Denník N

Prečo mám rád židov, alebo „všem sráčům navzdory“

Téma, ktorú zatiaľ žiadna politická strana, asi z opatrnosti, nekomunikuje, ale mala by

Hneď skraja chcem upozorniť na to, že, na rozdiel od istého Adolfa Schickelgrubera, alias Hitlera, nemám, alebo lepšie povedané neviem o tom, že by niektorý z mojich predkov mal židovské korene, ale neviem či je to dobre, či zle. Nikdy som o tom nerozmýšľal.

A napriek tomu som si tento židovský národ obľúbil a budem mu vždy fandiť. Ospravedlňujem sa, že doteraz neviem rozlíšiť kedy písať žid s malým písmenom a kedy s veľkým, a keďže som od prírody človek lenivý, budem používať len malé začiatočné písmeno, pri písaní veľkého by som musel použiť náročnejšiu formu písania, keďže Ž vyžaduje o najmenej jeden pohyb na klávesnici viac:-).

Ale k veci. Určite medzi mojich najobľúbenejších spisovateľov patrí Stefan Zweig, o ktorého pôvode netreba diskutovať. Jeho nielen biografické romány (Mária Antoinetta, Magelan, Fouché…) sú skutočnými svetovými románmi, podobne ako jeho Svet včerajška, ktorý radím medzi TOP 10 v mojej knižnici. Židovským spisovateľom bol aj ďalší Rakušan – Franz Werfel, ktorého román 40 dní Musa Daghu je otrasným svedectvom o genocíde kresťanských Arménov tureckými zabijakmi v mene tureckej vlády. Tak by som mohol pokračovať aj ďalšími literátmi, či už českými, slovenskými, francúzskymi alebo americkými.

A čo napríklad židovská hudba? Úžasná. Asi najslávnejší muzikál všetkých čias sa volá Findlikant na streche. Jeho hlavný hrdina, mliekar Tovje, vo filmovom spracovaní podáva v realizácii Chaima Topola neskutočný výkon v ústrednej piesni If I were a Rich Man. Skladba už odznela v podaní mnohých skvelých interpretov, ba dokonca vznikla aj ženská verzia If I were a Rich Girl v podaní Gwen Stefani. Mimochodom, Findikanta na streche som si bol osobne pozrieť aj počas svojho pobytu v Prahe v minulosti. Tam (v Prahe) som si bol pozrieť aj koncert Daniela Kahna a doteraz si ten zážitok uchovávam v pamäti ako nezabudnuteľný. Nedávno som si v televízii pozrel aj skvelý film Dobrodružstvá rabína Jákoba, ktorého vrcholom je fascinujúci židovský tanec s nezabudnuteľným Louisom de Funèsom.

Ale čo je pre mňa rozhodujúce, že mám tento národ rád? Asi to, že je to jediný národ, ktorý si dokáže robiť vtipy so samých seba. A robiť si žarty z vlastného národa je výsadou ľudí, či národov, ktorí netrpia komplexmi menejcennosti.

Viem, že Francúzi si robia žarty s Belgičanov, Švajčiarov…, Angličania z Francúzov – žabožrúti, a tak by sa dalo pokračovať. Ale robiť si žarty zo seba, z vlastného národa, to chce nadhľad a aj charakter.

Celý tento blog píšem jednak preto, že slovenská nátura je dlhodobo orientovaná protižidovsky, ale najmä nápad prišiel na základe podkastu v ktorom je hlavným protagonistom liberálny slovenský rabín Miša Kapustin. A to je radosť počúvať. Už sa teším na druhú a ďalšie časti.

Teraz najčítanejšie

Pavol Polko

Narodený 1953, som na dôchodku, pôvodné povolanie učiteľ (ruština - francúzština). Blogy som sa rozhodol písať, nakoľko ma veľmi frustrujú príspevky, v ktorých ľudia, väčšinou neznalí histórie, glorifikujú zriadenie, v ktorom som prežil viac než 36 rokov a o ktorom som nikdy nemal ani len najmenšiu pochybnosť, že je to zriadenie zločinecké. Chcem byť protiváhou dnešných vyznavačov "alternatívnej" histórie, ktorí sa opierajú o pseudohistorické konštrukcie a pre ktorých je vlastný pocit, umocnený ruskými trolmi, dôležitejší ako historické fakty, či osobné skúsenosti ľudí, ktorých autentické zážitky sú marginalizované. Moje príspevky budú vždy podložené buď vlastnými skúsenosťami alebo serióznymi historickými materiálmi. Od októbra 2017 člen strany Šanca, od septembra 2019 člen strany Za ľudí.