Denník N

MUSICBOX – seriál o hudbe, ktorú milujem | 37. týždeň – Český rock

Český rock je iný ako slovenský a rozdiel nie je v jazyku. Veľa kapiel od našich susedov neprinieslo do hudby nič nové a aj to, čo si požičali zo zahraničia dostalo „na frak“. Nájdeme tu však množstvo zaujímavých interpretov, ktorí ostali sami sebou, sú nezameniteľní, jedineční a naozaj svetoví.

Ja som vybral opäť len tri mená, je ich samozrejme viac.

PRAŽSKÝ VÝBĚR: Běr (1997)

Pražský Výběr je zásadná česká skupina, ktorá sa začala formovať v polovici 70. rokov. V roku 1982 nahrali Straka v hrsti v zostave Michal Pavlíček (gitara, spev), Michael Kocáb (spev, klávesy), Jiří Hrubeš (bicie) a Vilém Čok (basa, spev).

Keď som uvidel v TV klip Olda je přítel můj, ostal som v nemom úžase. Nič také som dovtedy nepočul (ani nevidel), ale ani potom som nebol konfrontovaný s takou dávkou originality. A nezabúdajte, že vtedy zúril socializmus a 80-té roky. Žiaden internet, žiadne plné obchody s platňami, dokonca ani MTV ešte nebolo vymyslené.

Vystupovanie kapely sa extrémne vymykalo predstavám papalášov, bolo len otázkou času kedy nájdu zámienku na zrušenie skupiny.

Album Běr je v poradí treťou platňou a spolu s prvým albumom patrí k absolútnej špičke českého rocku, ktorý sa na nič nehrá, nikoho nevykráda, je plný hudobných nápadov, ale aj paródie a nezameniteľných textov.

https://music.apple.com/sk/album/b%C4%9Br/1385843184?l=sk

PROGRES 2: Třetí kniha džunglí (1982)

Progres 2 je skvelou českou odpoveďou na art rock a zvlášť tematická Třetí kniha džunglí je nadčasovým albumom, ktorý je radosť počúvať aj dnes, takmer po 40-tich rokoch.

Třetí kniha džunglí je v poradí štvrtým albumom brnianskej rockovej skupiny Progres 2. Vyšiel ako dvoj LP, inšpirovaný rovnomennou knihou od Rudyarda Kiplinga. Tak ako mají Briti The Wall, tak Češi môžu byť pyšný na toto umelecké dielo.

https://music.apple.com/sk/album/t%C5%99et%C3%AD-kniha-d%C5%BEungl%C3%AD/1386069078?l=sk

VLADIMÍR MIŠÍK: Déja Vu (2010)

Vladimír Mišík je spevák, gitarista a zakladajúci člen skupín The Matadors, Blue Effect Etc…

Medzi najznámejšie piesne patíí napríklad Slunečný hrob (s Blue Effectom), Kuře v hodinkách (s Flamengom) a s Etc… Stříhali dohola malého chlapečka (podľa rovnomennej básne Josefa Kainara), Variace na renesanční téma (podľa rovnomennej básne Václava Hraběte), Proč ta růže uvadá alebo Obelisk.

Déja Vu je výberovka z najlepších piesní od Etc. Ako vidíte, bolo ich naozaj veľa. Mojou srdcovkou, na tomto albume pod číslom 43, je skladba Když někoho mám rád. Úžasná hudba, úžasný text.

Teraz najčítanejšie

Richard Pliešovský

Po tejto zemi sa pohybujem už päťdesiat rokov. Umenie mi pomáha vidieť svet krajším. Mojou vášňou sú knihy a hudba.