Denník N

Keď sa nezákonnosť s drzosťou snúbi

Ministerstvu školstva zjavne ide karta. Jeho hovorkyňa reaguje na podozrenia z machinácií vo verejnom obstarávaní spôsobom, ktorý tie podozrenia ešte posilní. Vedúci služobného úradu zasa pri vybavovaní žiadosti o nápravu porušenia zákona postupuje protizákonne. Len minister stále mlčí.

Pred necelými tromi týždňami som upozornil, že ministerstvo školstva obstaráva intranetovú aplikáciu za takmer 20 tisíc eur spôsobom vyvolávajúcim podozrenia z manipulovania verejného obstarávania. Aplikácia totiž má byť vytvorená do 7 dní od doručenia objednávky, čo je pre celý proces tvorby novej aplikácie zjavne nereálny čas. Na moje podozrenia reagovala hovorkyňa ministerstva školstva Beáta Dupaľová Ksenzsighová, avšak jej reakcia žiadne z mojich podozrení nevyvrátila, naopak, ďalšie vyvolala.

Keďže som okrem verejného upozornenia na problém, podal na ministerstvo aj oficiálnu žiadosť o nápravu podľa § 136 zákona o verejnom obstarávaní, mediálna reakcia nestačila a ministerstvo mi muselo odpovedať aj priamo. Pod odpoveďou ministerstva, ktorá mi bola minulý týždeň doručená, je podpísaný vedúci služobného úradu ministerstva Norbert Molnár. Spôsob, akým vybavil moju žiadosť, je podľa môjho názoru v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní prinajmenšom v týchto bodoch:

  1. Verejný obstarávateľ má vybaviť žiadosť buď písomným oznámením o výsledku vybavenia žiadosti o nápravu alebo písomným oznámením o zamietnutí žiadosti o nápravu. V oboch prípadoch s odôvodnením. Ministerstvo školstva mi miesto toho poslalo akési stanovisko, ktoré nezodpovedá ani jednému zo spôsobov vybavenia žiadosti uvedených v zákone, nemá príslušnú formu a z hľadiska obsahu sa nijako nevysporiadalo s podozreniami, ktoré som uviedol v žiadosti o nápravu.
  2. Odpoveď verejného obstarávateľa má byť žiadateľovi doručená do siedmich dní od podania žiadosti o nápravu. Ministerstvo školstva mi svoju odpoveď nielenže nedoručilo do siedmich dní, ale len odoslalo až po 11 dňoch.
  3. Podstatný problém je v tvrdení ministerstva, že „ustanovenie § 9 ods. 9 ZoVO nepojednáva o možnosti uplatnenia revíznych postupov“. Z čoho by logicky vyplývalo, že som nemal oprávnenie podať žiadosť o nápravu. Z metodického usmernenia Úradu pre verejné obstarávanie č. 3522-5000/2015 však vyplýva, že aj v prípade postupu podľa 9 ods. 9 (obstarávanie tovaru a služieb do 20 tisíc eur) zákon nevylučuje podanie námietok. A keďže podaniu námietok musí predchádzať podanie žiadosti o nápravu (§ 138 ods. 1), je logické, že je možné aj podanie žiadosti o nápravu. Inými slovami povedané, ministerstvo klame a zavádza. Alebo sa aspoň mýli, lebo nepozná zákon.

Toľko k protizákonnosti. A ešte k tej drzosti. Dostal som už od úradov všelijaké odpovede na svoje žiadosti, či sťažnosti, ale naozaj si neviem veľmi spomenúť, žeby som v oficiálnom úradnom dokumente čítal čosi také ako v odpovedi vedúceho služobného úradu ministerstva školstva Norberta Molnára: „1.5. Verejný obstarávateľ nekomentuje osobné názory a sled myšlienok a návrhy žiadateľa, chápe, že konkurencia je súčasťou trhovej ekonomiky.“

Ak by šlo o neformálnu debatu pri káve, v poriadku. Ak by šlo výstup pre médiá, no povedzme. Ale čo takáto arogantná veta hľadá v oficiálnej odpovedi ministerstva na oficiálne upozornenie na možné porušenie zákona? Aké nekomentovanie? Aké osobné názory? Aký sled myšlienok? Miesto vybavenia žiadosti o nápravu v súlade so zákonom osobná replika a povýšenecké mudrovanie, čo nemá čo hľadať v úradnej korešpondencii. Miesto vyvrátenia podozrení priznanie, že sa nimi ministerstvo ani nechce zaoberať. Verejný obstarávateľ chápe, „že konkurencia je súčasťou trhovej ekonomiky“, ale akosi si neuvedomuje, žeby malo postupovať v súlade so zákonom.

A bez obáv, príbeh ešte nekončí. Dnes som na ministerstvo školstva zaslal sťažnosť proti vybaveniu moje žiadosti o nápravu. Už teraz sa teda môžeme tešiť na ďalšie perly z jeho produkcie.

Na oficiálne vyjadrenie k podozreniam spojeným s týmto verejným obstarávaním som vyzval aj ministra školstva Juraja Draxlera. Ten však zatiaľ mlčí. To najlepšie nakoniec?

Teraz najčítanejšie

Ondrej Dostál

Predseda Občianskej konzervatívnej strany (OKS) a poslanec NR SR (klub SaS).