Denník N

Volíte Kotlebu? Nie, nie ste hlúpi, zadubení fašisti. Ale robíte zle najmä sebe

Napriek tomu, že sme často označovaní za bratislavskú kaviareň, mám vďaka mojej práci príležitosť rozprávať sa s ľuďmi po celom Slovensku. Tam, kde sa to dá a je to vhodné, bavíme sa aj o politike.

Nedávno som mal skúsenosť s ľuďmi, žijúcimi a pracujúcimi v jednom zo zabudnutých kútov Slovenska. Pracujú v solídnej firme, majú na daný región slušný príjem a zdalo by sa, že nie je veľa dôvodov na to, aby volili niekoho, ako Kotleba. Napriek tomu mi povedali, že ho volili, a/alebo budú voliť.

Ich dôvody sa dajú zhrnúť do dvoch bodov:

1.       nikto sa nestará o ich problémy. Problémy majú so starostom, ktorý už 16 rokov vládne ich obci, s pomocou úžerníkov a skorumpovaných vajdov ovláda rómsku menšinu, ktorá je držaná v stredovekých podmienkach, dostáva predpísané koho má voliť a na druhej strane je kriminalita niektorých jej členov tolerovaná, alebo dokonca ignorovaná. Čo, pochopiteľne hnevá väčšinu, ktorá nemá pred kriminalitou patričnú ochranu. Systém je tak dobre zabehnutý, že miestny poslanec, ktorý bol v minulom volebnom období kritický voči starostovi, nemal v rómskej časti obce prakticky žiadne hlasy a tak nebol znovuzvolený. Na priamy príkaz starostu. Kotleba sľubuje, že urobí s Rómami a podvodníkmi ako ich starosta poriadok, tak nech to skúsi.

2.       majú pocit, že treba tých v Bratislave „preplesknúť“ Kotlebom, aby sa spamätali a začali konečne niečo robiť. Ich hlas chce byť skutočne protestom proti politikom v hlavnom meste, ktorí „sú všetci rovnakí, kašlú na ľudí a starajú sa len o seba“.

Strávili sme diskusiou o týchto veciach tri hodiny. Trojhodinová debata sa nedá celá zapísať, spomeniem tu teda aspoň niekoľko vecí, na ktoré som sa pýtal, a ak som nedostal odpoveď, tak som na ne aj odpovedal:

–          čo dokázal Kotleba za štyri roky na župe? Chodím do tohto regiónu po regionálnych cestách roky, prvá zásadná zmena napríklad v kvalite inak šialene rozbitých ciest nastala teraz, po tom, čo sa zmenilo vedenie na župe v Bystrici a župan Lunter začal reálne pracovať na zlepšení ciest. Kotleba okrem sľubov za 4 roky neurobil nič.

–          Kotleba ako župan sľuboval vytvorenie 10 tisíc pracovných miest. Okrem zamestnávania vlastnej rodiny a kamarátov na úrade župy nevytvoril jediné pracovné miesto. Ako to chce robiť celoštátne, keď to nedokázal ani na župe?

–          Kotleba nerobí poriadok s Rómami. Iba ich používa pre svoju propagandu. Ako to, že za tie štyri roky, čo bol županom, neurobil poriadok u nich v obci? Kde bol?
Chápem, že ak niekto nemá ochranu pred kriminalitou, je nahnevaný. A má tendenciu podľahnúť propagande o tom, že celá rómska menšina je nevychovateľná, nezmeniteľná a že nemá význam sa o niečo také pokúšať. Argumentoval som okrem iného aj Vladom Ledeckým a Spišským Hrhovom. Pýtal som sa, ako je možné že tam, a aj inde sa darí integrovať rómske menšiny, že ľudia, ktorí ešte pred pár rokmi žili na hromade odpadkov dnes majú vlastné slušné bývanie, prácu a žijú úplne normálny život? Kde sú tí Kotlebovi neadaptovateľní? Nie je to skôr vec ich starostu, ktorému tento systém vyhovuje? Vyzval som ich, nech sa pokúsia vcítiť do kože niekoho, kto sa narodí do osady, s nulovou podporou rodičov, s mizerným vzdelaním a prakticky nulovou šancou získať normálne zamestnanie. Čo by v takej situácii robili? Ako by sa sami, bez pomoci, zo svojej situácie dostali?

–          na moju výzvu, aby sa pokúsili spojiť a poraziť starostu a jeho kliku v ďalších voľbách mi porozprávali, ako tí, ktorí sa o niečo také chceli pokúsiť, boli vystavení vyhrážkam a šikanovaniu. Tu je treba, aby sme ľuďom, ktorí chcú niečo zmeniť pomohli rýchlo a efektívne. Povedal som, že prídem hocikedy podporiť kampaň slušných ľudí, ktorí chcú zmenu, a pokúsim sa pomôcť im aj cez ZOMOS, či ďalšie organizácie, ktoré sa venujú komunálnej politike. Nesmú mať pocit, že na tento boj sú sami, musíme im pomôcť zbaviť sa strachu a tým, ktorí sa im vyhrážajú dať jasne najavo, že niečo také sa nebude tolerovať, ani zo strany štátnych orgánov.

–          na výhradu, že všetci politici sú rovnakí a myslia len na seba som im povedal, že to nie je pravda, že osobne poznám ľudí, ktorí fungujú dlhodobo v politike a urobili veľa dobrého bez toho, že by mali na mysli svoj osobný prospech, alebo záujmy. Keď som im menoval niektorých z nich, bolo vidieť, že ich to donútilo zamyslieť sa nad svojim tvrdením.

–          k najdôležitejšiemu argumentu, prečo nevoliť Kotlebu, sme sa dostali na koniec. Ich snaha „preplieskať“ politikov v Bratislave je podľa mňa pomýlená a nikomu nepomôže. Snažil som sa im vysvetliť, že takouto voľbou dosiahnu presný opak toho, čo očividne chcú, teda vznik vlády, ktorá bude skutočne mať snahu zlepšiť život aj v ich regióne. Čím viac mandátov v parlamente získa Kotleba, alebo iní blázni a politickí šialenci, s ktorými sa nedá spolupracovať, tým menej mandátov zostane pre strany, ktoré by boli schopné zložiť reformnú a funkčnú koaličnú vládu. Takže takouto voľbou si ľudia sami robia zle a zmenšujú možnosť, že zmena, ktorej potrebu cítia, naozaj aj nastane.

Nemám žiadne ilúzie o tom, že by som, napriek trom hodinám, niekoho naozaj presvedčil. Možno, v najlepšom prípade, sa niekto trochu zamyslel. Prečo to tu teda píšem?

Pretože som presvedčený, že treba s ľuďmi hovoriť. Že robiť si z nich srandu a označovať ich všetkých za hlupákov, ktorí sa nechajú ľahko oblbnúť nám síce môže dodať pocit morálnej a intelektuálnej nadradenosti, krajine a nám samotným ale nijak nepomôže.

Píšem o tom aj preto, že to možno môže pomôcť niekomu ďalšiemu, kto bude mať príležitosť baviť sa s voličmi Kotlebu, či iných antisystémových strán. Ako námet na prístup a smer vedenia debaty, otázky, ktoré je možné klásť a príklady, ktoré sa dajú spomenúť.

Verím, že na Slovensku je možné robiť slušnú politiku, ktorá bude riešiť reálne problémy ľudí. Verím, že musíme diskutovať s tými, ktorí tomu neveria. A ak sa nám podarí dostať do volenej funkcie, musíme svojím konaním dokázať, že to, o čom sme hovorili, neboli len prázdne reči. Inak budeme my sami zodpovední za nárast extrémistických a fašistických nálad a názorov a za úpadok demokracie na Slovensku.

Teraz najčítanejšie