Denník N

Železničná poradňa: Ako prežiť vo vlaku letné horúčavy

V preplnenom tatranskom vlaku to má klíma ťažké. Aj preto tam čoskoro príde 5 nových vlakov.
V preplnenom tatranskom vlaku to má klíma ťažké. Aj preto tam čoskoro príde 5 nových vlakov.

Teplotné rekordy udreli na našu krajinu nezvyčajne skoro a určite sa budú počas leta periodicky vracať. V ZSSK sa s tým tiež musíme vyrovnávať. A inak, ako sme boli desaťročia zvyknutí.

Tridsaťpäť stupňová horúčava dáva mašinám zabrať a riziko porúch či reálneho požiaru (nie takého fejsbukového) sa razantne zvyšuje napriek všetkým opatreniam a sprísneným kontrolám našich strojov. Predsa len, asi 45 % nášho parku sa ešte nezrekonštruovalo a nesklimatizovalo. Tento obrovský investičný dlh síce razantne dobiehame (pozrite si pozorne tabuľky na konci blogu), no bez pomoci na strane infraštruktúry a štátu do cieľa nikdy nedobehneme. Žiadny normálny manažér totiž nekúpi nový vlak na trať, kde sa chodí maximálne 50 km/h a staré koľajnice mu ho do piatich rokov zlikvidujú. Aby bolo jasné, súčasný stav tratí je tiež výsledkom dlhoročného zanedbávania investícií do železničnej infraštruktúry, keďže prioritou sú posledné desaťročia investície do ciest. Keby boli všetky trate rekonštruované, potrebovali by sme na dnešné výkony o 20 až 30 % menej strojov. To je potenciálne o 100 – 200 rušňov menej ako používame dnes. Čo by to znamenalo? Tie najhoršie a najporuchovejšie šunky by išli do šrotu. Naše najstaršie vozidlá majú až 50 rokov. Nepoužívame ich denne, slúžia ako zálohy, ale verte, že keď ich vytiahneme z depa či odstavnej koľaje, hanbíme sa všetci: od vlakvedúcej, cez rušňovodiča, pokladníčku až po predstavenstvo. Vždy je však lepšie vlak vypraviť s meškaním a pomaly, ako nechať cestujúcich beznádejne stáť na peróne.

A k infraštruktúre a jej vplyve na klimatizáciu ešte jedna málo známa vec. Keď ide vlak severnou trasou z Bratislavy do Košíc, aj ak nie sú žiadne poruchy, musí na tejto elektrifikovanej a najmenej meškajúcej trati aj 20 krát stiahnuť a vytiahnuť rušňový zberač energie (aj na zrekonštruovaných úsekoch!). Čo to znamená? Slovenská elektrifikovaná železničná sieť nie je, opäť raz z dôvodu zanedbaných investícií do infraštruktúry, uspôsobená na jazdu vlaku bez fenoménu sťahovania zberačov. Takto aj počas bezproblémovej  jazdy moderného vlaku vždy príde k výpadku centrálneho zdroja energie a následnému vypnutiu klimatizačných agregátov. Obnovenie klimatizácie dochádza minimálne po dvoch minútach od opätovného zdvihnutia zberača HKV. Pri časovom opakovaní tohto javu v najteplejších dňoch a v plnom vlaku klimatizačné zariadenie len ťažko stíha vychladiť vozeň na stanovenú teplotu. A samozrejme, táto naša historická špecialita (na českej trati Kúty – Praha je potrebné stiahnuť zberač energie len 4 krát) má na elektrické systémy, zjednodušene, podobný vplyv, ako keby ste za večer dvadsaťkrát vypli a zapli ističe, a teda aj všetky elektrospotrebiče, v dome. Spýtajte sa elektrikára, či predavača v elektre, či je to dobrý nápad…

Ďalším problémom sú teploty, s ktorými pred rokmi nepočítalo. Keď máme tridsaťpäť stupňové teploty tri dni za sebou, stará klíma v plnom vlaku nepomôže a v tom preplnenom sa rovno pokazí. Preto do nových vlakov už posledné roky idú klimatizácie počítajúce so 40⁰ C.

Najmodernejší vozeň ZSSK typu BMPZ určený pre diaľkové trate (Bratislava – Košice, Praha – Žilina) s klimatizáciou zvládajúcou aj 40°teploty.

Ako sa vyhnúť vo vlaku problémom počas horúčav?

Cestujte s miestenkou, keď sa dá. Ak je vlak preplnený, vy nemáte miestenku alebo je vlak nemiestenkový, necítite sa najlepšie a vonku je 35 stupňov, zvážte cestu. Ak plánujete cestu ako väčšia skupina ľudí (5+) s právom na bezplatnú prepravu, dajte nám o tom vedieť. Veľa problémov vzniká, keď sa nám do vlaku navalí neohlásený školský výlet, či letný tábor a my niekde chytíme mimoriadnu udalosť.

Ak je vlak prehriaty, alebo v horúčave mešká, či už z našej viny alebo kvôli nehode a niekomu vo vlaku hrozí kolaps z tepla, hneď upozornite nášho vlakvedúceho. Ak ho nevidíte, zavolajte našu non stop linku 18 188 alebo rovno 112. V siedmich železničných uzloch sme tiež vytvorili mimoriadne sklady s vodou a dohodli sme sa aj s prevádzkou reštauračných vozňov a predajcami, aby nám ju na základe rozhodnutia dispečingu okamžite priviezli a my sme ju rozdistribuovali potrebným. Naposledy sme takto zriadili „občerstvovacie stanice“ v Tvrdošovciach a Šali po júlovom vykoľajení súkromného nákladného vlaku v Trnovci nad Váhom.

 

Prečo toľko paniky?

Nezanedbali sme niečo v ZSSK a teraz sa len vyhovárame a prenášame zodpovednosť na históriu, cestujúcich a ŽSR? Dúfam, že nie. Napriek všeobecne rozšírenému pocitu kolapsu slovenských železníc podporovaného sociálnymi sieťami a opozičnými politikmi, veľké čísla hovoria niečo iné. Cestujúcich je stále viac, firma po dlhých rokoch vyrovnala svoje hospodárenie a pripravila obrovskú modernizáciu vozového parku a svojej infraštruktúry (pozrite si tabuľky pod blogom).

Nešťastie však nechodí po horách, ale po ľuďoch. Aj my máme svoje problémy, historicky nevydarené projekty, samovrahov, havárie na priecestiach, zrazenú veľkú lesnú zver, počasie a iné nepríjemné dôvody, pre ktoré musia vlaky meškať, či sú nepoužiteľné pre ďalšiu jazdu. Áno, a máme aj zamestnancov, ktorí nerobia každý deň na 100 %. Budeme radi, keď nám ich pomôžete nájsť pomocou tohto formulára.  Veľmi nerád ukazujem na iných, no kolapsové stavy z teplôt (resp. komfort cestujúcich zhoršený vysokými teplotami) boli aj v Nemecku, Česku či Poľsku. Dokonca i s fatálnymi následkami, a tým sa chceme v ZSSK stoj čo stoj vyhnúť. Aj za cenu toho, že priznáme naše nedostatky a obmedzenia.

PS A ešte štatistika: Dnes máme cca 660 vozidiel s klimatizáciou aj pre cestujúcich (niekde má totiž klímu len rušňovodič). Výpočet je komplikovanejší, ale aktívne chladenie pre cestujúcich má cca 55 % našich vozidiel (rušne, ucelené vlaky, motorové vozne a samostatné vagóny spolu). Do roku 2025 bude klimatizované v našom vozovom parku snáď všetko.

Zrealizované a plánované investície (všetko s klimatizáciou) súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku:

25 ks nových elektrických jednotiek (ucelený vlak – viď YouTube video vyššie)

  • celkový objem: 160 miliónov eur
  • predpokladané dodanie prvej jednotky: 2020 (dodávky 2020 – 2022)
  • nasadzovanie: regionálna doprava Žilinský kraj

21 ks nových dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak)

  • celkový objem: 77 miliónov eur
  • predpokladané dodanie vozidiel: 2019 – 2021 (2 sú už v prevádzke)
  • nasadzovanie: regionálna doprava Banskobystrický samosprávny kraj

5 nových elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň 

  • celkový objem eur: 38,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: grafikon 2020/2021
  • nasadzovanie: Vysoké Tatry

35 ks novovyrobených osobných vozňov radu Ampz (7 ks) a Bmpz (28 ks)

  • celkový objem eur: cena za 1 ks približne 1,89 milióna eur
  • predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021 (15 nových vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

50 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bmz

  • celkový objem eur: cena za 1 ks = 748 500 eur
  • predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021 (15 modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

34 ks diaľkových vozňov radu Apeer (14 ks) a Bpeer (20 ks) – renovácia vo vlastnej réžii

  • celkový objem eur: 3,5 milióna eur (predpokladané náklady na 1 vozeň = 100-tisíc eur)
  • dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2019 (30 renovovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

Porovnanie vývoja v ZSSK za obdobie 1-6 / 2018 a 1-6 / 2019

  1-6/2018 1-6/2019 nárast/
pokles (%)
Celkový počet prepravených cestujúcich 36 152 204 38 034 699 +5,2 %
Platiaci cestujúci 22 195 712 22 905 204 +3,2 %
Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu 13 956 492 15 129 495 +8,4 %
Imobilní cestujúci, ktorí využili asistenciu* 1 470 1 601 +8,9 %
Cestujúci vlakmi IC 371 185 393 804 +6,1 %
Bicykle 67 154 72 034 +7,3 %
Vozidlá (autá, motorky,…) 9 040 9 531 +5,4 %
Kuriérske zásielky 651 546 -16,1 %
Psy 25 688 26 299 +2,4 %
Celkový počet vypravených vlakov 267 573 273 593 +2,3 %
Vlakokilometre v mil. (ZoDSVZ) 15,888 16,403 +3,2 %
Vlakokilometre v mil. (IC vlaky) 0,645 0,656 +1,7 %
Osobokilometre (ZoDSVZ) 1 767 597 927 1 853 279 935 +4,9 %
Osobokilometre (IC vlaky) 113 144 651 119 927 969 +6%

*Požiadavka na asistenciu pri preprave nie je povinná. Na niektorých trasách, kde pravidelne nasadzujeme moderné nízko podlažné jednotky (napr. Bratislavský samosprávny kraj) a cestujúci pozná dôverne stanicu nástupu a výstupu, bežne cestujú imobilní cestujúci sami alebo s vlastným doprovodom, bez ohlásenia. Na iných trasách však žiadosť o asistenciu odporúčame.

Prehľad vývoja ZSSK za obdobie rokov 2014 – 2018

 

Teraz najčítanejšie

Filip Hlubocký

V rokoch 2016 - 2021 som bol generálny riaditeľ a predseda predstavenstva slovenského národného dopravcu, Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Pôsobil som v advokácii, bankovníctve a v nákladnej železničnej doprave. Študoval som na Právnickej fakulte Univerzity Komenského a Faculty of Law, University of Cambridge.