Denník N

Postav školu na hlavu! – Kreatívne možnosti spolupráce

 

V minulej časti som prezentoval môj názor na súťaženie, prečo to je dôležité.
Som si ale vedomý aj toho, že existujú ľudia, ktorí práve nechcú prezentovať svoje schopnosti, aj keď by boli na výnimočnej úrovni. Sú na to rôzne dôvody. Čo sa mne napríklad osobne nepáčilo, že keď bol u nás nejaký šikovný študent, tak ho hneď začal každý otravovať či mu to nevysvetlí, nedoučí, nepomôže. Pravdupovediac, veľmi som to nemusel. Niekomu to takisto nemusí vyhovovať.

Poprvé, nemám rád veci opakovane dookola vysvetľovať. Niekto sa v tom vyžíva, keď môže nejaký príbeh stokrát prerozprávať. Ja nie.

Podruhé, takýto druh spolupráce ma brzdí, nenapredujem ďalej v poznaní. Áno, má to pozitíva, opakovaním mi to hlbšie ostane v pamäti, pomôžem spolužiakovi. Super vec, pre mňa nie veľmi výhodná.

To radšej poviem, že to neviem a mám svätý pokoj. Nikto neotravuje, môžem si riešiť svoje veci. Čítať knihy, sústrediť sa a nikto ma nevyrušuje. Akurát to má svoju cenu. Nie som veľmi obľúbený a ľudia sa so mnou nebavia.

Ale, môžem sa napríklad zapojiť do projektov spolupráce na digitálnej platforme, kde nemusím nič robiť, keď všetci na mňa čumia.

Spolupráca, ktorá velebí priemernosť. Aký je to priemerný študent? To je taký pojem ako priemerná mzda. V praxi to neexistuje, akurát sa pospájajú nejaké najviac sa vyskytujúce vlastnosti a toto sa potom zlepí dokopy. Nemá rád matematiku. Málo sa hýbe. Pozerá x hodín do počítača. Priemerná známka z fyziky medzi takými a takými študentami bola 3. O čom to vypovedá? Čo keď medzi tými študentami je veľa takých, ktorých ten predmet nezaujíma? Výučba tam je nudná nezáživná. Žiaci sú v bdelej kóme. Jasné, že sa im to nechce učiť doma.

Neviem koľko študentov si v 13tich rokoch uvedomuje, že práve napr. trojka z fyziky, ktorá ma nebaví mi môže výrazne sťažiť moje budúce snaženie dostať sa na nejakú školu. Veľa prijímacích konaní, kde by som teoreticky nemusel robiť prijímaciu skúšku, si vyžaduje doložiť výsledky za predchádzajúce roky. Bum, cesta zarúbaná. Robiť skúšku sa rovná len ďalšiemu zbytočnému stresu. Toto v takom veku nerieši nikto.
Možno len za to, že som učke žral nervy a mi to dala potom zlíznuť za 3.

Prístup na našej digitálnej platforme bude hodnotiť len to, čo ma baví. Ostatné môžem absolvovať. Vyberiem si niekoľko predmetov, napr. 5, ktoré sa môžu jemne obmieňať a toto ma pripraví postupne na dôležitú maturitu. Žiadny zbytočný stres. Som hodnotený, z toho, čo ma baví. Jasné, že sa to učím rád a mám potom dobré výsledky. Takýto formát bude atraktívny aj pre firmy, ktoré si priamo môžu definovať požiadavky a získať kvalitných uchádzačov. Alebo v rámci predmetu, napr. programovanie si prejsť viacerými modulmi, vybrať si a vyskúšať si technológie. Niektoré sa mi zapáčia pôjdem do hĺbky, iné nie, zmením.

Dnešná doba napríklad umožňuje, aby sa žiaci, študenti a experti z rôznych oblastí mohli spájať v tímoch pre spoluprácu. Dokonca aj virtuálne a aj s ľuďmi so zahraničia.
Zavedieme toto na našej platforme. Krátkodobé aj dlhodobé projekty. Virtuálne návštevy hodín. Spojené aktivity. Predstavte si napríklad hodinu angličtiny, kde budeme skajpovať so študentami v Anglicku. Toto je trendom, tak sa pracuje aj vo veľkých firmách. Alebo projekty s dohľadom mentora, s užitočnými produktami ako výsledok tvorivej činnosti.

Digitálna platforma ponúkne vynikajúce možnosti na spoluprácu. Bude možné zapojiť sa do súťaží aj v tímoch. Len treba zapojiť fantáziu. Vytvoríme super veci.

–Postav školu na hlavu!
Digitálne technológie rozumne na školách

Ak sa Vám páči naša iniciatíva, zdieľajte ju prosím ďalej.
Ak sa zapojí čo najviac ľudí, tak spoločne dokážeme priniesť tú pravú zmenu vo vzdelávaní.

Nasleduje: Budovanie osobnosti

Teraz najčítanejšie

Stanislav Barej

--Postav školu na hlavu! Cieľom našej iniciatívy je uviesť od septembra 2019 do života open-source aplikáciu pre učiteľov, študentov a firmy, ktorá dúfame prispeje ku kvalite vzdelávania. Prihlasovanie bude bezplatné. Idea je pomocou súťaží a zadaní od firiem, ktoré dostanú učitelia a študenti na riešenie, získať pre nich priamu finančnú odmenu. Veríme, že to bude prospešné pre každú zúčastnenú stranu.