Denník N

Detektívka od Žochára, zasadená do trogárskeho prostredia

Občas si kladiem tieto otázky: Prečo Škandinávia dominuje v žánroch ako sú detektívka a krimi? Čo je vlastne príčinou ich celosvetového úspechu? Prečo dobré detektívky nevznikajú aj na Slovensku? Priznám sa, ani na jednu z týchto otázok nemám žiadnu relevantnú odpoveď, hoci občas dobré detektívky vznikajú aj na Slovensku.

Občas si kladiem tieto otázky: Prečo Škandinávia dominuje v žánroch ako sú detektívka a krimi? Čo je vlastne príčinou ich celosvetového úspechu? Prečo dobré detektívky nevznikajú aj na Slovensku? Priznám sa, ani na jednu z týchto otázok nemám  žiadnu relevantnú odpoveď.

Isté však je, že na Slovensku vzniká len pramálo pôvodných kriminálnych románov. Akoby si naši autori mysleli, že slovenská realita neposkytuje dostatočné podhubie pre košaté sujety detektívnych románov.  Pritom média každodenne prinášajú množstvo správ, predstihujúcich aj tie najdesivejšie románové fikcie.

Už niekoľko rokov je žánrovým kráľom Dominik Dán. Ja osobne som však na tento vlak, tiahnuci sa už skoro cez dve desaťročia, nikdy nenastúpil. O to viac ma bavia slovenské detektívky, ktoré sa objavili ako zjav z čistého neba a nepotrebovali na to marketing utajeného autora.

Takým prekvapením na scéne bol napríklad aj Juraj Thal, ktorého autorské meno je síce tiež pseudonymom, no napriek tomu nejde o účelovú utajenú identitu, ktorá by mu naháňala percentá popularity. Už jeho román Nenávisť som otituloval ako severskú krimi v nitrianskych uliciach.

Platí to aj o jeho voľnom pokračovaní s názvom Dom na kopci, ktorého dej Juraj Thal – rodák z Topoľčian, opäť zasadil do Nitry a blízkeho okolia. Z tejto prózy je zrejmé, že autor sa v žánri orientuje, a že sa nedá poprieť ani jeho inšpirácia severskými autormi.

Dokazuje to aj hlavný hrdina Leo Legen, ktorý sa po šiestich mesiacoch po uzatvorení prvého prípadu sériových vrážd spod Zobora, vracia ako policajný vyšetrovateľ do terénu. Na stole ho čaká nový prípad. Je ním mŕtve telo mladého dievčaťa, ktoré sa našlo ukryté pod hromadou lístia v Huntáckej doline, nachádzajúcej sa v katastrálnom území obce Žirany v okrese Nitra.

Od začiatku sa dejom vinie mrazivá atmosféra, keďže zneuctená mŕtvola tínedžerky predsa len takéto emócie apriórne vyvoláva. Akoby toho nebolo málo, v tom istom čase sa za záhadných okolností stratí aj jeho rovnako stará dcéra. Všetko nasvedčuje tomu, že išlo o únos.

Presne od tohto momentu sa autorovi podarilo rozohrať morálnu dilemu s týmito otázkami: Komu dá ako vyšetrovateľ prednosť – neznámemu mŕtvemu dievčaťu, alebo vlastnej dcére? Vyhrá v ňom policajt, alebo otec? Môže otec – policajt vyšetrovať zmiznutie vlastnej dcéry nezaujato a bez emócií?

Dej románu je osídlený uveriteľnými postavami, pričom autorovi sa tiež podarilo veľmi verne vykresliť ich psychológiu. Dialógy sú takisto veľmi kompatibilné s realitou, teda určite neznejú ako slovenský dabing amerického filmového hitu. Čo sa týka samotnej štruktúry a tiež atmosféry, nie je vlastne kriminálnemu románu čo vytknúť.

 

Juraj Thal: Dom na kopci, Artis Omnis 2019

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie