Denník N

Autá do bratislavského lesoparku proste nepatria

Bratislava má svoj poklad v podobe bratislavského lesoparku, Železnej studničky, Kamzíka či Horárne Krasňany. Miest, kam tisíce Bratislavčanov chodí oddychovať alebo si zašportovať najmä kvôli prírodnému prostrediu. Rekreácia či šport však rozhodne nejdú ruka v ruke s neregulovaným pohybom áut. Aj preto sme sa hneď po voľbách pustili do postupnej regulácie a obmedzeniu áut v bratislavských lesoch.

Od roku 2014, keď sa nám v rámci balíku opatrení na podporu rekreácie podarilo presadiť aj zákaz vjazdu motorových vozidiel celoročne od Červeného mostu, sa takmer nič neurobilo v snahe obmedziť autá v lese.  Bývalé vedenie dokázalo až priam neuveriteľne zatvárať oči nad nárastom počtu áut a systematicky nerobiť nič, aby sa problém vyriešil. Dokonca, vzhľadom na spôsob a kvantitu vydávaných povoleniek na vjazd, tento neudržateľný systém živilo.

Aj preto sme hneď po voľbách rozbehli konkrétne a hmatateľné aktivity, ktoré neudržateľný nárast áut v lese obmedzujú.

Kamzík – postupne regulujeme roky chaotickú dopravu

Jednou z prvých vecí bolo osadenie zákazu vjazdu do slepej uličky k bufetom na Kamzíku. Nové vedenie Mestských lesov si bolo vedomé veľmi zlého stavu, keď autá parkovali pozdĺž cesty, nadrzovku sa otáčali v zákaze vjazdu pomedzi rodiny s deťmi či seniorov. Treba povedať, že tieto parkovacie miesta neboli nikdy legálne, boli len tolerované. Vznikali tu mnohé nebezpečné situácie, keď sa v jednom úzkom lieviku stretávali deti, peší turisti, cyklisti a autá. Každý víkend tu vznikalo množstvo kolíznych situácii. Vrcholom bolo, keď v zime spadol strom na auto a cez  arogantne zaparkované autá sa sem nevedeli dostať záchranné zložky. Zákazom vjazdu vznikla bezpečná promenáda až k bufetom, na ktorej sa už peší cítia omnoho bezpečnejšie. Táto promenáda dostane postupne novú tvár, aby už nevyzerala ako parkovisko, ale príjemný priestor pre ľudí, kde budú môcť tráviť svoj voľný čas.

Treba povedať, že ešte v roku 2016 som inicioval zavedenia linky MHD až na Kamzík, ako alternatívu pre tých, čo nevedia alebo nemôžu ísť až hore po turistickom chodníku. Dopravný podnik naše žiadosti vypočul a zaviedol víkendovú linku elektrobusu z Koliby. Tento rok sme navyše pridali ďalšiu zastávku MHD pri záchytnom parkovisku pri reštaurácií Stroodel a posilnili intervaly linky, aby nadväzovala na trolejbus 203 prichádzajúci na konečnú na Kolibe.

Pamätáte si? Aj takto sa pred rokmi parkovalo na Kamzíku. Odvtedy sme vyvinuli veľký tlak, aby tieto autá z rekreačných území vytlačili a prednosť tu dostali turisti, seniori, rodiny s deťmi a cyklisti.
Na Kamzíku pribudla od jari značka zákaz vjazdu ale aj informačné tabule, kde je možné v lokalite zaparkovať. V Budúcom roku sa tu dočkáme úpravy spevnených parkovísk a obnovu dopravného značenia. Samozrejme, areál by sa mal postupne dočkať oveľa väčšej údržby. (Foto: hlavné mesto)

Ďalším krokom, ktorý sme v rámci Kamzíka realizovali je zintenzívnenie spolupráce s Mestskou políciou. Jej prítomnosť je tu oveľa častejšia, jej výkon právomoci je sebavedomejší a profesionálnejší. Tak isto sa tu zorganizovali preventívne akcie v spolupráci s Mestskými lesmi a Lesnou strážou. Bohužiaľ skúsenosti ukázali, že zvýšená prítomnosť polície je tu stále nutná.

Týmto však nekončíme. Mestské lesy v spolupráci s magistrátom, ale aj krajinnou architektkou pripravujú komplexnú revitalizáciu a lepšiu organizáciu súčasných parkovísk v lokalite. Ide o 2 parkoviská na križovatke, ktoré sú v súčasnosti naozaj len provizórne spevnené plochy, neorganizované ale aj nevkusné. Magistrát pripravuje aj úpravu dopravného značenia, aby bolo jasné kde parkovať môže a kde to je už nežiadúce (ráta sa aj s vyznačením miest pre ZŤP). Cieľom je maximálne posilniť bezpečnosť, ale aj chrániť prírodu, ktorá pod kolesami áut nezodpovedných vodičov dostávala zabrať.

Divokému parkovaniu v lese alebo po okraji cesty by mal byť koniec aj vďaka väčšej aktivite mestskej polície.

Železná studnička – stanovíme jasné pravidlá pre vydávanie povoleniek a obmedzíme zbytočné vjazdy

V okolí Bratislavy ťažko hľadať obľúbenejšie miesto na oddych v prírode ako je Železná studnička so svojou promenádou a Partizánskou lúkou. O to viac je nepochopiteľnejší prístup k vydávaniu povoleniek na vjazd na Cestu Mládeže, ktorú spravuje magistrát. Snáď každý krát, čo som tam šiel s deťmi alebo na bicykel, ma míňali autá, kľučkujúce pomedzi cyklistov či bežcov. Autá s povolenkami, ale aj bez nich.

Púšťať autá cez víkendy medzi rodičov s deťmi či cyklistov považujem za veľké zlyhanie. Aj preto som už na jar zorganizoval stretnutie s vedením Mestských lesov, oddelením dopravy na magistráte a s vedením Mestskej polície a priamo na Železnej studničke sme sa dohodli na konkrétnych krokoch.

Bratislava vydala v minulých rokoch množstvo povoleniek na vjazd do lesa. Treba nastaviť úplne nový systém ich vydávania a najmä maximálne možne obmedziť ich počet.

Magistrát prisľúbil zaviesť úplne nový systém a prísne regulovať vydávanie povoleniek na vjazd na Cestu mládeže. Súčasný systém sa zneužíval, častokrát som videl využívať povolenku určenú na výkon rybárstva tak, že sa majiteľ s rodinkou odviezol do lesa a vyvenčil psa. Vrcholom je arogantné parkovanie (opäť najmä rybárov) v zákaze vjazdu, tesne pri rybníkoch alebo na rekreačných miestach. A to napriek viacerým výzvam, aby takto arogantne neparkovali. Na Železnú studničku sa tak pripravujú opatrenia na lepšiu reguláciu parkovania, ako aj fyzická zábrana proti nepovoleným vjazdom.

Mestské lesy upravujú podmienky, za ktorých umožňujú vjazd do lesa. Aj tu hrá dôležitú úlohu činnosť mestskej polície. Na Železnej ich vídať častejšie, veríme, že budú kontrolovať aj Partizánsku lúku, kde sa návštevníci sťažujú na cyklistov, ktorí by tu nemali jazdiť, ale aj na voľne pustené psy, ktoré by mali byť na vôdzke.

Mojim cieľom je, aby bola Železná studnička ešte atraktívnejšia a bezpečnejšia. Spolu s Metropolitným inštitútom Bratislavy pracujeme na návrhu predĺženia promenády po dolnú stanicu lanovky, tak aby sa rozbitý asfalt na ceste a chodníkoch zmenil na príjemnú promenádu popri rybníkoch, kde si viete aj posedieť a oddýchnuť v tieni stromov.

Horáreň Krasňany

Vyššie spomenuté problémy sa opakujú aj na ďalšom obľúbenom výletnom mieste, na Peknej ceste kadiaľ prúdia do lesoparku davy návštevníkov. Nové vedenie mestských lesov spracovalo projekt, ktorého výsledkom by mala byť bezpečná cesta pre peších a cyklistov cez areál starých muničných skladov, teda úplne mimo kritického úseku, kde dochádza k stretom s autami. Aj tu však je treba hľadať systémové riešenia podobné tým, aké sa rozbehli na Kamzíku.

Autá do lesa proste nepatria a budem robiť všetko preto, aby ich tam bolo čo najmenej.

Autor je poslanec mestského zastupiteľstva za MČ Nové Mesto a predseda občianskeho združenia Iniciatíva Naše Karpaty.

Prečítajte si viac článkov z oblasti bratislavských lesov:

  • O mojej osobnej skúsenosti s transparentným výberom riaditeľa Mestských lesov v Bratislave – TU.
  • O rozdieloch v prístupe k bratislavským lesom zo strany mesta a zo strany štátneho podniku LESY SR – TU.
  • O novom prístupe k oprave asfaltových ciest v lesoparku od Mestských lesov – TU.

 

 

Teraz najčítanejšie

Náš život je vo vašich rukách. Ilustračné foto – Paddy O’Sullivan/Unsplash

Jakub Mrva

Som cyklista, turista, otec 2 detí a predseda občianskeho združenia Iniciatíva Naše Karpaty, ktoré sa dlhodobo venuje boju proti nadmernej a nešetrnej ťažbe dreva a nevhodným developerským projektom. Zameriava sa na navrhovanie riešení na podporu rekreácie a športu v súlade s ochranou prírody. Pôsobím ako poslanec mestského zastupiteľstva hl. mesta SR Bratislavy (Team Vallo) a miestneho zastupiteľstva mestskej časti Nové Mesto. Zároveň pôsobím ako člen Komisie územného plánovania, životného prostredia a výstavby mesta Bratislavy. Viac o mne v rozhovore: http://www.correctgreen.sk/jakub-mrva-bratislavske-lesy-su-velkym-pokladom-pre-hlavne-mesto-tak-sa-k-nim-treba-zacat-aj-spravat/