Denník N

Petícia v Košiciach priniesla prvé výsledky!

Rekonštrukcia električkovej trate Košice, 11. marec 2015. Foto: Ivan Fleischer
Rekonštrukcia električkovej trate Košice, 11. marec 2015. Foto: Ivan Fleischer

Pri zbere petície v uliciach pomerne často dostanem od ľudí odpoveď: „No dobre, ale čo sa tým zmení?“ To je práve dôvod, prečo púšťam druhý blog k tejto téme. Skúsim pár postrehov z mojej strany.

Petícia za odstúpenie Richarda Rašiho z postu primátora mesta Košice priniesla prvé výsledky už okamžite po spustení. Jednoducho sme trafili do čierneho a vytvorili občiansku protiváhu, ktorú si primátor už nemôže dovoliť ignorovať, ani podceňovať. Primátor, aj jeho PR team si to veľmi dobre uvedomujú. Zrazu sa veci pohli a začali sa komunikovať. Aj keď nie vždy pravdivo.

Petíciu môžete podporiť online na: www.peticie.com/rasi_odstup

Reálne výsledky petície za prvé 2 týždne po spustení:

  1. Riešenia každodenných problémov Košičanov sa aspoň na chvíľu stali pre primátora prioritou – Primátor sa zjavil na stavbe a dokonca v telefóne kričal na robotníkov. Kde je poverená osoba na kontrolu stavby pán Petruška, to doteraz nikto len netuší. Po natočení krásneho videa v začiatkoch rekonštrukcie sa vyparil. Rovnako ako primátor, ale za posledné 2 týždne sa vyjadril k rekonštrukcii dokopy viackrát ako za posledného pol roka, čo osobne považujem za veľký úspech.
  2. Magistrát mesta prelomil „bobríka mlčania“ – „Pevne verím, že Košičania si zaslúžia primátora, ktorý netára, ale sú za ním konkrétne výsledky, ktoré skvalitňujú život v našom meste,“ povedal médiám primátor. No veď o to ide pán primátor. O výsledky. Tie nie sú zatiaľ. Dokončenie Kuzmányho ulice má už 5 termín bez toho, žeby sa obyvatelia dozvedeli, kde sa stala chyba, kto zlyhal a kto nesie zodpovednosť. Reálne výsledky sú dokončenie projektu v danom čase, nákladoch a hlavne kvalite. To sa doposiaľ nestalo, projekt zlyhal. V normálnom svete by už padali hlavy zodpovedných ľudí. V Košiciach nie…
  3. DÚHA sa konečne uráčila prehovoriť a vysvetliť Košičanom, prečo si neplní svoje záväzky načas – Mal by som asi ďakovať členom spoločnosti Dúha, že sa konečne uráčili odpovedať a informovať Košičanov. Prečo to trvalo tak dlho, to nikto nevie. Dôležité však zrejme budú väzby v pozadí. V tejto súvislosti sú zaujímavé aj 2 články, ktoré som stihol postrehnúť. Košický Raši zaplatil prešovskej Dúhe 43 miliónov, aby mu rozRemetovala Košice a článok Pozadie financovania strany SMER rozhodne stoja za prečítanie, aby ste pochopili širšie súvislosti.
  4. Na stole máme reálne návrhy, ktoré možu Košičanom uľahčiť životMesto navrhlo nasledovné: štvorzastávkový lístok bude platiť pol hodiny, polhodinový lístok bude platiť hodinu, platnosť mesačníka sa predĺži o týždeň, platnosť štvrťročníka sa predĺži o tri týždne, platnosť polročného lístka sa predĺži o šesť týždňov, vodiči s občianskym preukazom a technickým preukazom auta budú môcť v pondelok a v piatok cestovať zadarmo. Kompenzácie platiť budú od 1. júla 2015. Myslíte si, že to stačí? A najdôležitejšia otázka pre mňa kto to zaplatí a z čoho? Je logické, aby takéto kompenzácie platilo mesto a tak ukrátilo občanov mesta o ich vlastné prostriedky, ktoré by sa mohli použiť inde. Socialistický nápad, príznačný Ficovým vlakom zadarmo. Náš návrh je jednoduchý – bezplatné MHD na celom území mesta Košice od 1. 8. 2015 až do ukončenia prác na všetkých rekonštruovaných úsekoch. Je to minimum, ako môžeme aspoň sčasti kompenzovať problémy, ktoré amatérske riadenie rekonštrukcie spôsobilo Košičanom. Čo sa týka kompenzácií voči podnikateľom, navrhujeme, aby mesto Košice uplatnilo kompenzáciu po schválení navrhovanou komisiou formou odpustenia dane z nehnuteľností, pridelenia celoročnej parkovacej karty alebo formou odpustenia dane za likvidáciu odpadu. Samozrejme, tieto kompenzácie by mal platiť zhotoviteľ, a to na základe zmluvnej pokuty za nedodržanie termínu.
  1. Košické novINky / Košická doprava odhodili rúšok „nezaujatosti“ a naplno sa prejavili ako stranícky plátok na podporu primátora Rašiho – Čo myslíte, kto najviac platí reklamu, alebo kto vlastní tieto média? Oceňujem svedomitú novinársku prácu, ale čo myslíte koľko článkov vyšlo s rozhovormi s organizátormi petície a na ich podporu. Koľko článkov s vyváženými argumentami vyšlo Richardovi Rašimu, Dúhe a spol.? Realita je však taká… že Vás napríklad zablokujú po jednom komentári v Košickej doprave. Sloboda prejavu. Dúfam, že aspoň prezdieľajú tento blog :)

Okrem toho sa udiali 3 zaujímavé veci:

  1. Rudolf Schuster bol až na jeden celý deň poradcom primátora pri rekonštrukcii – Prišli zapli stroje, natočili video, vypli stroje a odišli. Na konci dňa JOJ odvysielala. Rýchly a jednoduchý scenár. Potom však prišla realita, keď Schuster pre košice:dnes povedal: „Nebudem sa do toho angažovať, teraz je už aj tak neskoro. Ja by som to celé robil inak, ale teraz je o tom už zbytočné hovoriť,“ konštatoval. Nuž veľmi dobre si uvedomuje realitu a to, že hasiť požiar keď už je na streche nemá zmysel. Bohužiaľ.
  2. Internetoví trollovia SMER-SD dostali poriadne zabrať – Všetci o nich hovoria, ale nikto ich nikdy nevidel, ani o nich nepočul – ževraj. „Fake Image-makers“ alias ich misia je jasná, ich tempo je vražedné, ich revírom, je Korzár, Košice-Dnes, Košická doprava a všetky internetové diskusie v meste. Áno, hovorím o smeráckych trolloch. Ľuďoch, ktorí vlastnia niekoľko profilov a cielene vytvárajú pozitívny obraz a podporu pre primátora a jeho kroky, znevažujú a očierňujú akýkoľvek náznak kritiky, či iného názoru. Áno, takto tu funguje nielen v našej demokracii, ktorú si naše politické špičky a volení reprezentanti sami vytvárajú. Bohužiaľ.
  3. Petíciu podporili známe košické osobnosti, aktivisti a umelci – Petíciu sme avizovali už od začiatku ako občiansku aktivitu pre širokú verejnosť. Aj keď úpornou snahou PR Teamu je spájať túto aktivitu s politikárčením, podpisom petičného hárku vyjadrujeme svoju občiansku angažovanosť. Problematická rekonštrukcia a netransparentná komunikácia zo strany mesta netrápi len politikov, ale aj občianskych aktivistov. Svoju verejnú podporu petícii doteraz vyjadrili osobnosti spoločenského života, ako sú aktivisti Ladislav RovinskýKarol Labaš, ale aj významná osobnosť umeleckého zamerania Peter Kalmus. V oslovovaní osobnosti spoločenského a kultúrneho života v Košiciach budeme aj naďalej pokračovať. Snáď nájdu odvahu verejne vyjadriť svoj názor. Nie vždy sa to na Slovensku totiž vypláca. Bohužiaľ.

Áno, bohužiaľ. Nemáme primátora, ktorý by bol schopný menežovať krízové situácie. Riešiť problémy. Primátora kde by sme videli výsledky. Namiesto toho sme sa dostali do situácie, kedy sme doslova nútení kritizovať a pátrať po informáciach. Dúfať, že snáď to raz skončí bez toho, aby sme tu mali ďalší Váhostav a Košičania sa mohli tešiť z hotovej rekonštrukcie už počas Medzinárodného Maratónu Mieru 2015. Stihneme, však?

Na zamyslenie:

  1. Myslíte si, že by sa niečo toto udialo bez petície a verejného tlaku, ktorý sme spoločne vytvorili? Podľa mňa asi ťažko. Nebudeme predsa naivní a myslieť si, že nám niekto dá niečo len tak, pre naše modré oči. Pravdepodobne by došlo len ku kozmetickým „akože kompenzáciám“ v štýle socialistov, ako predložilo mesto. Kompenzácie pre občanov budú, ale budú sa vykrývať z rozpočtu mesta na ktorý sa skladajú opäť tí istí občania? Naviac veľmi zložito formulované, aby sa náhodou nikto nevyznal. Vynikajúce riešenie, veru… Seems legit :)

Poznámka: Podpisy zbierame aj v uliciach! Nájdete nás v pracovných dňoch v ranných a poobednajších hodinách na zastávkach v centre mesta a na sídliskách, kde budeme zbierať podpisy.

Teraz najčítanejšie