Denník N

RTVS pred klamstvom ruskej televízie zavrela oči

Foto – TASR
Foto – TASR

Manipulácia s faktami, prekrúcanie histórie, sa stali bežnou súčasťou práce ruských médií, ktoré slúžia štátnej propagande. V tomto duchu natočili dokument „Varšavská zmluva – odtajnené stránky,“ ktorý v máji odvysielala štátna televízia Rossija 1. V pasáži o vojenskej invázii a následnej 20-ročnej okupácii Československa sovietskymi vojskami použila klamstvo a staré ideologické klišé. Dokument dokonca za fašistov označil tých, ktorí sa postavili voči tankom.

Proti dokumentu sa ohradili historici, ÚPN, naše ministerstvo zahraničných vecí, ale aj česká vláda. O kontroverznom dokumente informovali zahraničné médiá.

Viacero osobností z Česka aj Slovenska poslali šéfom RTVS a ČT otvorenú výzvu, aby kontroverzný dokument odvysielali aj s následnou diskusiou odborníkov a historikov.

Z RTVS prišla zarážajúca odpoveď. Dokument vysielať nebudú, lebo na neho nemajú licenciu. Požiadavku na diskusiu nechali bez komentára. Nikto od RTVS nechce, aby dokument vysielala bez licenčných práv. Samozrejme, že to bolo myslené tak, že licenciu od ruskej televízie kúpia. Ak by sa im dokument nepodarilo získať, mohli odvysielať len diskusiu, v ktorej by upozornili na najzávažnejšie klamstvá, aké v dokumente odzneli a historici by povedali, ako to v skutočnosti bolo.

RTVS pritom mohla konečne ukázať, ako vyzerá napĺňanie verejnoprávnej funkcie – vytvorila by priestor pre debatu o dôležitej udalostiach, ktoré ovplyvnili nasledujúcich 20 rokov Slovenska, a mohla tým ukázať aj jasný postoj k manipulácii z Ruska. Lenže RTVS sa zachovala presne tak, ako Robert Fico na návšteve v Rusku. Pred klamstvom ruskej televízie zavrela oči.

RTVS má v súčasnosti vyčlenený široký priestor pre témy z histórie a o kauze informovala v spravodajstve. No v prípade putinovského režimu má neobvyklo zhovievavý postoj. Vedenie RTVS sa napríklad pri diskusii intelektuálov o vzťahoch Ruska a strednej Európy dožadovalo prítomnosti Jána Čarnogurského, obdivovateľa Ruska aj Putina. V súvislosti s aktuálnou kauzou okolo kontroverzného ruského dokumentu RTVS premrhala príležitosť.

 

Aktualizácia 10. júna o 16:45: RTVS po publikovaní tohto komentára upravila svoje pôvodné stanovisko. Kým v prvom hovorila, že dokument neodvysiela, lebo nemá naň vysielacie práva. V druhom stanovisku, po vyjdení tohto komentára píše, že podnikla kroky na získanie práv.  Celé znenie oboch stanovísk.

 

Prečítajte si aj ďalšie články, v ktorých hodnotím prácu médií.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Omediach.com

Tento mediawatch blog hodnotí etiku v žurnalistike, prešľapy novinárov, zásahy do ich práce. Jeho cieľom je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií. Autorkou je šéfredaktorka webu OMEDIACH.com Miroslava Kernová. V minulosti pracovala pre SME a Trend. Jej manžel je redaktorom Denníka N.