Denník N

Tesiláky? Nie je problém, zajtra ich schválime

Slovenské školstvo funguje na princípe, hurá to je in. Čo je akože in, to hurá schválime. Bez rozmyslu. Keď ministerka začuje v telkáči 3 krát po sebe slovo tesiláky, tak parlament schváli pre učiteľov povinnosť nosiť tesiláky.

Povinný úvod

Viem, sú prázdniny. Dovolenka, ruka hore, voda, slnko, pohoda, reggae tóny. Nikto už nechce nič riešiť. Učitelia chcú zabudnúť. Na školu, na žiakov, na rodičov, na bordel v školstve. Aspoň na chvíľu. Nadýchnuť sa z plných pľúc. Nabrať novú energiu. Veľa novej energie potrebnej do budúceho školského roka.

U niektorých bude doznievať stres do polovice júla, niektorým sa v tom čase začne vracať zdravá farba do tvárí, iní budú ešte stále fungovať len na pol plynu, hľadieť do blba a vychutnávať si ticho. Vyhorení sa budú snažiť rozdúchať do konca augusta plamienok chuti. Hyper aktivisti dajú po turnuse, dvoch v letných táboroch. Ministerka by si mohla pustiť do sluchátok One way ticket a už nikdy netrafiť na ministerstvo.

Čo u nás v Lubyovciach nové ?

  • 3 x I – integrácia, inklúzia, ilúzia

Integrácia

Nefunguje. Ako vyzerá v praxi? Žiak je neposedný, nevychovaný. Oslovíme rodiča. S opovrhnutím si vypočuje a uteká do najbližšieho CPPPaP. Po jednej návšteve a dvoch týždňoch prichádza s diagnózou  ADHD. Nasleduje žiadosť o začlenenie. Jednohlasne sa schváli. The end. A žiak? Robí si čo chce so slovami ,, Ja môžem, ja mám papier.“ Tak je to aj u väčšiny dys-. Žiak sa zjavne neučí, nerobí nič preto, aby mal dobré výsledky ani v škole ani doma. Príde rodič, vyhlási, že ho dá integrovať a scenár sa opakuje. My dostaneme niekoľko strán odporúčaní čo všetko nemôžeme a musíme. Výsledok. Žiak sa ďalej neučí. Nemusí, lebo má papier. Rodič nemusí, lebo on tých niekoľko strán čo musí s dieťaťom, nedostal. Žiak nenapreduje. Vďaka tomu, že diagnózy sa rozdávajú ako na páse a mnohokrát na základe takmer ničoho, deťom ktoré majú skutočne problém sa nedostáva dostatok pozornosti. V našich podmienkach sa nevytvára priestor na to, aby sa dieťa bez problémov začlenilo. Nemyslím tie deti, ktoré dostali ,, papier“, myslím deti, ktoré pomoc skutočne potrebujú.

Asistenti

Nefunguje. Nikto ich nezaškolil. Nevedia čo majú robiť, ani ako to majú robiť. Že im to má povedať učiteľ? Ten tiež len tápe. Špeciálni pedagógovia študovali špeciálnu pedagogiku. Špeciálnu. Prečo asi? Prax. Niektoré asistentky sedia pri žiakovi a po písmenkách mu diktujú slová. Iné sledujú učiteľku, aby následne mohli o nej rozširovať ako učí. Niekde zas pošle učiteľka asistentku so žiakom do inej miestnosti. Ako mu má odborne vysvetliť učivo napríklad z fyziky, učiteľku nezaujíma. Nikto nedostal manuál, nie sú žiadne metodiky, pravidlá, tak sa to deje živelne a neefektívne. Nehovoriac o tom, že na mnohých školách sú asistentky len ,,dievčatá pre všetko“.

Inklúzia

Od inklúzie máme na hony ďaleko, mnohí ani nevedia čo to je a už potichu, nenápadne rušíme špeciálne školy. Deti, ktoré tam evidentne a dokázateľne patria, pomaly presúvajú na ,,normálne“ základky. Je to veľmi zlý krok, lebo nie sú vytvorené podmienky.

Neboli, nie sú a ani nebudú vytvorené. Nie je chuť, nie je vôľa zo strany štátu. Sú len prázdne utopistické reči. Nemci naliali do inklúzie neskutočné prachy, cez to všetko u nich zlyhala na plnej čiare. Momentálne zaznamenávajú boom návratu špeciálnych škôl. Náš štát nie je ochotný naliať do školstva nič. Preto integrácia a inklúzia je len jedna veľká ilúzia.

  • Povinná materská škola

 Vieme prečo aj kvôli komu. No tento krok je neefektívny, nesystémový, nesprávny. Novela školského zákona zavádza povinné predprimárne vzdelávanie v materskej škole ako súčasť povinnej školskej dochádzky. Čiže z 10 na 11 rokov. Novela zároveň ruší možnosť odkladu začiatku plnenia povinnej školskej dochádzky. Tiež ruší možnosť zriaďovať nultý a prípravný ročník. Čo to znamená? Znamená to, že ak dieťa nebude spôsobilé pokračovať na základnú školu, tak jednoducho prepadne už v škôlke a bude si musieť zopakovať predprimárne vzdelávanie v škôlke. Choré. Ďalšia vec. Už teraz je akútny nedostatok miest v materských školách. Ako sa štát postaral o priestory a pracovnú silu? Bez odbornej diskusie schvaľujú nerealizovateľné totálne hlúposti. Ako je to možné? Jednoducho prišli na to, ako na to. Návrh neprišiel naoko z ministerskej dielne, ale od poslancov. Petráka ( Smer-SD), Vorosa ( Most – Híd), Smolíkovej (SNS) a teda sa nemusel pripomienkovať. Gratulujeme k schváleniu kraviny. Aj na tomto vidieť, že inklúzia je skutočne len ilúzia a títo ľudia zavádzajú verejnosť utopistickými, populistickými rečami.

  • Obedy zadarmo

Nie sú zadarmo. Ani náhodou. Prax. Prídem do školy, ako prvé budem zisťovať kto prišiel a kto nie. Nahlásim vedúcej školskej jedálne. Potom budem sledovať či ešte niekto príde. Kedy mám učiť? Rodič zaplatí kauciu a neviem čo ešte. Škola prerobí jedáleň, prijme novú silu, dve. Ľudia, ktorí nám idú natlačiť do hláv, že toto je zadarmo riadia tento štát? Gratulujeme k schváleniu kraviny, ktorá všetkým spôsobí len problémy. Bolo by fér, keby sa populisti, ktorí toto navrhli a schválili, začali stravovať v školských jedálňach.

  • Odpisy

Poslanci minulý týždeň schválili novelu školského zákona, ktorá zavádza povinnú materskú školu, súčasne do predpisu vložili niekoľko zmien, ktoré s predprimárnym vzdelávaním detí nesúvisia.

Jednou z nich je povinnosť učiteľov preukázať svoju bezúhonnosť prostredníctvom odpisov z registra trestov. Tieto boli doteraz povinní odovzdávať len pracovníci bezpečnostných služieb. Čo to odštartovalo? Kauza pedofilného učiteľa z Dúbravky.

Okamžite bolo nutné urobiť všetko na ochranu detí. Urýchlene sa dostal na stôl návrh zákona, ktorý má eliminovať infiltráciu pedofilov do rád učiteľov. Všetci to chápeme. Pedofili do škôl nepatria. No mne volajú kolegovia štyridsiatnici, päťdesiatnici, ktorí za totáča ako mladé uchá rozbili výklad, hulili jeden joint dvanásti, mali nevhodný účes, ožrali sa v parku atď., zbalili ich policajti a okrem toho, že dostali bitku, urobili aj zápis. Teraz to majú v odpise napríklad ako výtržníctvo. Ako bude ošetrená mlčanlivosť ľudí, ktorí s takýmito citlivými informáciami budú narábať? Ako štát ochráni učiteľov pred následnou šikanou zo strany nadriadených? Lebo v školstve bojujeme okrem iného aj s veľmi rozšíreným bossingom a mobingom. Niektorí riaditelia len čakajú na zámienku, aby mohli nepohodlného učiteľa vyhodiť.

Áno, deti chrániť treba. Učitelia teda nech sú prví, ktorí prispejú k eliminácii nebezpečenstva, no ak ich chceme  skutočne chrániť, musíme povinnosť predkladať odpis rozšíriť na všetky profesie prichádzajúce do styku s deťmi. A nielen profesie. Najväčší počet sexuálnych zneužití detí sa deje predsa v samotných rodinách. Ako ochránime tieto deti? A čo cirkev, centrá voľného času, reedukačné zariadenia, animátori, tréneri, detskí lekári, detské domovy, zdravotnícky personál na detských oddeleniach atď. Na zamyslenie je, že tento zákon odsúhlasovali ľudia, ktorí majú od bezúhonnosti na míle ďaleko. Hlavne pán Richter mal byť takto promptný pri riešení kauzy Čistý deň.

Tesiláky

Reforma sa ani tento rok nekonala. Zato bolo prijatých kopec nesystémových hurá kravín, ktoré nič neriešia naopak, komplikujú a vracajú školstvo  späť. Bolo by v prospech všetkých, keby sa už konečne začala riešiť podstata a vzdelávanie. Podstata je zaplatiť učiteľov, nastaviť systém a prísne limity pre prijímanie uchádzačov na stredné a vysoké školy. Potom sa nestane, že poslucháč FEI nevie spočítať dva zlomky.

Zaplaťte učiteľov a potom vám ich nebude v Bratislave chýbať 650. Zaplaťte učiteľov a prestaňte vymýšľať sprostosti vedúce školstvo voľným pádom dole. Zaplaťte učiteľov, lebo nikto iný vám to za ten plat a nervy robiť nebude.

Slovenské školstvo funguje na princípe, hurá to je in. Čo je akože in to hurá schválime. Bez rozmyslu. Keď ministerka začuje v telkáči 3 krát po sebe slovo tesiláky, tak parlament schváli pre učiteľov povinnosť nosiť tesiláky.

Minule mi jedna baba rozprávala o benefitoch, ktoré jej ponúka zamestnávateľ okrem platu vo výške môjho trojmesačného. 4 krát do mesiaca masáž, vstup do posilky, cvičenia na zdravý chrbát bez bolesti, vzdelávanie, jazyky – to všetko zdarma. Hm , môj benefit je, že z času na čas dostanem v škole vši. Tak šup všetci s nadšením do školstva.

Luc.

Ilustračný obrázok: www.edujobs.sk

Teraz najčítanejšie

Lucia Slovincová

Učiteľka. Bratislavčanka, ktorej nie je jedno. Štúdium GAMČA, Univerzita Komenského Pedagogická fakulta. Neznášam vtáčie mlieko, pasivitu, štátnu školskú inšpekciu a arogantných, nevychovaných, sprostých ľudí. Milujem hudbu, knihy, svoju prácu, svoju buldočku a rannú sprchu.