Denník N

Anticena za architektúru BRUTUS má druhý ročník!

Cieľom anticeny za architektúru BRUTUS je ukázať na architektúru a jej autorov a spolutvorcov, ktorých výsledná práca demonštruje kombináciu antitalentu a absencie vízie, čím prispievajú k spoločenskému či ekologickému úpadku. (Negácia štatútu medzinárodnej Pritzkerovej ceny za architektúru). Podpriemerná architektúra a stavebná kultúra je obrazom stavu našej spoločnosti…
Anticenu BRUTUS, ktorá parazituje na cene za architektúru komory architektov Slovenska vyhlasuje nominácie a laureáta pre rok 2019. Oproti predchádzajúcemu ročníku sa porota rozšírila o zahraničného člena, čím sa oficiálne stala medzinárodnou. V priebehu leta mala široká verejnosť možnosť zapojiť sa do prihlasovania diel do II. ročníka anticeny.
Verejnosť nominovala v roku 2019 celkovo 35 diel podpriemernej kvality, z ktorých medzinárodná porota vybrala desať nominácií a z nich jedného absolútneho víťaza. Druhým ročníkom sa porota zároveň uzniesla na udelení špeciálneho ocenenia v kategórii: Gól do vlastnej brány.

Čo nás v oblasti architektúry a stavebnej kultúry od tohto roku obťažuje s dovetkom: to je ale BRUTUS? 

Ilustračná koláž: Lenka Hámošová www.hamosova.com 

1. Predstaničná architektúra alebo návrat starých dobrých čias konskej železnice. BRUTUS nominácia patrí rekonštrukcii námestia pred stanicou v Prešove. Narážka na prezývku prešovčanov Koňare s použitím generickej fotosteny je trochu “in your face”, nehovoriac o tradične neladiacich, ehm… dizajnérskych detailoch. BRUTUS je, že obskúrna vizoška v tomto prípade naozaj neklamala a tak veľká doslovne konina naozaj získala svoju hmotnú podobu.

Ilustračná koláž: Lenka Hámošová www.hamosova.com

2. Mesto Prešov si zaslúži rovno aj druhú nomináciu za poriadnu koninu a teda za zrušenie Útvaru hlavného architekta mesta.

3. BRUTUS nomináciu posielame všetkým konšpirátorom, popieračom a ignorantom – či už z radov médií alebo jednotlivcov, odborníkov, ktorí kašlú na alarmujúcu situáciu v oblasti životného prostredia a klimatickej zmeny. BRUTUS tiež vyzýva všetkých účastníkov procesu výstavby, investorov a samotných architektov, aby sa venovali menej greenwashingu a viac hľadali skutočne funkčné riešenia udržateľnej architektúry.

Foto HB Reavis

4. Polyfunkčný objekt Apolo 1, Bratislava

BRUTUS za celoživotný prínos a environmentálne neudržateľné riešenie si zaslúži polyfunkčný objekt, ktorý nebol funkčný ani 15 rokov. Skutočne spotrebná architektúra na prvé búranie. Nebojte sa, na jej mieste nebude ani zeleň, ani kultúra. Z dostupných zdrojov citujeme: ,,Po zbúraní vybuduje na pozemku HB Reavis projekt Nové Apollo, sedempodlažnú budovu s ôsmym ustúpeným podlažím, so zeleným átriom a s viac ako 480 parkovacími miestami v podzemí. Má sa stať podľa developera vstupnou bránou do štvrte Nové Nivy. HB Reavis avizuje, že čoskoro ukáže aj nové vizualizácie projektu.“

Foto BRUTUS

5. Proxenta Residence v Bratislave

Najviac hlasov od anonymných i poloanonymných respondentov získala táto developerská novinka. Umiestnenie v dopravne rušnom a komplikovanom území Račianskeho mýta vytvorí zaiste kvalitné životné prostredie pre svojich budúcich obyvateľov. Originálne stvárnenie na exponovanej parcele si už počas pomerne krátkej existencii stihlo vyslúžiť prezývku “Zebria riť”. BRUTUS goes to investičná skupina Proxenta!

Foto N – Tomáš Benedikovič

6. Istropolis Bratislava

BRUTUS je absencia kritickej a celospoločenskej diskusie. Neostáva nám iné, ako sa stotožniť s už zverejneným názorom člena SKA: „Architektonická a kultúrna komunita už po dlhšiu dobu so zneistením sleduje vývoj situácie okolo areálu Domu odborov. Developeri tohto významného mestského priestoru od počiatku prípravy projektu pracujú formami, ktoré sa vyhýbajú verejnej a inštitucionálnej spoločenskej kontrole. Svoj kabinetný postup prezentujú ako maximálne úsilie o vzorové zhodnotenie lokality.“ Ostáva už iba doplniť, že verejnosť ani architekti do dnešného dňa nepoznajú zámer nového majiteľa a sú iba marketingovo manipulovaní tlačovými správami o „invenčnom urbanistickom riešení“ o „veľkej konkurencii vysokého kalibru“ alebo „výzvach tejto dôležitej lokality“.

Foto N – Tomáš Benedikovič

7. Nemocnica Rázsochy

BRUTUS je porušenie zákonom predpísanej povinnosti použiť pre tento typ zákazky inštitút súťaže návrhov. Ministerstvo zdravotníctva spojilo zákazky s dvomi logicky oddeliteľnými plneniami. V jednom celku obstaráva samotný projekt nemocnice a teda jeho podobu spoločne s iným neprojektovým poradenstvom. Je preto dôvod sa obávať, čo za BRUTUS z toho vylezie.

Ilustračná koláž: Lenka Hámošová www.hamosova.com
Zdroj, web cukrárne Pralinka

8. Hradná cukráreň v Liptovskom Trnovci

Vo verejnej ankete sa objavila aj táto “chutnučká” prestavba – BRUTUS je absencia zohľadnenia kontextu krajiny a prostredia alebo iným slovom nadpráca bez kontextu. Nominácia z kategórie ,,dilemy estetiky”, vždy však platí, že proti gustu nikdy nevyhráš!

Foto BRUTUS, 2019

9. Neidentifikovateľný drevený objekt pod mostom SNP v Bratislave. 

Na čestnom deviatom mieste si zopakujeme minuloročný apel: BRUTUS je to, čo je – BRUTUS je niekedy aj to, čo nie je. BRUTUS je stále nevyriešený problém Neidentifikovateľného dreveného objektu. BRUTUS je, keď očividne nevhodný zásah ostáva po roku a pol na stále na svojom mieste. BRUTUS je keď sa z nevhodného stáva zvyklosť. Na toto si nezvykajme!

Foto N – Tomáš Benedikovič

10. a teda víťaz: Hotel Park Inn Danube

V prvom ročníku anticeny, sme na tento objekt trochu pozabudli, v dobrej viere, že s nami neostane na dlho. Jedno sovietske porekadlo však vraví: nič nemá dlhšie trvanie ako dočasné riešenie. V tohtoročnej ankete preto správne zarezonoval tento hotel v centre hlavného mesta a jeho posledná prestavba, ktorej sa podarilo počas svojej krátkej existencie zanechať fascinujúco zlý dojem a nevyzerá, že by sa situácia najbližšiu dekádu mala zmeniť. Úrady sľubujú nápravu, ktorá je však v nedohľadne, majiteľ je nadmieru spokojný a verejnosť si zvyká. Je to BRUTUS.

BONUS:

Anticenu BRUTUS v kategórii GÓL DO VLASTNEJ BRÁNY získavajú Architekti Šebo Lichý, ktorí svoj nesúhlas s podmienkami a vyhodnotením súťaže na nový Campus VŠVU dotiahli až na Úrad pre verejné obstarávanie, čím spôsobili projektu nemalé obštrukcie a zaviedli nebývalý precedens. Doteraz proste ÚVO úsudkom architektov v súťažiach návrhov mohol dôverovať. V čase uzávierky anticeny BRUTUS nebolo jasné kam prípad presne vyústi, rozhodne však nevysiela dobrý signál verejnosti o príčetnosti architektov v rámci vlastného stavu.

CE ZA AR oslavuje, BRUTUS smúti!

Na záver zhrnutie:

BRUTUS chce pomenovávať podpriemernosť v slovenskej architektúre a mestskom rozvoji v zmysle konceptuálnom, spoločenskom, kultúrnom a technickom. Zmyslom konštruktívnej kritiky nemá byť kritika samotná, ale humorom odľahčené hľadanie riešení v diskusii. BRUTUS sa preto neznižuje na vynášanie súdov nad individuálnymi dilemami estetiky, ale hľadá poučenie z krízy.

BRUTUS cielene sleduje počiny v oblasti verejných stavieb, predovšetkým investícií z verejných zdrojov. Sleduje procesy stavebnej činnosti a mestského rozvoja vo verejnej správe a samospráve. Sleduje verejné priestranstvá a stav uvažovania o verejnom priestore. Sleduje rekonštrukcie, obnovu a adaptáciu budov najmä v oblasti stavebných počinov na kultúrnom dedičstve pri výzvach dneška ako je i fragmentácia moci, či klimatická zmena. BRUTUS sa zaujíma o krajinu, jej urbanizmus a infraštruktúru a veľké projekty. BRUTUS pozoruje problematické spoločenské kontexty, dotýkajúcich sa verejného priestoru, bývania a rozvoja životného prostredia miest.

Poslaním anticeny BRUTUS je zvýšiť informovanosť verejnosti o práci architektov a architektiek, urbanistov a urbanistiek v spoločnosti, o význame a vplyve tejto profesie v celej šírke jej dopadov.

Pozri tiež: BRUTUS 2018

Teraz najčítanejšie

Zuzana Duchová

Site specific súčasné umenie, architektúra, dizajn, reprezentácia Slovenska a iné presahy