Denník N

Stav klimatickej núdze na Slovensku nemáme

Aspoň podľa včerajšieho hlasovania Národnej rady Slovenskej republiky. Zato máme ale núdzu o slovenských politikov, ktorí sú schopní vnímať tento problém.

Čo sa vlastné stalo?
Opakovane som žiadal, aby slovenský parlament prijal Vyhlásenie o stave klimatickej núdze. Tak ako to už urobilo napr. Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska, Írska republika, Francúzsko, mestá Paríž, Konstanz, Bratislava. Aby sa rešpektovali vyjadrenia Svätého otca Františka nielen z encykliky LAUDATO SI o starostlivosti o náš spoločný domov. „Boh odpustí vždy, človek odpustí niekedy, ale príroda neodpustí nikdy,“ sú jeho slová z konferencie, na ktorej nazval klimatickú zmenu naliehavou morálnou otázkou a svätou povinnosťou pre všetkých veriacich.
Výsledok hlasovania si môžete pozrieť na tomto linku.
Dobre teda, ak to niekto berie ako snahu o moje politické zviditeľnenie, vyzývam iných politikov, viac zelenejších, viac uveriteľnejších, so schopnosťami vyjednávať s koaličnou väčšinou, nech sa o to snažia tiež. Ja nebudem nikoho prosiť, aby slobodne hlasoval podľa svojho vedomia a svedomia v tak závažnej veci, akou je klimatická kríza.
Skončil čas výhovoriek, treba pristúpiť ku konkrétnym činom.
Ak sa mi chcete smiať, že sa to takto nerobí, tak mi to ukážte. Robím len to, čo som robil ako kresťan a rodič, ktorý svoje deti vedie k úcte k prírode. Robím len to, čo som robil ako učiteľ, keď som s deckami sadil stromy. Pre niekoho je to možno málo, ale neprestanem a nebudem si vyhľadávať iba témy, ktoré majú väčšiu mediálnu pozornosť. Kašlem na to, či mi to veríte alebo nie, lebo už nemáme veľa času. Môžeme si nájsť tisíc výhovoriek prečo nerobiť nič, ale dôsledky našej nečinnosti spália všetkých.
Vyhlásenie stavu klimatickej núdze je len prvý nepatrný krok, po ktorom musia nasledovať konkrétne opatrenia, aby sme udržali nárast globálnej teploty pod 1,5 °C.
Mobilizujme sa – spájajme sa – naše deti sa na nás pozerajú.

Zdroj ilustračného obrázka: National Geographic

Teraz najčítanejšie