Denník N

Reforma kradnutia alebo nie je ryža ako ryža

Čoskoro podá Martina demisiu. Dôvody? Premrhané eurofondy, (ne)reforma
školstva, Andrej, teplé a dobre platené miestečko niekde v euro-štruktúrach,
alebo len pud politickej sebazáchovy? Ktovie. Isté je, že by to mohol byť
ktorýkoľvek z týchto dôvodov.

Pozerám hlavné správy keď tu zrazu ministerka v zvonových legínach
s tradičným mejkapom – pery namaľované výrazným rúžom do tvaru pier
starých kaučukových bábik. S nordic-walking paličkami v ruke vraví do telkáča
aké je dôležité, aby sa starí ľudia hýbali. S tým sa dá samozrejme iba súhlasiť.
Potešila som sa, že ju opäť vidím, lebo odkedy uprednostnila vlogy na svojom
FB pred tlačovými konferenciami (asi sa inšpirovala kapitánom), bolo ju na
obrazovkách vidieť a počuť menej. Už mi chýbala tá jej povestná kadencia
chrlenia cudzích slov ako aj arogantný tón a pohľad. No nič. Vykompenzovala to
legínami.
Pýtate sa, načo toto píšem? No, lebo musím nejako začať. Úvod. Tento legínový
výjav sa mi totiž v noci preniesol do sna.

Sen
Čoskoro podá Martina demisiu. Dôvody? Premrhané eurofondy, (ne)reforma
školstva, Andrej, teplé a dobre platené miestečko niekde v euro-štruktúrach,
alebo len pud politickej sebazáchovy? Ktovie. Isté je, že by to mohol byť
ktorýkoľvek z týchto dôvodov.

Eurofondy
Na to, aby sme pochopili kde sa nachádza kameň úrazu, musíme aspoň veľmi
jednoducho vysvetliť mechanizmus.
1. Európska komisia a Slovensko sa dohodnú na prioritách financovania.
Slovensko vypracuje operačné programy (strategické rámce), v ktorých sa budú
tieto priority realizovať.
2. Európska komisia schváli operačné programy.
3. Slovenské orgány nastavia výberový proces projektov. Ministerstvá a Úrad
vlády, majú za úlohu riadiť výberový proces projektov. Projekty sa predkladajú
na základe výziev vyhlásených týmito riadiacimi orgánmi. Posudzujú ich vybraní
hodnotitelia podľa nastavených kritérií.
4. Po vyhodnotení projektov podpíšu slovenské riadiace orgány s úspešnými
predkladateľmi zmluvy.

5. Európska komisia zaplatí realizované projekty. Prepláca súhrnne žiadosti
o platbu cez slovenské riadiace orgány.Toľko veľmi stručne o mechanizme výberu
a financovania projektov zo ŠF EÚ. Teraz to už musí byť jasné aj chlapíkovi čo hral
hity o dvoch gitarových strunách na Miletičke.
Prečo to teda u nás nefunguje? A nečerpáme?
Výzvy sa vyhlasujú neskoro. Na väčšinu peňazí ich už ani nestihneme vypísať.
Kritériá sa ušijú na mieru firmám veľmi blízkym alebo spriateleným slovenským
riadiacim orgánom. Tie získavajú dotáciu. Za províziu. Častokrát vypýtanú od
tých, ktorí prideľujú. Vyvolené firmy stíhajú termíny, lebo už dlho dlho vopred
vedia, že budú úspešní. Nevadí, že napokon nič nevyvinuli, stačí mať vo
výkazoch dobre vyplnené kolonky. Vecnú rovinu realizácie projektov nikto
nekontroluje. Preto sa mohlo stať napríklad aj to, že cestovka o 2
zamestnancoch získala 200 000 € na školenia o holokauste. Takýchto
absurdností je neúrekom. Hodnotitelia sú zväčša profesijne absolútne mimo
misu. Čiže projekty z oblasti medicíny môže kľudne hodnotiť porybný a polesný
(rozumej Pat a Mat v hodnotenej oblasti). Martina má problém, lebo od
Plavčanovej kauzy, pri ktorej vypotil litre potu, sa v rámci eurofondov ďaleko
nepohla. Veda a výskum v paži, duálne vzdelávanie sa síce pomaličky rozbieha,
no záujemcov – študentov je stále málo. Navyše sa blížia voľby a snaha
o uchmatnutie korýt vždy vyplaví nánosy špiny. Skrátka eurofondy sú
neskutočná ryža, zlatá baňa pre vyvolených a spriatelených k tým z bodu 3.

(Ne)Reforma
Toto slovo by mali v súvislosti so slovenským školstvom úplne vyškrtnúť zo
slovníka. Už je vrcholne trápne ako sa ňou každý nový minister oháňa. Martina
je 19. ministerkou školstva od roku 1989. Nič okrem arogancie a nadutosti
nepriniesla. Nič pozitívne. Jediná reforma, ktorej sú ochotní ministri školstva sa
venovať, je tá eurofondová. Ak sa príde na jeden podvod, dosadia nového
ministra a podvod sa len zreformuje. Široká verejnosť ako aj apatická časť
učiteľov im to žerie aj s navijakom. Miesto toho, aby verejnosť a učitelia žiadali
tresty pre zodpovedných za tento stav, títo kryjú svoje pochybenia a podvody,
poukazovaním na neschopnosť učiteľov. Zodpovední si zvyšujú platy skokovo
o 1500 €, obohacujú sa kde môžu a na čom môžu, no učiteľom zvýšia platy
o smiešne 3-7 €. Pre učiteľov má byť ich práca poslaním a teda dôležité je
srdiečko, nie plat. No služba politikov ľudu už poslaním byť nemusí, lebo im by
plat učiteľa nestačil ani ako vreckové pre ich deti. U nich srdiečko dôležité nie
je, u nich je dôležitý silný žalúdok. Čo už. Nie je poslanie ako poslanie. Vôbec
nepochybujem o tom, že teraz v predvolebnom súboji, vytiahnu aktéri tému
školstva ako eso z rukáva (popri kresťanstvu samozrejme, lebo to teraz prináša
body). Masírovanie mozgov už začalo. Vidíme, čítame, počujeme čo námponúkajú.

Samozrejme všetko naslovovzatí odborníci. Jedna skupina sa točí
okolo Teach for Slovakia a súkromnej základnej školy, ďalšia okolo komunitnej
školy. Potrebujeme zmenu. To je všetkým jasné. My ale potrebujeme
reformovať štátne školstvo. Teda minimálne by som očakávala, že medzi
kandidátmi budú ľudia, ktorí sa reálne boria so všetkými problémami školstva.

Andrej
Nechal sa počuť, že by rád zriadil ministerstvo športu. Čiže ryža krát dva. Preto
je celkom možné, že hneď po tom ako Martina ohlási demisiu, dosadí na jej
miesto športovca. Vyslúžilého. Aktívny by na to čas nemal. Konformného.
Možno aj s nejakou gumáckou hodnosťou. Guma. Guma nám ešte nešéfovala
ak nerátame hrdého Andreja a jeho službu vlasti. Jedno je isté. Bude
výnimočný. Bude dvadsiaty.

Za odmenu
Kde končia? No v base nie! Sme predsa na Slovensku a tu sa spravodlivosť
nenosí. Takže spotený Peťo skončil po prevalení eurofondového škandálu ako
rektor vysokej školy Danubius. V jeho prípade ide o svetový unikát, nakoľko
nikde inde na svete nenájdete rektora s takmer nulovou publikačnou
činnosťou. Ani profesora, ba ani docenta. Aj PhD musí publikovať. Peter nie.
Načo, veď jemu sa stačí usmievať a prikyvovať za správnu stranu. Potom sa mu
nájde univerzita, na ktorej rektor nemusí mať parametre. Martina si tiež určite
polepší. Európske štruktúry už čakajú.

Nebedákame
Zbožňujem keď sa ozveme, niečo napíšeme, vyslovíme názor, vyjadríme sa
k niečomu a niekto to nazve bedákaním. ,,Prestaňte bedákať, radšej niečo
urobte.´´ prečítame si. Čo by to malo byť? My robíme. Každý deň v plných
triedach. To čo tí hore, odtrhnutí od reality potentujú, my dole hasíme. Keby
sme to nehasili, tak tu máme o pár rokov generáciu bez profesionality.
Nebedákame, len sa nám už nepáči držať hubu a krok.

Bonusy
Minule som písala o všiach. Dnes prikladám infekčnú encefalitídu, hepatitídu
typu A, mrle, klasiku ako respiračné ochorenia, angíny, gastro problémy atď.
Tak šup šup do školstva. Stačí vám predsa srdiečko a nadšenie. Veď ide
o poslanie, či nie?
Luc.

Teraz najčítanejšie

Paranoja

Lucia Slovincová

Učiteľka. Bratislavčanka, ktorej nie je jedno. Štúdium GAMČA, Univerzita Komenského Pedagogická fakulta. Neznášam vtáčie mlieko, pasivitu, štátnu školskú inšpekciu a arogantných, nevychovaných, sprostých ľudí. Milujem hudbu, knihy, svoju prácu, svoju buldočku a rannú sprchu.