Denník N

Školská firma, zážitkový dejepis aj otvorená komunikácia. Ďalší rok, ktorý môže veľa zmeniť, je v plnom prúde

September sa chýli pomaly ku koncu a s ním aj prvý školský mesiac. Učitelia stretli svojich nových žiakov a žiačky. Čakajú ich nové výzvy a aj projekty, ktoré pre deti chystajú. Aký bol prvý mesiac v škole a čo chystajú naši Teach for Slovakia učitelia z celého Slovenska na najbližších desať mesiacov? Opýtali sme sa ich.

Janka: Bolo to volanie

“Tušila som, že učenie je môj calling a hoci boli moje dva roky v programe náročné, utvrdili ma v tom, že je to to, čo chcem robiť. Na učení milujem neustály kontakt s ľuďmi, každodenné výzvy a okamžitú spätnú väzbu od žiakov či rodičov.”

Po dvoch rokoch v programe Teach for Slovakia sa Janka rozhodla ďalej pôsobiť na škole. Od septembra učí dejiny výtvarnej kultúry, anglický jazyk a etiku na strednej škole. To je pre ňu veľká zmena – minulý rok učila na základnej škole v Dúbravke prváčikov.

“Moji terajší žiaci si vybrali byť na tejto škole, takže je to jednoduchšie so správaním v triede. Dobre na ne fungujú viaceré techniky, ktoré som sa naučila v programe. Na druhej strane, nie je vždy jednoduché ich zaktivizovať. Zatiaľ čo moji prváčikovia na základke boli neustále čulí a nadšení, moji prváčikovia na strednej hlavne počas ranných hodín skôr pospávajú,” hovorí s úsmevom Janka.

Začiatok školského roka sa u Janky niesol vo veľmi pozitívnom duchu. Od prvého týždňa má silný pocit, že táto škola je miesto, kam patrí, toto sú predmety, ktoré chce učiť a decká, ktoré sú jej krvná skupina. Všetci noví kolegovia sú zároveň veľmi nápomocní.

A na čom sa Janka chystá pracovať počas tohto roka?

“Na hodine etickej výchovy sme sa rozprávali o tom, akú by chceli mať atmosféru v triede. Veľa študentov hovorilo, že by si chceli byť nápomocní, komunikovať medzi sebou, nebáť sa byť otvorení a vyjadriť svoj názor. Na tomto chcem stavať a aktivity na hodiny navrhovať tak, aby podporovali komunikáciu, akceptáciu a vzájomnú pomoc. Určite chcem, aby z nich bol súdržný kolektív, a aby boli v škole a v triede spokojní.”

Peter: Nielen bifľovať

Peťo už druhý rok učí na druhom stupni chémiu a nemčinu. Do nového roka vstúpil s množstvom nápadov na zmeny, s konkrétnymi predstavami ako s ktorou triedou pracovať, a čo nového a lepšieho priniesť do vyučovacieho procesu.

Prvé hodiny začal špeciálnou aktivitou. Žiakom dal prečítať článok o tom, aká je škola zbytočná a ako by lepšie vedeli využiť čas, namiesto sedenia v laviciach. O článku diskutovali, Peťo im vysvetlil, prečo s článkom úplne nesúhlasí. A potom im prezradil, že článok písal, keď bol len o čosi starší ako oni!

“A potom som im porozprával o tom, prečo už s mojím šestnásťročným „ja“ nesúhlasím.  Škola nie je len o tom, aby sa nabifľovali fakty, ale najmä o tom, aby sa naučili zručnosti, ktoré budú potrebovať celý život – hľadať a spracovávať informácie, tvoriť a overovať hypotézy, či prezentovať svoje poznatky. A v konečnom dôsledku je to len na nich a na ich prístupe, či a čo si dokážu z vyučovania zobrať. Prihlásila sa jedna deviatačka a hovorí: Pán učiteľ, toto keby som počula už pred rokom, tak sa úplne inak na tú školu pozerám.“

Minulý rok sa v septembri cítil v škole trochu stratený – ako učiteľ len začínal. Behal od triedy k triede, zmätený z hŕby povinnej dokumentácie a termínov.

“Tento rok už som do školy nastúpil s chladnou hlavou, a tým, že viem čo ma čaká, čo chcem dosiahnuť, a ako to urobiť.”

Michaela: Mikrosvety okolo nás

S viacerými svojimi žiakmi a žiačkami, už deviatakmi a deviatačkami, bola Miška v kontakte aj počas prázdnin. No aj tak bol prvý deň školy veľmi radostný. V žiakoch sa miešalo nadšenie, zodpovednosť aj troška nostalgie, keďže ich čaká posledný rok na škole.

“Tento rok mám ale pocit, že sme lepší tím, vieme sa spolu veľa smiať a zároveň žiaci samotní si jasne zadefinovali, že tento rok je dôležité,  aby sme sa v triede ešte viac rešpektovali.”

Miška sa v novom školskom roku teší najmä na vyučovanie deviatackého dejepisu. Učia sa o prvej svetovej vojne, a napriek tomu, že prešlo viac ako 100 rokov od konca, decká počúvajú príbehy so zatajeným dychom a skutočným záujmom. Sami jej na začiatku povedali, že sa potrebujeme poučiť z dejín tak, aby sme chyby z minulosti neopakovali.

Okrem pekných chvíľ čakali Mišku prvé týždne aj náročnejšie momenty, ktoré bude musieť zvládať počas celého roka.

“Väčšinou sú to momenty, keď ma dieťa pustí do svojho mikrosveta, v ktorom nájdem všetko – od úzkostí spojených so školou, cez stratu kamarátov, až po pocity, že jeho život nemá zmysel. Náročné je vidieť množstvo žiakov, ktorí si neveria a zápasia sami so sebou, napriek tomu, že vy viete, že to zvládnu.”

Anna: Zakladáme firmu

Prvé dni Aničku čakalo veľa objatí, úsmevov a radostí. Spoločne s deťmi sa potešili, že zas budú spolu tráviť čas. Začiatok roka bol pre ňu aj o čosi jednoduchší, ako ten minulý.

“Už to nie je ako prvý rok, že človek zostáva v prekvapení a v úžase každú chvíľu. Prvým pekným tohtoročným zážitkom bolo pečenie koláča so siedmačkami, ktoré za mnou hneď prvý týždeň prišli, kedy si dáme spoločné poobedie v kuchynke.”

Tento rok Anička pripravuje s deťmi žiacku firmu. Prejdú si teóriu financií či marketingu. S jej pomocou vytvoria aj svoj vlastný biznis plán a všetky teoretické znalosti si budú môcť vo firme vyskúšať v praxi.

Adriana: Výlet ako motivácia

Adri na začiatku septembra privítali žiaci veľmi pozitívne. Boli pripravení sa učiť a dodržiavať pravidlá.

“Veľmi ma to prekvapilo, akosi som s tým nepočítala. Asi som ich podcenila. A hej, ešte ma privítali oveľa vyšší a dospelejší ako boli v júni,” dodáva Adri.

Pre svojich štvrtákov chystá nové aktivity na budovanie čitateľskej gramotnosti, keďže jej žiakov čaká budúci rok Testovanie 5. Každý týždeň bude viesť krúžok Malý programátor, kde sa budú deti učiť programovať.

“A hneď na začiatok roka, v októbri, plánujeme veľký výlet do Bratislavy. Verím, že to bude pre decká obrovský zážitok. Keďže sme mali minulý rok veľký problém s dochádzkou, uzavreli sme dohodu, že na výlet pôjdu len tí, ktorí nebudú mať dovtedy žiadne neospravedlnené hodiny. Dochádzka sa veľmi zlepšila.”

  Podporiť výlet Adrianiných žiakov môžete cez ľudiaľuďom.sk.  

Školské výlety považuje Adri za veľmi dôležité preto, aby jej deti videli svet mimo osady, aby našli inšpiráciu v tom, čo uvidia a koho stretnú a aby tiež mali zážitky, na ktoré budú dlho spomínať.

Mnohým slovenským učiteľom a učiteľkám určite nechýba kreatívna a otvorená myseľ. Pre svoje deti pripravili množstvo zaujímavých výziev a projektov, ktoré nielenže sprostredkujú žiakom vedomosti, ale najmä dôležité a praktické zručnosti do života. Prvý mesiac bol plný nádeje a odhodlania zo strany učiteľov aj žiakov. Veríme, že tam to bude počas celého školského roka.

 

Oslovila vás práca našich účastníkov? Chcete byť súčasťou toho, čo robia? Zistite viac na changeforslovakia.sk

Teach for Slovakia aktuálne spustilo prihlasovanie do siedmeho ročníka programu. Doteraz sa doň zapojilo takmer 80 ľudí. Absolventi pracujú na ministerstve školstva, v samospráve, biznise, školstve a viacerí založili aj vlastné iniciatívy a organizácie. Víziou organizácie je, aby raz všetky naše deti mali šancu v živote uspieť.

 

Autorka: Katarína Vargová

Teach for Slovakia

Víziou Teach for Slovakia je, aby raz všetky naše deti mali šancu v živote uspieť. Preto spája a ďalej podporuje ľudí s líderským potenciálom a zápalom pre lepší vzdelávací systém. Ponúka intenzívny program osobnostného a profesionálneho rozvoja pre aktívnych ľudí, ktorí chcú k tejto vízii prispieť.