Denník N

Prezidentka Zuzana Čaputová sa v USA stretla s riaditeľom Metropolitnej opery Petrom Gelbom a s Annou Netrebko

Počas svojej septembrovej cesty v USA navštívila prezidentka Zuzana Čaputová v New Yorku aj Metropolitnú operu. Na pozvanie opernej divy Anny Netrebko si pozrela premiéru Verdiho opery Macbeth v aktuálnej sezóne so speváčkou v hlavnej úlohe.

Zhodou okolností ide o predstavenie, v ktorom ešte deň predtým na generálnej skúške spieval úlohu Macbetha Plácido Domingo, nakoniec bol však kvôli obvineniam zo sexuálneho obťažovania nasledujúci deň nahradený Željkom Lučićom. Domingo sa ešte v ten istý deň na protest voči tomuto rozhodnutiu definitívne stiahol zo všetkých ďalších úloh v Met a povedal, že už tam nikdy účinkovať nebude.

Generálna skúška na predstavenie navštívené slovenskou prezidentkou sa tak stala zároveň poslednou Domingovou rolou v tomto najprestížnejšom americkom opernom dome. V Met počas 51 rokov odspieval až 706 predstavení. Prezidentka Čaputová sa tak nechtiac stala svedkyňou atmosféry definitívneho ukončenia Domingovej kariéry v USA.

Krátko pred návštevou predstavenia našu prezidentku privítal aj riaditeľ Met Peter Gelb. Čaputová je tak zároveň prvým slovenským politikom, ktorého prijal generálny riaditeľ najznámejšieho amerického operného domu. Doteraz sa napriek snahám o prijatie v tejto inštitúcii nepodarilo dosiahnuť úspech ani našim diplomatom, ani žiadnemu slovenskému veľvyslancovi, nehovoriac už vôbec o niektorej z predchádzajúcich hláv nášho štátu.

Generálny riaditeľ Metropolitnej opery Peter Gelb

Je to jednak preto, že Gelb (ako aj jeho predchodca Joseph Volpe) si veľmi pozorne vyberali, s kým sa stretnú a ku generálnemu riaditeľovi Met tak nie je vôbec ľahké sa dostať. A ďalším dôvodom bude zrejme aj skutočnosť, že niektorí naši vrcholoví politici sa o stretnutie s riaditeľom Met ani neusilovali, nakoľko návšteva najprestížnejšieho operného domu na svete nepatrila k ich záujmom.

V tomto zmysle je dobré, že prezidentka Čaputová vysiela kultúrnej obci iný signál, než jej predchodcovia. Nielenže má záujem navštevovať kultúrne podujatia takéhoto charakteru, ale aj na opačnej strane (v tomto prípade v Met), je zjavne záujem o stretnutie s ňou.

Peter Gelb dokonca našej prezidentke poskytol svoju lóžu a predstavenie Verdiho opery sledovala odtiaľ. Počas prestávky ju potom umelecký správca Met Jonathan Friend (pred dvomi mesiacmi poskytol pre Do Re Mix rozhovor TU) previedol cez zákulisie operného domu až do šatne Anny Netrebko.

Za pozvaním pre Zuzanu Čaputovú zo strany speváčky je treba vidieť aj ženský prvok. Netrebko je diva, ktorá je na pódiu obdivovaná a obletovaná priaznivcami z celého sveta, ale keď príde potom domov, je podľa jej vlastných slov obyčajnou ženou, ktorá má rodinu a dieťa, nakupuje, žehlí a varí (povestný je jej vynikajúci boršč a pilaf). Jednoducho žiadne hviezdne maniere u nej v domácnosti nevládnu. Prezidentka Čaputová sa tiež snaží byť v čase, keď nie je práve v úrade, úplne obyčajnou ženou bez privilégií hlavy štátu. V takomto prístupe speváčka pravdepodobne mohla uvidieť istý spoločný prvok (odhliadnuc od toho, že majú ešte spoločného módneho návrhára – Borisa Hanečku, ktorý oblieka obe dámy).

Zuzana Čaputová a Anna Netrebko v speváčkinej šatni v čase medzi 2. a 3. dejstvom

Prezidentská kancelária stretnutie smerom k verejnosti vôbec nekomunikovala a zostalo takmer v utajení. Možno len predpokladať, že sa tak stalo preto, že Zuzana Čaputová si nechcela prihrievať vlastnú polievočku a vytvárať si osobné PR na pozvaní od najžiadanejšej svetovej opernej speváčky. Mohol by sa tým aj narušiť privátny charakter tejto návštevy – pozvanie od Netrebko bolo totiž súkromné.

Keď však správa o tejto udalosti aj tak nakoniec unikla von (a to priamo z okruhu fanúšika speváčky Davorina Jelačiča), nie je teraz už vôbec potrebné schôdzku pred verejnosťou tajiť. To sa naštastie ani nestalo: „Pani prezidentka sa Anne Netrebko v krátkom rozhovore poďakovala za osobné pozvanie na predstavenie a zagratulovala jej k úžasnénu výkonu v opere Macbeth,“ potvrdil pre Do Re Mix hovorca prezidentky Martin Strižinec. Z iného zdroja vieme, že Zuzana Čaputová priniesla pre Annu Netrebko veľkú červeno – žltú kyticu kvetov.

Prečo o tom všetkom vlastne píšem? Pretože existujú názory, ktoré hovoria, že opera je elitárskym umením určeným pre nie príliš veľkú skupinu nadšencov a pre prezidentku by vraj bolo vhodnejšie, keby bola mediálne spájaná skôr s takým typom umenia, ktoré má schopnosť zaujať oveľa širšie masy (napríklad festival Pohoda). Ja sám som niektoré z takýchto a podobných názorov v posledných dňoch zachytil a neviem, či aj tu niekde nebola príčina mediálnej zdržanlivosti ohľadom zverejňovania predchádzajúcich informácií.

Práve preto považujem za potrebné tlmočiť svoj názor, že už samotná skutočnosť, že našu prezidentku prijal generálny riaditeľ Met Peter Gelb je významnou udalosťou samou o sebe a to nielen pre operných fanúšikov, ale pre celú našu kultúrnu verejnosť. Navyše práve prostredníctvom návštevy  kultúrnych podujatí tohoto typu dokážu mnohí svetoví politici otvárať aj tie brány, ktoré by im inak zostávali zamknuté, ak by sa striktne držali len programu oficiálnych politických stretnutí.

Napríklad nemecká kancelárka Angela Merkelová je už mnoho rokov povestná tým, že každoročne navštevuje festival opier Richarda Wagnera v Bayreuthe. Zabíja tak dve muchy jednou ranou. Jednak spája príjemné s užitočným – pretože má Wagnera veľmi rada a zároveň sa na takýchto podujatiach môže zoznámiť aj s ľuďmi, ktorí by na politické stretnutie s ňou nikdy neprišli.

Merkelová častokrát dokonca pozýva do Bayreuthu aj zahraničných politikov. Môže sa takto s nimi stretnúť pri Wagnerovej opere v neformálnej atmosfére bez nevyhnutnosti presného doržiavania úradných protokolov a najmä častokrát takmer medzi štyrmi očami, bez prítomnosti rozsiahlej skupiny ďalších účastníkov, ktorí by na oficiálne stretnutie museli byť inak pozývaní.

Angela Merkelová s Holandským premiérom Markom Ruttem na predstavení v Bayreuthe

Kultúra „elitárskeho typu“ politikom poskytuje – ako už z podstaty veci vyplýva – príležitosť na stretnutia (a vlastne prečo nie?) aj s elitou. Či už skutočnou alebo len domnelou. Už pred dvesto rokmi bola návšteva operného predstavenia využívaná na neformáne stretnutia šlachty s panovníkom mimo kráľovského dvora.

Paradoxne, bol to práve spomínaný Wagner, ktorý ako prvý na svete zaviedol, že počas hrania jeho opier sa v sále zhasne svetlo. Dovtedy bývalo počas predstavenia zažnuté a návštevníci sa pravidelne vzďalovali a vracali naspäť do sály, aby nadväzovali priateľské kontakty s inými významnými hosťami.

Iste, dnes je iná doba a počas operného predstavenia je centrom pozornosti samotná opera. Ale niektoré paralely vo svete diplomacie pretrvali. Merkelová veľmi dobre vie, prečo politikov pozýva na operu. A Zuzana Čaputová svojou návštevou v Met vysiela signál, že Metropolitná opera je pre ňu dostatočne dôležitá inštitúcia na to, aby ju uprednostnila pred desiatkami iných pozvaní, ktoré práve na ten deň mala na stole.

A riaditeľ Met zas vysiela verejnosti signál, že prezidentka Čaputová je ako jeho hosť dostatočne zaujímavá a ponúka jej vlastnú lóžu.

Netreba preto vôbec návštevu Zuzany Čaputovej v Met mediálne vytesňovať. A to ani z dôvodov, že išlo o privátnu akciu, ktorá by sa zverejnením zmenila na verejnú. To predsa vôbec nie je podstatné. Podstatné je naopak nenápadné posolstvo určené našej kultúrnej obci, že konečne máme v hlave štátu osobu, ktorá vie doceniť význam pozvania zo strany speváčky číslo jedna vo svete. A že je zároveň osobou, ktorá je druhou stranou pozývaná a akceptovaná.

Peter Bleha

 

Článok pokračuje rozhovorom pod fotografiou

Na zorganizovaní stretnutia Petra Gelba a Anny Netrebko s prezidentkou Zuzanou Čaputovou sa podielal spolupracovník speváčky – slovenský hudobný manažér Roland Tóth (na snímke v strede). Položil som mu preto v tejto súvislosti niekoľko otázok:

Akým spôsobom sa podarilo zorganizovať stretnutie Anny Netrebko so Zuzanou Čaputovou?

Už predtým sa uvažovalo, že by sa mohli stretnúť v Salzburgu, ale prezidentka bola vtedy práve pracovne vyťažená. Ako druhý pokus sme uvažovali nad Bayreuthom, ale nakoniec Anna svoje účinkovanie v tejto Mekke wagneriánov zrušila, takže to padlo tiež. Vyšiel až tento tretí pokus. Obidve dámy majú totiž nesmierne nabitý program a nájsť v ich itinerári miesto, kde by sa mohli ich cesty na chvíľu pretnúť vôbec nie je jednoduché. Ale nakoniec sa to podarilo, v USA to bol posledný deň pani prezidentky, kedy už mala všetky politické veci za sebou a bol to jediný deň, kedy mala voľno. Lenže ako som mal možnosť vidieť, tak mala neskutočné množstvo pozvaní aj na tento svoj posledný deň. Každý si v takejto chvíli zrejme vyberie to, čo považuje pre seba za najdôležitejšie. To že si zvolila návštevu Met a našla si na to čas, aj keď mala neskutočne nabitý kalendár a venovala sa tomu, to bolo úžasné. Bol som poctený, že som mohol pre ňu toto operné pozvanie sprostredkovať.

Netrebko sa stretla s prezidentkou v dosť neobvyklom čase – medzi druhým a tretím dejstvom opery. Teda doslova medzi skúšaním parochne a zmenou kostýmov. Tento čas navrhla ona sama?  

Bolo to takto navrhnuté zo strany pani Netrebko. A to teda môžem naozaj potvrdiť, že toto je naozaj ojedinelé. Za 15 rokov, čo ju poznám tak viem, že nechce byť vyrušovaná v zákulisí uprostred opery medzi dejstvami. Gratulovať sa chodí za ňou až po predstavení, kedy už to má za sebou a opadne z nej napätie spojené s tým, že ju ešte čakajú náročné árie a potrebuje sa sústrediť. Anna teda prijala prezidentku vo veľmi privátnom momente, kedy zväčša nedovolí, aby za ňou chodili ľudia. Aj som si pôvodne myslel, že aj my pojdeme až po predstavení, ale vtedy sa tam nahrnie vždy okolo tristo ľudí, ktorí chcú získať autogram či iné veci, a tam by potom vôbec nemala čas ani pokoj stretnúť sa v kľude. Takže to takto nakoniec navrhla Anna.

Ty si tiež sedel s prezidentkou v lóži Petra Gelba. Ako tá lóža vlastne vyzerá? 

Je podobne veľká asi ako lóže vo Viedenskej štátnej opere, ibaže je trochu širšia. Sú tam dve stoličky vedľa seba, ulička a potom vedľa nich ešte tretia stolička a takto je to tri rady za sebou. V poslednom rade sú už ale len dve stoličky, takže spolu v Gelbovej lóži môže sedieť osem hostí.

Vpredu sedela prezidentka so svojou dcérou a vedľa nich ulička a potom manželka Adriana Nobla – režiséra prebiehajúceho predstavenia, ktoré sme pozerali. Za nimi potom sedel riaditeľ Gelb, basbarytonista James Morris a sám režisér Adrian Noble, známy špecialista na Shakespeara.

Macbeth je silný príbeh, ktorý vo svojej podstate pojednáva o moci a jej zneužití. Spojenie Verdiho a Shakespearovho génia mrazí aj dnes svojou aktuálnosťou.

Anna Netrebko počas predstavenia v Met ako Lady Macbeth 

Cez prestávku ste hneď išli za Annou Netrebko? 

Nie hneď, ešte sa pani prezidentka rozprávala s Petrom Gelbom,  a potom prišiel umelecký správca Met Jonathan Friend a odprevadil nás do zákulisia.

Čo si vzájomne povedali Anna Netrebko a prezidentka Zuzana Čaputová? 

Nechcem interpretovať do médií privátny rozhovor medzi nimi, ale prezradím len, že Anna prezidentke zagratulovala a povedala, že je úžasná žena a že nabudúce sa uvidia už v Bratislave. Ale nechcem viac prezrádzať.

Ako si sa nakontaktoval na Petra Gelba? 

Ja už som sa s ním stretol aj v minulosti, práve kvôli projektom Anny Netrebko, ktoré spolu robíme. Tentokrát som ho kontaktoval cez jeho manželku, dirigentku Keri-Lynn Wilson, s ktorou sa dobre poznám a ktorá bola aj na Slovensku, pretože tu dirigovala Slovenskú filharmóniu.

Aké mala prezidentka dojmy po skončení predstavenia? 

Nechcel by som robiť jej hovorcu, to sa treba spýtať priamo jej, ale myslím si že bola nadšená. Po skončení si ešte pozrela Met, ukázal som jej dva murály, kde Chagall maľoval Pliseckú a porozprával som jej aj ako Marc Chagall líčil Luciu Popp. Rozprávali sme sa aj o tom, ako je Met financovaná, že funguje len z príspevkov od súkromných spoločností a musí si na seba zarobiť. Na druhej strane daňový systém výslovne podporuje a umožňuje, aby kultúrne ustanovizne takto mohli v Amerike celkom dobre fungovať.

 

Diskusia  k článku je možná na facebookovej stránke: Do Re Mix

 

Teraz najčítanejšie