Denník N

Opustili ich cestujúci aj vlaky: zastávky z eurofondov chátrajú

Drahovce: posledný vlak tu zastavil pred necelým rokom (Michal Mazánik © 2019).
Drahovce: posledný vlak tu zastavil pred necelým rokom (Michal Mazánik © 2019).

Zastávky Madunice a Drahovce (pri Piešťanoch) nedávno patrili medzi najmodernejšie na Slovensku, dnes tu vlaky ani cestujúcich nenájdete.

Modernizácia železnice z Bratislavy do Žiliny patrí medzi dobre známe slovenské stavby. V jej rámci sa obnovujú nie len koľaje, ale aj všetky železničné stanice a zastávky. „Madunice a Drahovce boli zrealizované v období rokov 2006 – 2007. Zastávka Drahovce bola vybudovaná za 418 369,30 €, Madunice za 488 160,35 €,“ uviedol hovorca ŽSR Michal Lukáč.

Autobusová konkurencia

V tom čase boli obsluhované pomerne veľkým množstvom vlakov. Postupne prichádzalo k ich obmedzovaniu, od roku 2014 tu jazdil iba motorový vlak z Leopoldova do Nového Mesta nad Váhom, v roku 2017 to boli už len dva osobáky denne, aj to iba cez pracovný týždeň. Posledný vlak zastavil v Maduniciach a Drahovciach v decembri 2018.

Obyvatelia priľahlých obcí preferujú skôr autobusovú dopravu. „Počet cestujúcich sa pohyboval na úrovni do 30 – 50 osôb v súprave vlaku. (…) Zastávky obcí sú umiestnené na ich okraji a pre obyvateľov je v tomto prípade výhodnejšie využiť autobusové spoje premávajúce centrom obcí,“ povedal Tomáš Kováč, hovorca štátnej ZSSK. Ako dodal, za ušetrené prostriedky posilnili diaľkovú dopravu z Bratislavy do Trenčína.

Madunice: zdemolované vybavenie je pre tieto zastávky typické (Michal Mazánik © 2019).

Namiesto cestujúcich slúžia vandalom

Ihneď po dokončení nástupištia podliehali vandalizmu. Prvé to schytali sklenené výplne prístreškov: „Po uvedení do prevádzky, došlo k opakovanému rozbitiu sklenených výplní stien prístreškov a poškodzovaniu vybavenia. Preto sa sklenené výplne trvalo nahradili plechovými,“ dodáva hovorca manažéra infraštruktúry ŽSR.

Na zastávkach chýbajú aj lavičky a odpadkové koše. Podľa slov Lukáča ich odstránili samotné železnice a v prípade obnovenia prevádzky ich vrátia späť. Zaujímavé je, že napríklad v Maduniciach niekoľko košov zostalo, čo vytvára skôr dojem náhodnej krádeže.

Madunice: stav 12 rokov starého podchodu na 2. nástupište (Michal Mazánik © 2019).

Neistá budúcnosť

Ako uviedol hovorca ZSSK, zastávky sa nachádzajú mimo obcí. V prípade Drahoviec je to približne 7 minút a v Maduniciach 10 minút od centra obce, po účelových, čiastočne osvetlených cestách. Štandard pre dostupnosť verejnej dopravy býva okolo 10 minút, čo by bolo tesne splnené.

Väčší problém sú súbežné autobusy z Piešťan do Leopoldova resp. Hlohovca. Ak by v primeranej miere uvoľnili autobusy cestujúcich železnici, vlaky by mohli tvoriť zaujímavý doplnok pre rýchle spojenie do Piešťan či Trnavy, v špičke pracovných dní.

To sa ale pravdepodobne nestane, aspoň v najbližšom čase: „Aktuálne neuvažujeme nad zmenami systému verejnej prímestskej dopravy pre obce Madunice a Drahovce,“ uzavrel Kováč zo ZSSK. Investícia do rekonštrukcie týchto zastávok zostane zrejme aj naďalej bez využitia.

Teraz najčítanejšie

Michal Mazánik

Michal Mazánik

Od detstva sa zaujímam o verejnú dopravu a urbanizmus, špeciálne sa venujem mestskej mobilite. V roku 2017 som sa stal spoluzakladateľom projektu Doprava na Považí. Jeho cieľom je okrem propagácie ekologickej verejnej dopravy zlepšiť informovanosť verejnosti, upozorňovať na nedostatky a navrhovať ich riešenia. Študujem marketingovú komunikáciu na FMK UCM v Trnave a druhý rok som súčasťou slovenskej kancelárie programu Mladí reportéri pre životné prostredie.