Denník N

20-ročný šéfuje svetlu a tieňu

„Tmu mám rád, lebo bez nej by nevyniklo svetlo,” hovorí Patrik Kubizna, hádam najmladší riaditeľ, ktorý šéfuje Festivalu svetla a tieňa. Má 20 rokov, študuje filmovú produkciu na Univerzite Tomáše Bati v Zlíne a pred tmou má rešpekt.

Aj Patrikovým pričenením Trnava zažije po prvýkrát noc plnú umenia, svetla, interaktívnych inštalácií a virtuálnej reality. 20. septembra sa po západe slnka rozžiari park na Kapitulskej ulici a zhasne Bazilika svätého Mikuláša.

Patrik Kubizna
Patrik Kubizna

To všetko vďaka medzinárodnému Festivalu svetla a tieňa, ktorý po štyroch úspešných ročníkoch v Banskej Bystrici prichádza po prvýkrát aj do mesta Trnava.

Patrik to má celé pod palcom. Aký je Festival z jeho pohľadu?

Paťo, prečo by si išiel na Festival ty? Ako Patrik Kubizna, nie ako riaditeľ festivalu?

Festival svetla a tieňa ma od začiatku zaujal tým, že pracuje s miestom, kde sa koná. Vytvára nezabudnuteľnú atmosféru kde mám možnosť aspoň na chvíľu sa zastaviť a objaviť krásy mesta, ktoré bežne nevnímam. Priestor, v ktorom po celý rok pracujeme, chodíme na obed, prechádzame sa, sa na jeden večer zmení na dejisko svetelného umenia. Umenie na chvíľku ukáže, aké super priestory, architektúru máme v meste a čo možno prehliadame po celý rok. Samozrejme, keďže od strednej školy som previazaný aj s umením, mám radosť, keď sa pred takým množstvom ľudí dokáže prezentovať umelec. A akú poslednú vec by som uviedol tú otvorenosť a slobodu festivalu, kde každý divák môže na festival prísť a pomáhať vytvárať jedinečné diela.

Divák môže dotvárať diela?

Všetky nie, ale na festival sa snažíme prinášať diela, ktoré môže divák ovládať, alebo je ich priamou súčasťou. Tento rok to bude určite dielo … nie je samozrejmosť?, ktoré budú môcť ľudia ovládať štrngotom kľúčov. Som rád, že sa nám podarili zohnať autentické fotografie z Novembra 89 priamo z Trnavy. Ďalšie dielo, ktoré je interaktívne, dotvárajú ľudia svojím Odrazom. Na strom sa bude premietať deformácia ich tváre a tým sa stávajú súčasťou diela od Veroniky Šmírovej.

Veronika Šmírová – Odraz obraz

Budú aj iné diela pracovať s odkazom Novembra 89? Má festival nejakú tému? Červenú niť, ktorá spája všetky vybrané diela?

S odkazom Novembra 89 nie. Festival má tému SPOJ, reagujeme ňou na to, že v každej dobe sa treba spájať, pokiaľ chceme tvoriť výnimočné veci. Ľudia často myslia viac na svoje egá, ako na to, čo by mohli dosiahnuť spojením svojich síl. Festival poukazuje na témy, ktoré nás spájajú, aj keď nie sú vždy zábavné, no sú tu medzi nami. Ľubomír Slovinský napríklad vo svojom diele poukazuje na enormný výrub stromov na Slovensku a to je téma, ktorá aj keď nepriamo, spája nás všetkých.

A s kým sa museli SPOJiť organizátori, aby sa mohol festival zrealizovať už piatykrát v Banskej Bystrici a zároveň má svoju premiéru v Trnave?

Fúha, asi spomeniem iba tých hlavných, pretože je to okolo 100 a viac ľudí. V Banskej Bystrici je to už tradične mesto, lokálni partneri, organizační partneri, ako je Múzeum SNP. V Trnave sme museli spojiť hlavne mesto, pretože to je pre nás kľúčový partner, bez ktorého to nejde zrealizovať. V meste sme komunikovali s mestskou políciou, dopravným, marketingovým, kultúrnym úsekom, primátorom, viceprimátorkou a tak ďalej. Nič by ale nešlo bez kultúrnej komisie a pána primátora, ktorí verili, že dokážeme v Trnave zorganizovať Festival. Ďalej sú to naši partneri, ako napríklad TTSK. Veľmi sú pre nás dôležité aj názory a rady ľudí, ktorí v Trnave žijú. Tento rok sme hlavne komunikovali s Nádvorím, O.Z. KubikCUBE studio, s ktorými by sme chceli spolupráce rozširovať.

Ako sa ti spolupracovalo s umelcami? Mali nejakú špecifickú požiadavku, ktorá ťa zaskočila?

Mária Júdová – Kykeon

Spolupráca s umelcami je vždy fajn. Vizuálni umelci na Slovensku nie sú superstar, ktorí potrebujú šampanské a veľký base-camp. Samozrejme, keby sme mali dosť financií, radi by sme im to zariadili. Preto aj keď majú určité požiadavky, vieme ich spoločne vyriešiť vhodným kompromisom. Spoluprácu riešime tak, že im navrhneme vhodné priestory na realizáciu diel a následne sa vyberie najlepší priestor pre dané dielo. Čo sa týka špeciálnych požiadaviek na priestor, tak tento rok to bolo pre dielo Kykeon, ktoré potrebuje reprezentatívny priestor ako je Synagóga – Centrum súčasného umenia. Ale to sme veľmi radi zrealizovali, pretože je to krásny priestor a teší nás, že pán Beskid nám umožnil dielo umiestniť práve tam.

Si veľmi mladý, nedávno si ešte len začal študovať filmovú produkciu. Kde vidíš seba za 10 rokov? Je v tej budúcnosti aj Festival svetla a tieňa? 

To je ťažká otázka, no pokúsim sa ju zodpovedať. Mám rád široké spektrum umenia a vzdelávanie, preto by som sa chcel venovať projektom, ktoré sú kreatívne a vzdelávajú mladých ľudí. Sám sa musím ešte toho veľa naučiť. Festival svetla a tieňa tam určite je, ale uvidíme, čo prinesie čas, nechcem predbiehať. Už dnes ale viem, že festival nemôžem stavať iba na mojej osobe, ale vťahovať do neho šikovných ľudí, ktorí budú schopní projekt viesť v prípade, že ja by som nemohol.

 

Festivalový program v Trnave prinesie 10 nevšedných a magických diel zo Slovenska, Veľkej Británie, Ukrajiny a Grécka.

 

Nenechajte si ho ujsť! Vstup je voľný.

20. septembra v Trnave a 27.septembra v Banskej Bystrici

 

 

Teraz najčítanejšie

Alena Mazánová

Dávny fluktuant, teraz však najlepší lojálny pracovník, lebo z vlastnej firmy sa ťažko odchádza. A tak som verná branding a dizajn štúdiu už 15 rokov. A aby nebola nuda, tak objavujem. Veci, ktoré hýbu svetom a vlastné korene. Učím sa. Stále niečo. Chytiť rytmus na djembe alebo prejaviť emócie na divadelných doskách. Pýtať sa a odpovedať. Hľadám a konzultujem. Predovšetkým zmysluplné značky, o ktorých píšem na blogu https://cubestudio.sk/blog/