Denník N

Hybaj do Japonska I. – Príprava na cestu

Milujem Japonsko, nebudem ti klamať. Bol som tam už viackrát a vždy sa tam rád vraciam. Mimo to zbožňujem takmer všetko japonské a nebojím sa túto krajinu propagovať pri každej možnej príležitosti. Občas to aj zafunguje a niekoho skutočne nalomím aby sa tam predsa len išiel pozrieť. Vždy sa danému človeku následne snažím dávať nejaké tipy/triky, ktoré som za svoje výlety pochytil a myslím, že nastal správny čas ich dať aj do písomnej formy. Rozhodol som sa preto začať sériu Hybaj do Japonska, ktorá ľuďom priblíži túto super krajinu. Začnime teda tým, na čo všetko by si sa mal pred cestou pripraviť a čo by si mal vedieť.

Takže ty chceš ísť do Japonska. No, ale kedy?

Rovno úvodom by si mal vedieť, že nech ideš do Japonska kedykoľvek, bude to super. Ak si občanom Slovenskej republiky, nepotrebuješ žiadne špeciálne víza a môžeš tam stráviť až 90 dní. Keď som tam cestoval prvýkrát, zvolil som si termeň májový. Bol to pre mňa ideálny výber, nakoľko už bolo celkom príjemné počasie na turistiku – ani príliš teplo ani zima. Čo som ale zistil až neskôr, bol fakt, že prvý májový týždeň je v Japonsku tzv. zlatý týždeň (Golden week). Je to obdobie kadejakých sviatkov, či festivalov a veľké množstvo neworkoholického obyvateľstva má v tento týždeň voľno. Nahrnú sa preto na všetky turistické atrakcie a ty si zažiješ simulátor státia a čakania v rade. Brutálnej rade. Máj je super, ale prvému týždňu sa naozaj vyhni. Ak si chceš pozrieť rozkvitnuté čerešňové stromy – sakury, záleží do ktorej oblasti pôjdeš, no stred marca ja na toto obdobie ideálny. Bol som aj začiatkom apríla a v Tokiu sme ešte rozkvitnuté sakury stihli, no bolo to po dlhej zime. Ak máš chuť na horskú turistiku, alebo si dokonca vyšľapať horu Fuji (o tomto napíšem samostatný článok), choď v lete. Varujem ťa ale pred dvoma vecami. Prvou je fakt, že japonské letá dokážu byť veľmi nepríjemne horúce. Teplý a vlhký vzduch ti bude nonstop robiť spoločnosť a len tak ľahko sa ho nezbavíš. Druhou je obdobie letných dažďov. To začína v júni a trvá často až do polovice júla. Nie je to až také hrozné, no vie ti to tvoj výlet občas znepríjemniť. Japonsko je rovnako krásne aj na jeseň a v zime, no v týchto obdobiach som tam zatiaľ ešte nebol. Viem ti len poradiť, aby si si na jeseň dával pozor na obdobie silných tropických búrok, tajfúnov a hurikánov. Keď som už spomenul prírodné živly, určite vieš, že Japonsko je tektonicky aktívna oblasť so stovkami (poväčšinou menších) zemetrasení ročne. Zatiaľ som nikdy žiadne nezažil, no rátaj s tým, že ak sa ti budú triasť nudle na paličkách, nemusí to byť len tvojou neschopnosťou zmajstrovať tento kulinársky nástroj.

 

Most v chráme Sumiyoshi-taisha v Osake. ©Michal Dokupil

 

Ako sa tam dopraviť a kde budeš bývať?

Ledaže by bol niekto veľmi odhodlaný cestovať iným spôsobom, je lietadlo pochopiteľne tá najlepšia a najrýchlejšia voľba. Osobne si letenky vždy vybavujem cez slovenský vyhľadávač leteniek. Áno, ten čo sa volá ako istý operenec. Nikdy som s nim nemal žiadny problém a keď som si výlet plánoval dostatočne vopred, vyšla ma spiatočná letenka od 500 do 650€. Najlacnejšie letenky sa dajú zohnať už od štyroch stoviek. Skoro vždy som letel z Budapešti, no tento rok sme to dali s priateľkou z Viedne, priamy let do Tokia. Bola to tá najlepšia vec na svete a stálo to približne 620€. Celkom v pohode, nie? Bývanie je na samostatný článok, no vždy si rezervujem hotely cez Booking, či Agoda. Airbnb nie je v Japonsku veľmi populárne, dokonca bolo vládou silno regulované a prišlo mi aj dosť drahé. Mysli ale na to, že pred letom musíš mať rezervované aspoň jedno ubytovanie!

 

Cestuj vlakom ako pán a zožeň si JR Pass

Japan Rail Pass, alebo ako ho všetci prezývajú – JR Pass, je jedna z najlepších vecí, ktoré si môžeš zakúpiť, ak plánuješ objavovať Japonsko aj mimo metropolitné Tokio. Tento nevinne vyzerajúci kus papiera o veľkosti študentského indexu ti zaručí cestovanie všetkými vlakmi, vrátane Shinkansenov, ktoré prevádzkujú Japonské železnice (JR) a dokonca funguje aj na niektoré lodné trajekty (napr. na ostrov Miyajima). Finta spočíva v tom, že si ho nemôžeš kúpiť priamo v Japonsku, ale len mimo neho. Ideálne u seba doma v pohodlnej kombinácii gauč + notebook + internet. Existuje halda zahraničných stránok, ktoré ho predávajú, no osobne dávam vždy prednosť domácemu distribútorovi Asia Info Centre, sídliacemu v Bratislave. Na výber budeš mať hneď niekoľko variant, ktoré sa rozdeľujú podľa triedy, veku jeho vlastníka a dĺžky platnosti. Jeho cena je fixná len v japonských jenoch a preto sa výsledná suma nákupu vzťahuje na aktuálny menový kurz jen/euro. Cena okolo 400€ za dvojtýždňovú variantu pre dospelého môže znieť na naše pomery horibilne draho, no vedz, že ak chceš objavovať, vždy sa ti táto hodnota vráti. Japonské vlaky jazdia takmer všade, kam sa budeš chcieť ísť pozrieť (alebo aspoň neďaleko, aby som nepreháňal). Počas jedného môjho výletu som vďaka JR Passu ušetril takmer 700€, nakoľko som jazdil ako blázon kade-tade, pretože ich vlaky sú super. Ak som ťa touto informáciou aspoň trošku ukľudnil, tak poďme ďalej. Po nákupe nedostaneš hneď Rail Pass, no len výmenný lístok. To môže trvať aj niekoľko dní, nenechávaj si to preto na poslednú chvíľu. Uplatniť ho musíš do troch mesiacov od jeho udelenia a môžeš tak urobiť na viacerých miestach. Najlepšie je tak učiniť priamo na letisku po prílete. Tieto miesta sú zobrazené na samotnom výmennom lístku, vieš ich dohľadať na internete a na letisku sú dobre značené. Dátum, od ktorého začne platiť si určíš na mieste. A potom, ako majiteľ tohto božského artefaktu, budeš prechádzať staničnými bránami ako pán a všetci domáci ti budú závidieť!

 

Jazda Shinkansenom, japonským rýchlovlakom, je vždy zážitok. ©Michal Dokupil

 

Platenie v Japonsku – kešu a kuredžito kádo

Ako isto vieš zo zemepisu na základnej škole, v Japonsku sa neplatí eurom, ani petrošekelmi, no japonským jenom. Veľkou odlišnosťou oproti nášmu spôsobu narábania s financiami je fakt, že Japonci sú do dnešného dňa vysadení takmer výhradne na hotovostnom platobnom styku. Ak na tetu v obchode s ramenom vytiahneš kreditnú kartu, pošle ťa kade-ľahšie (ale slušne a s úsmevom na tvári). No vo veľkých mestách (najmä v Tokiu), je v poslednej dobe veľmi cítiť zmenu. Príchodom Olympijských hier v roku 2020 začína veľa obchodníkov, či poskytovateľov služieb, využívať platobné terminály. Napriek tomu je dobré mať hotovosť stále pri sebe. Osobne si ju väčšinou vyberiem už na letisku z niektorých bankomatov označených slovami ako “International”, či “Foreign Card OK”. Najčastejšie si však vyberám peniaze v obchodoch 7-Eleven, s ktorými som nikdy nemal problém a sú všade (ale akože naozaj všade). Všeobecne sú akceptované zahraničné karty ako Visa a MasterCard. Viem, že niektorí kamoši mali problém s Amex kartami, či variantami ako Visa Electron a Maestro. Predtým ako budeš svoju kartu využívať v Japonsku, určite o tom informuj svoju banku a opýtaj sa na možné problémy, ktoré môžu vzniknúť. Pravdaže si môžeš zameniť peniaze aj tu, no skoro nikdy to, podľa mojich skúseností, nebude tak výhodné, ako výber z bankomatu tam. Čiže vedz, že slová o “dobe kešu” sú v Japonsku stále aktuálne.

 

Komunikácia a inugurišu (tj. angličtina)

Možno sa stále pýtaš sám seba, čo je to preboha kuredžito kádo z predošlého odstavca. Vedz, že je to niečo, na čo si budeš musieť veľmi rýchlo zvyknúť. Japonská výslovnosť anglického (a akéhokoľvek iného) jazyka je veľmi špecifická a má to základ v tom, ako hovoria v rodnom jazyku. Japončina sa až na samohlásky a písmeno N skladá primárne z dvojhlások. Takmer všetci, okrem tých, ktorí sú trénovaní rozprávať inak, skladajú slová práve z nich. Preto vzniknú slová, ktoré na prvé počutie znejú ako akýsi divný paškvil, no keď si počas letu do Japonska prebehneš ich abecedu (aspoň podľa výslovnosti) bude ti to viac menej jasné. Dávaj pozor na to, že sa im občas spodobujú písmená R a L (viď. známa scéna “lip my stockings” s filmu Stratené v preklade). Jednoduchými anglickými slovami a frázami sa vo väčších mestách a na známych turistických miestach dorozumieš takmer vždy. V tých odľahlejších to už môže byť problém. Primeraná gestikulácia rukami ti vie občas tiež pomôcť. Využívať iný jazyk ako angličtinu a japončinu je na vlastné riziko. Vlastne, škrtni si to, bude ti to totálne nanič. Domáci sa nielen veľmi potešia, no zároveň si to aj veľmi vážia, ak ich oslovíš alebo sa opýtaš jednoduché frázy po japonsky. Doteraz neviem o čom sa so mnou jedna teta v autobuse pol hodinu rozprávala, no keď som sa jej snažil odpovedať po japonsky, bola neskutočne šťastná a dostal som za to koláč. Následne nám na rozlúčku kývalo 15 dôchodcov. Takže, posnaž sa trošku, zožeň si slovník a vzdelávaj sa, určite ti to pomôže a koláčik môže byť aj tvoj! Mňam! Mimochodom, kuredžito kádo znamená credit card, teda kreditná karta.

 

Na vidieku znalosť angličtiny neber ako samozrejmosť. Maj pri sebe radšej frazeologický slovník. ©Michal Dokupil

 

Hygiéna, zdravie a pliagy

Raz som hovoril jednej kolegyni o tom aké je Japonsko super (pochopiteľne!) a ona mi na to odvetila, že: “Ja by som tam nikdy nešla, pretože je tam všetko špinavé.” Ja pravdaže hneď 500/600 tlak, no zachoval som pokoj a potichu odkráčal preč. Plakať na záchod. Japonsko je určite najčistejšia a najhygienickejšia krajina v akej som kedy bol. Niektoré miesta možno vyzerajú staro, no vždy, VŽDY sú čisté. Je síce pravdou, že mávam so sebou vždy zbalenú celú krabicu liekov, no nikdy (klop, klop, klop) som ich zatiaľ nemusel použiť. Dokonca ani tie na hnačku, no pre istotu si ich určite zober. Keď má človek základné hygienické návyky, nemá sa čoho báť. Pre istotu sa ale opýtaj svojho doktora ak mávaš nejaké časté problémy, alebo si na niečo citlivý. Ak sa tam plánuješ zdržať dlhšie a najmä v južnejších oblastiach, daj sa radšej zaočkovať proti japonskej encefalitíde. Zdravotníctvo je rovnako, ako skoro všetko, v Japonsku na vysokej úrovni no je aj nehorázne drahé. Rozhodne si preto pred cestou vybav cestovné poistenie, ktoré ti pokryje prípadné náklady na ošetrenie, či hospitalizáciu. Jedinú vec neviem pochopiť a to, že prečo nemajú pri záchodoch kefu. Človek tam nechá po sebe výrazné artefakty a nevie čo s tým. Ostáva ti len so sklonenou hlavou odkráčať preč a nikdy viac sa na to miesto nevrátiť.

 

Internet v telefóne pre tvoj milovaný instagramček

Keď som bol v Japonsku prvý-krát, nájsť verejnú wifi sieť a ešte k tomu zadarmo, bolo takmer nemožné. V dnešnej dobe, možno aj s príchodom spomínanej Olympiády, je vo väčších mestách internet na takmer každej vlakovej stanici samozrejmosťou a rovnako aj v hoteloch. Môžeš preto písať mamke a postovať fotečky ostošesť. Ak chceš mať internet v telefóne nonstop, nemusíš to riešiť ešte pred odchodom, no priamo tam si vieš v mnohých obchodoch zakúpiť prednabitú SIM kartu na dáta. Určite sa ti to oplatí viac ako aktivácia roamingu od slovenských operátorov. Musíš na to mať odomknutý telefón (neblokovaný operátorom) a nemala by to byť žiadna stará šunka z minulého desaťročia. Inak by si nemal mať žiadne problémy a byť stále online. Mamka sa určite poteší.

 

Nočný život v Japonsku je úžasne rozmanitý a hlavne bezpečný. ©Michal Dokupil

 

Toto je ale to, s čím musíš rátať najviac!

Pobyt v Japonsku, nech je akokoľvek dlhý, ti zmení život. Uvidíš kultúru, ktorá je diametrálne odlišná od tej našej. Osobne som mal pocit, že tam pre mňa ako trápneho turistu, bolo všetko po chvíli jasné a zrozumiteľné, všetci boli milí, ochotní a nikdy som sa tam nestratil ani napriek jazykovej bariére. Vždy, aj počas dlhých večerných prechádzok temnými uličkami,  som sa cítil bezpečne. Tak ako nikde inde. Ak si normálny, nemáš sa čoho obávať. Dôležité je, aby si si to riadne užil. Veď presne na to tam chceš ísť, nie?

Teraz najčítanejšie

Michal Dokupil

Milujem takmer všetko japonské a pokúsim sa moje nadšenie pre túto krajinu zdieľať s ostatnými.