Denník N

Investujte energiu len do ľudí, ktorí o to stoja

Asi aj vy poznáte ten pocit, keď pre niekoho robíte všetko možné, len aby si vás všimol a opätoval vašu lásku. No a on na vás kašle. A vy stále pritvrdzujete, namiesto toho, aby ste sa stiahli a vyrovnali s tým, že daná osoba jednoducho nepatrí do vášho života. Aspoň nie v tomto období a možno ani v tomto živote. Možno na vás ešte nie je pripravená. V zamilovanosti je však ťažké čosi také pochopiť. Ľahšie sa to hovorí ako realizuje. Napriek tomu však treba nájsť v sebe silu a nevnucovať sa človeku, ktorý o to nestojí. Aj ja som si musela uvedomiť, že mám svoju cenu, ktorú mi nikto nemôže vziať. Nikto nemá právo s vami manipulovať a využívať vašu náklonnosť vo svoj prospech, ani keby mal tie najkrajšie oči na svete. Treba byť srdečný a sám sebou, no zároveň si zachovávať zdravý nadhľad a nepresviedčať sa o niečom, čo nie je pravda. Život v klamstve je hotové utrpenie…

Zamilovala som sa raz do jedného muža. Robila som všetko, aby bol spokojný. Menila som svoj program podľa jeho možností; pricupitala, keď zapískal a čakala hodiny, kým odpíše na moju správu. Uvarila som mu večeru, on ma na žiadnu ani len nepozval. Bol to proste nevyrovnaný a toxický vzťah. Ja som si však nahovárala, že ma miluje z celého srdca, len to nevie dať najavo. Tak som sa bála, že ho stratím, že som tri roky trpela. Niekedy potichu, inokedy nahlas. Akonáhle som povedala, čo mi vadí, vznikla hádka. Čím menej som mu vychádzala v ústrety, tým ich bolo viac. Pretože on nemal rád mňa, ale predstavu o mne. Moja podstata mu bola ukradnutá.

A znova…
Rok po našom rozchode sa mi zopakovala rovnaká situácia s niekým iným. Tentokrát však netrvalo tri roky, kým som si uvedomila, že sa dostávam do rovnakej motanice s osobou, ktorá nemá rada mňa, ale môj obdiv voči nej. Kým ja som sa išla pretrhnúť, aby si ma vôbec všimla, odpoveďou mi bolo iba chladné prijímanie týchto podnetov, bez adekvátnej odozvy. A vtedy som si povedala „DOSŤ!“. Už nechcem, aby mi do cesty chodili ľudia, ktorí si ma nevedia vážiť len preto, že som to ja. Povedala som si, že skutočná zmena musí nastať vo mne, v mojom prístupe ku vzťahom a v tom, čo voči iným vyžarujem.

Staré vzorce sú vám na nič
Keď vám do života chodia podobné typy ľudí, treba si položiť otázku, čo vám majú ukázať. Mňa mali upozorniť na vzorce, ktoré preberám z detstva. Bola som vychovávaná tak, že si všetko musím zaslúžiť, len máločo som dostala iba tak. A platilo to aj o láske. No a ja tento vzorec opakujem aj v dospelosti. Moje podvedomie ma podnecuje k tomu, aby som sa snažila, ak sa chcem niekomu zapáčiť a ak chcem, aby ma miloval. Lenže, to tak nefunguje. Nikoho nemôžem prinútiť k tomu, aby ma mal rád.

Je nutné sa zbaviť starých a nefunkčných vzorcov a neprenášať ich do svojho ďalšieho života. Vyžaduje si to obrovskú sebadisciplínu a prácu na sebe samom. Sledujte svoje reakcie, pocity, myšlienky, činy a vždy sa zamyslite, či smerujú k dobru. Prvým a najdôležitejším krokom je si priznať, že niečo robíte nesprávne a že chyba je vo vás. Chyby toho druhého nechajte naňho. Sám na ne musí prísť a postaviť sa im čelom. Nezabúdajme, že svet sa zmení až potom, keď sa zmeníme my.

Teraz najčítanejšie

Lucia Horváthová

Som vyštudovaná novinárka, tak trochu znechutená falšou, ktorá tu vládne. Stále však milujem život, filmy, cvičenie, zvieratá a medziľudské vzťahy. Moje články vám ukážu bežné veci z iného pohľadu...