťou na rozmanité aktivity, na ktoré počas bežných hodín výjde len trochu času. Napadlo mi, že keď budeme opakovať rozvrstvenie spoločnosti v stredoveku, životný štýl a podobne ( teda nie konkrétne stredoveké ríše, mená a roky), spravíme niečo nové – žiaci si zvolia spomedzi seba svojho kráľa a kráľovnú. Takto dosiahnem aj iný cieľ – môžem ich upozorniť na dôležitosť volieb ako takých, a hlavne na dôležitosť individuálnej voľby (rozhodnúť o novom kráľovi/ kráľovnej môže aj jeden hlas, ak by nejakí kandidáti získali rovnaký počet hlasov). Takú voľbu si treba dobre premyslieť – vybrať treba toho najlepšieho a tú najlepšiu.

Výhodou bolo, že sme túto voľbu mohli urobiť dvakrát. Prvú hodinu som mala len s dievčatami z dvoch tried 6.ročníka. Dokopy 23 dievčat. Druhú hodinu absolvovali len chlapci z oboch tried, spolu ich je 22. Zaujímalo ma aj to, akými vlastnosťami by mal disponovať dobrý vládca podľa 11-12 ročných detí, ešte zaujímavejšie je zistiť, aké vlastnosti preferujú dievčatá a aké chlapci.

Najprv teda úvod: “ Predstavte si, že žijete v 6. storočí. Obdobie sťahovania národov sa končí, národy prestávajú kočovať, usádzajú sa na jednom mieste. Aj váš národ (zhodou nejasných historických okolností ho tvoria len osoby ženského/ mužského pohlavia) našiel pekné miesto, kde môže žiť a rozvíjať sa. Pochopili ste, že ak chcete prosperovať a zároveň sa vedieť ubrániť voči okolitým kmeňom – vaše sa územie sa im môže zapáčiť, potrebujete schopného vodcu, ktorý bude vašu ríšu dobre menežovať a chrániť, ktorý bude vedie utíšiť vášne, vyriešiť spory atď. Kto by to ale mal byť? Ale najprv, aký/aká by mala byť? Aké vlastnosti má mať dobrý vládca/ vládkyňa?“

Už tento úvod prijali žiačky a žiaci inak. Dievčatá počúvali pozorne, už počas môjho úvodu sa obzerali po spolužiačkách, občas si niečo pošepkali, poradili sa. Videla som, že im v hlave bežia všetky pre a proti. Všetko sa odohrávalo v maximálnej sústredenosti, vážne a potichu. Chlapci na moje úvodné slová reagovali rozjarene, komentovali ich, živo gestikulovali. Vykrikovali mená spolužiakov, ktorí by sa za kráľa hodili a ktorí vôbec nie. Predbiehali sa vo vtipkovaní. Takmer každý z nich sa pokúšal týmto svojím živým prejavom ostatných na seba upozorniť.

Takže, aký by teda mal byť dobrý vládca/ vládkyňa. Nasleduje voľná debata, názory zapisujem na tabuľu. Podľa 11-12 ročných dievčat by dobrá kráľovná mala byť: milosrdná (mať súcit s ostatnými), srdečná, múdra (vedieť správne rozhodovať spory a mať prehľad o veciach), inteligentná, silná ( neustúpiť pod tlakom) a cieľavedomá.

11-12 roční chlapci si myslia, že dobrý kráľ by mal byť: silný (fyzicky), nebojácny, dobrý stratég, múdry, statočný, spravodlivý a dôverčivý (načúvať a dôverovať ľuďom).

Potom prebehla tajná voľba. U dievčat vyhrala dievčina, ktorá získala najväčší počet hlasov jednoznačne. U chlapcov to bolo tesné, medzi prvým a druhým bol rozdiel jedného hlasu – a to bol presne ten hlas, ktorý o všetkom rozhodol. Potom nasledovala korunovácia – za zvukov fanfár som novozvolenú kráľovnú aj kráľa korunovala korunami z kartónov, do ruky dostali jablko a žezlo. Na svojom tróne si vychutnali pár minút slávy a potlesk svojich spolužiačok či spolužiakov. Pripomenula som im, že najväčší počet hlasov získali preto, lebo podľa ostatných v triede najviac spĺňajú kvality, ktoré má mať ideálny vládca. A že to je záväzok.

Z „volieb“ som mala dobrý pocit. Sprevádzal ich živý záujem, uvažovanie, zvažovanie, porovnávanie, hľadanie tej najlepšej možnosti. S vlastnosťami, ktoré by podľa týchto mladučkých ľudí mal mať dobrý vládca, sa dá len súhlasiť. A aj konkrétne osoby, ktoré si zvolili, sú také, pri ktorých so poviete, že hej, môže byť! Je to dobrý, šikovný a schopný človek ( platí aj o „kráľovi“, aj o „kráľovnej“).

Tak už len dúfať, že ako budú dospievať a rásť, na to, čo považovali za dôležité, keď mali 11, nezabudnú.

Teraz najčítanejšie

Renáta Pástorová Szappanosová

Pracujem ako učiteľka na ZŠ a žijem v malom meste na Gemeri, ktoré sa aj vďaka svojej polohe trápi s nezamestnanosťou a svojou zaspatosťou. Milujem svoju rodinu, prácu, literatúru, divadlo, prechádzky a bicykel. Verím v šťastné konce a nevzdávam sa.