Denník N

C.S. Lewis: Poutníkův návrat (Čitateľský denník 43/2019)

Jan seděl několik minut beze slova. Pak znovu začal: „Jak ale víte, že žádný Zeměpán neexistuje?“
„Kryštof Kolumbus, Galileo, země je kulatá, vynález knihtisku, střelný prach!“ zvolal pan Osvícenský tak hlasitě, až sebou pony trhl.

„Prosím?“ hlesl Jan.
„Co?“ opáčil pan Osvícenský.
„Úplně jsem vám nerozuměl,“ řekl Jan.
„Ale vždyť to je jasné jako facka,“ řekl ten druhý. „Vaši lidé v Puritánii věří v Zeměpána proto, že se jim nedostalo užitku vědeckého vzdělání. Například si teď troufám říct, že by pro vás byla novinka, kdybyste slyšel, že je země kulatá — kulatá jako pomeranč, mládenče!“

„No, nevím, že by to byla novinka,“ pronesl Jan a cítil se trochu zklamaný. „Můj otec vždycky říkal, že je kulatá.“

Nikdy som nečítal Alighieriho Božskú komédiu, viem o nej asi len toľko, koľko sa dá pochytiť z fincherovky Sedem. Nazdávam sa, že ak by som ju poznal, porozumel by som lepšie tejto knihe. A ešte by som si mohol pridať zopár klasických autorov a podobné maličkosti, aby bol môj zážitok dokonalý.

Jan, hlavná postava Pútnikovho návratu, sa túla po veľkej krajine — stretáva rôzne postavičky s menami ako Ctnost, Dříč alebo Polovičatý a prechádza cez mestá Žvanilov alebo Ignorancie. Na konci bojuje s drakmi — a je to všetko jedna veľká alegória a príbeh autorovej vlastnej konverzie na kresťanstvo. A pocta klasickej literatúre, samozrejme.

Jednotlivé zastávky na ceste tak hovoria jeho osobný príbeh — hľadanie, pochybnosti, otázky. Odpovede, ktoré videl, okolo seba a v sebe. Tak trocha aj analyzuje (akademickú) spoločnosť, v ktorej sa pohyboval, a je celkom ostrý.

Lewis sám bol po rokoch k tomuto rannému dielku kritický, takže môžem byť aj ja kúsok. Nevyštudoval som také školy, ako on, a aj napriek vysvetlivkám na konci mi uniká aspoň polovica všetkých odkazov a narážok. A ako hovorí autor sám, alegória by mala veci pomôcť objasniť a pochopiť, nie ich ešte viac zamotať (a už keď sme pri tom — osobne som v téme alegórii viac na Tolkienovej strane — ten ich nemal veľmi v láske. Ale to už je téma na osobitnú esej).

Napriek tejto domotanosti sa číta pútnikov príbeh plynulo, Lewis je dobrý pisateľ a strany plynú hladko. Nové vydania ešte doplnil aj o krátke hlavičky na začiatku jednotlivých kapitol, takže akú-takú ideu pochytí aj nevzdelanec, ako som ja. A občas sa sa aj zasmeje.

Aj keď neviem, či na správnych miestach.

C.S. Lewis: Poutníkův návrat
Návrat, 2018
306 strán
*
70 %

Teraz najčítanejšie

Jakub Lenart

Naivné mudrovania o knihách, komiksoch a kultúre.