Denník N

Prečo na Slovensku nemáme ani kvalitnejšie potraviny, ani konkurencieschopnejšie poľnohospodárstvo

Tak, ako vždy hľadajte peniaze. Tento krát nie je problém, že ich je málo, ale to, že je ich je  priveľa. To spôsobuje, že o čerpaní dotácií sa nerozhoduje tak, aby naše poľnohospodárstvo dosahovalo ciele z nadpisu.

Krátko do histórie.

Ak sa zopakuje to, čo sme tu už mali pri PRV 2014 – 2020, bude to pre slovenské poľnohospodárstvo a potravinárstvo asi posledným klincom do rakvy. Pri príprave PRV 2014 -2020  sa o ničom nediskutovalo. Žiadna možnosť pre kohokoľvek bez správneho čísla čokoľvek rozporovať, alebo dať čokoľvek do diskusie.

Poďme do súčasnosti.

Teraz, na základe analýz pre Strategický plán SPP, ktoré sú už spracované, budú pripravované jednotlivé intervencie  – opatrenia, Strategického plánu SPP 2021 -2027. Samozrejme, bez stanovania cieľov a nástrojov ako sa k nim dostať, nevieme nastaviť poľnohospodársku politiku tak, aby viedla k potravinovej bezpečnosti,  zlepšeniu postavenia poľnohospodárov, ochranu biodiverzity a mnohých iných.

Reálne nám absentuje krátkodobá, ale i dlhodobá koncepcia rozvoja poľnohospodárstva a potravinárstva. K existujúcim a stále platným dokumentom sa MPaRV SR nehlási a ani nechce vyvodiť dôsledky z ich neplnenia. Ideme plánovať na niekoľko ďalších rokov dopredu, ale nikto sa nepýta, aký efekt priniesli už vynaložené finančné prostriedky. Podľa mňa dosť nezvyčajný manažérsky prístup.

Slovensko má najväčší pokles potravinovej sebestačnosti v rámci EÚ, dlhodobo nám klesá živočíšna a špeciálna rastlinná výroba. Pridaná hodnota je v porovnaní s EÚ na nízkej úrovni aj v potravinárskom priemysle. Vyvážame komodity a dovážame potraviny. Saldo zahraničného obchodu SR s poľnohospodárskymi a potravinárskymi výrobkami v roku 2018 bolo pasívne v objeme – 1 648,1 mil. EUR, v porovnaní s minulým rokom sa zvýšilo o 266,3 mil. EUR, čo je o19,3 %.

Je potrebné otvorene povedať, že peniaze, čo idú do poľnohospodárstva sa musia všetkým ľuďom vrátiť vo forme kvalitných slovenských potravín, či už to bude múka, mäso, mlieko, ovocie, zelenina.  Peniaze z EÚ v spojení so štátnou pomocou musia zabezpečiť konkurencieschopnosť pre poľnohospodárov a spotrebiteľom zdravé, lokálne potraviny s minimálnou uhlíkovou stopou.

O ekonomickom prínose pre štát, čiže pre nás všetkých, nehovoriac. Politici si musia uvedomiť, že agrodotácie sú tu pre nás všetkých, nie ako zdroj rýchleho a ľahkého zárobku pre určité skupiny. Ide o veľa, pre SPP 2021 – 2027 budú v hre opäť obrovské finančné prostriedky, len záleží na tom, ako sa využijú. Či budú využité tak, že budú prínosom pre nás všetkých a spoločne s rozumnou štátnou pomocou sa zvýši ich efekt, alebo sa len niekto veľmi dobre “nabalí“, je na nás. Politici a štátny úradníci sú tu pre nás a ich úlohou je realizovať vôľu nás, občanov. Ich úlohou je nastaviť jasné a férové pravidlá čerpania, keďže sa jedná o naše a nie malé finančné prostriedky, ktoré by mali byť, či skôr v súčasnej situácia agrorezortu, musia byť, použité efektívne a ich tok musí byť transparentný.

Netreba sa báť podporiť poľnohospodárstvo a potravinárstvo. Tak, aby bol z toho viditeľný efekt pre spotrebiteľa. Téma dvojitej kvality potravín bola pekná na začiatku, ale už je to obohratá platňa. A asi už voliča toľko nezaujíma. Problémy v agrosektore treba riešiť odborne a systematicky. A volič – spotrebiteľ a poľnohospodár, taktiež volič, musia vedieť, že niekto ich počúva, rozumie im a robí pre nich.

P.S.

Jeden príklad zo života. Ako môže vyzerať taká “pomoc“ štátu? Napríklad nastavením výziev tak, že sa do nich nedá a ani neoplatí zapojiť. A takto sa škodí nielen malým farmám, ale aj na veľkým družstvám a tým aj spotrebiteľom.

Príklad ako nevyhlasovať výzvy:

Pri podopatrení 6.3: Pomoc na začatie podnikateľskej činnosti na rozvoj malých poľnohospodárskych podnikov, kde bola výška nenávratného finančného príspevku na jeden projekt smiešnych 15 000 EUR, boli podané dve žiadosti o platbu. Tak boli nastavené kritériá.

Ak ale spojíme podopatrenie 16.4 Podpora na horizontálnu a vertikálnu spoluprácu medzi subjektmi dodávateľského reťazca pri zriaďovaní a rozvoji krátkych dodávateľských reťazcov a miestnych trhov a na propagačné činnosti v miestnom kontexte, ktoré súvisia s rozvojom krátkych dodávateľských reťazcov a miestnych trhov v spojitosti s podopatrením 4.1 Podpora na investície do poľnohospodárskych podnikov a podopatrenie 4.2 Podpora pre investície na spracovanie/uvádzanie na trh a/alebo vývoj poľnohospodárskych výrobkov, dostaneme sa k sume 9 999 780,67 EUR na projekt pre jednu nemenovanú skupinu podnikov, z toho poskytovateľ, Pôdohospodárska platobná agentúra, poskytne nenávratné finančné prostriedky v sume 7 346 394,87 EUR.

P.S.S

Keď sa bližšie pozrieme na aktuálnu situáciu, máme jún a poľnohospodári, ktorých v roku 2017 postihlo extrémne sucho a mali obrovský výpadok produkcie, doteraz čakajú na odškodnenia. V iných štátoch, napríklad v Českej republike, už na sucho a aj odškodnenie aj zabudli. Výzva na predkladanie žiadostí o poskytnutie dotácie na náhradu škôd spôsobených nepriaznivou poveternostnou udalosťou, ktorú možno prirovnať k prírodnej katastrofe, bola vyhlásená 11.6.2019. Niekoľko dní od piatku, 21.6.2019, nebolo možné stiahnuť niektoré prílohy k žiadosti, a to tie podstatné. A ako to celé dopadne, ešte uvidíme.  Čím to je, že na Slovensku to nejde?

 

Teraz najčítanejšie