Denník N

Najlepšia klávesnica do kancelárie len za 20 EUR? R U kidding me?

Ak ste náruživý alebo profesionálny hráč, žurnalista, bloger alebo spisovateľ, pravdepodobne vám pojem mechanická klávesnica nie je neznámy. Spravidla si jednu takú musíte priplatiť a dať 40 – 240 EUR. Ale teraz sa dá kúpiť jeden špeci kúsok od Cherry aj za 19.90 EUR.

Ak ste náruživý alebo profesionálny hráč, žurnalista, bloger alebo spisovateľ, pravdepodobne vám pojem mechanická klávesnica nie je neznámy. S problematikou mechanickej klávesnice som sa ja osobne oboznámil len minulý mesiac. Chcel som si kúpiť klávesnicu, na ktorej sa vynikajúco píše. A googlil som, aká je najlepšia klávesnica pri pisálkov. Čuduj sa svete, spravidla 9 z 10 klávesníc v akomkoľvek zozname, ktorý som na technologických stránkach našiel, boli mechanické. Dovtedy som ani nevedel, že existuje niečo ako mechanický spínač a že drvivá väčšina všetkých klávesníc má membránové alebo tzv. “rubber dome” spínače. Nikdy som na ničom ako mechanický spínač nepísal… teda okrem čias, keď som ako dieťa doma ťukal do písacieho stroja.

Vravel som si, že OK. Ak chcem klávesnicu, na ktorej sa dobre píše, potrebujem mechanickú. Výhodou mechanických klávesníc je okrem pocitu pri písaní aj fakt, že mechanický spínač od Cherry alebo ich napodobeniny od Kailh alebo Outemu vydržia 50+ miliónov stlačení. Čo je 10x – 20x viac ako bežné membránové spínače. Áno, ak vám membránová klávesnica vydrží v pohode niekoľko rokov, tak mechanická vydrží možno aj na celý život. Ak sa vám 50M zdá málo, tak Razer pri svojich klávesniciach udáva 80M+ stlačení (spínače vyrába Kailh). Mechanickú klávesnicu jednoducho len tak nevypíšete.

Len pre uvedenie sa do obrazu. Priemerná kniha s 250 stranami a tvrdým obalom obsahuje približne 500 000 znakov. Čiže jediným spínačom od výrobcu Cherry by ste vedeli naplniť približne 100 kníh. Keďže bežne pri písaní používame viac ako 1 klávesu, najčastejšie okolo 35 – 40, na jednej mechanickej klávesnici by ste dokázali napísať do 4000 kníh alebo teda 1 000 000 strán alebo 2 miliardy znakov.

Ďalšou výhodou mechanických klávesníc je ich opraviteľnosť. Ak sa vám pokazí gumový spínač na klasickej klávesnici, pravdepodobne si kúpite novú, pretože opraviť sa to buď nedá alebo by to bolo príliš komplikované (vymeniť celú membránu… a kde by som zohnal náhradnú?). Ak sa vám však pokazí spínač na mechanickej klávesnici, tak ho jednoducho vymeníte za iný. Cherry MX spínače sa dajú kúpiť, staré odmontovať a nasadiť nové. Rovnako viete zmeniť pocit, ktorý z písania máte. Ak máte napr. Cherry MX Red spínače a túžite po taktilnej spätnej väzbe a povestnom kliknutí Cherry MX Blue, tak si ich jednoducho kúpite a vymeníte červené za modré. Hoci ja osobne by som skôr kúpil inú klávesnicu ako sa babral s výmenou spínačov.

Ako sa vyznať v spínačoch?

Dobre. Pár výhod mechanických klávesníc máme za sebou. Ak sa chceme ponoriť do ich sveta hlbšie, potrebujeme si povedať niečo o druhoch spínačov a ich vhodnosti na kancelársku prácu. Nie všetky mechanické spínače sú vhodné pre uši kolegov. Napríklad tie, ktoré majú v názve Blue, či už ide o originál Cherry MX Bluealebo tie od Kailh, Outemu. Na modrých spínačoch sa píše neskutočne príjemne, vďaka zvukovej a taktilnej spätnej väzbe, ktorú poskytujú robíte pri písaní menej chýb a celkovo – sú veľmi obľúbené u ľudí, čo radi píšu alebo si radi doprajú pri písaní svoj komfort. Ich nevýhodou je hluk. Keď som sa ozrejmil s tým, že chcem mechanickú klávesnicu s modrými spínačmi a kúpil si ju, pochopil som, že ju budem môcť používať len na home-office a to len v prípade, že manželka nebude doma. Je tak hlučná, že moje klepanie počuť po celom byte. Samého ma z neho občas bolia uši.

Mechanical Keyboard vs Membrane Keyboard: Which is Best?

Čiže modré spínače do svojej kancelárskej klávesnice z lásky ku kolegom neodporúčam. Ostáva rozhodnúť sa medzi hnedými a červenými. Úprimne by som rád odporučil klávesnicu s hnedými spínačmi, ktoré sú tiché a poskytujú aj jemnú taktilnú spätnú väzbu pri písaní. Problém nastáva, že ich nenájdeme v nijakej klávesnici do 40 EUR na Heureke. Celkovo nenájdete mechanickú klávesnicu pod 40 EUR… Až na jednu výnimku!

Cherry MX Board 3.0

Výrobca Cherry MX spínačov, ktoré sú medzi mechanickými spínačmi akýmsi štandardom, s ktorým sa čokoľvek iné porovnáva, vyrába aj klávesnice! Nie sú práve lacné a ani práve mechanické. Až na jednu výnimku a tou je Cherry MX Board 3.0 RED.

Táto klávesnica od Cherry má Cherry MX Red mechanické spínače, nie je hlučná a stojí práve v obchode ITSK.sk len 19.9 EUR! Je v 40% zľave.

Aká je? Rozhodol som sa ju kúpiť a vyskúšať, pretože som si tak zvykol na mechanickú doma, že som chcel jednu aj do práce. Avšak odmietal som dať za ňu viac ako 30 EUR.

Moje dojmy z Cherry MX RED 3.0, na ktorej píšem tento text, sú nasledovné:

  • Nie je to Cherry MX Blue a robím viac preklepov
  • Píše sa mi lepšie ako na membránovej klávesnici. Hoci sú Red spínače lineárne a neposkytujú takú spätnú väzbu ako Blue alebo Brown, keď klávesu poriadne stlačím, cítim na konci tvrdý dopad na dno klávesnice, nie ako keď stláčam “gumový” spínač na klasickej. Proste dá sa do nej mlátiť.
  • Klávesy majú nižší zdvih ako na mojej HyperX Alloy Elite (ktorú som kúpil v 40% zľave za 85 EUR v Nay)
  • Nie je podsvietená, avšak to mi absolútne nevadí, keďže pri písaní sa pozerám na text na monitore, nie na prsty a keďže je určená do spravidla dobre osvetlených kancelárií a na písanie mailov a článkov, nie na hranie, nie je to nedostatok. Iba ak estetický.
  • Nemá podpierku na ruky, na ktorú som si zvykol už pri mojej Razer Ornata Chroma, ktorá je momentálne na predaj za 30 EUR, kto by chcel (kontaktujte ma)
  • Klávesy nesvietia všetky, ale svieti logo Cherry a Windows klávesy? Akože načo Windows klávesy?

Výrobca Cherry na zadnej strane obalu klávesnice píše, že Cherry MX Red spínače sú vhodné pre hráčov a pre ľudí, ktorí píšu veľmi rýchlo. Môžem potvrdiť. Na klávesnici sa dá písať rýchlo. Píše sa na nej lepšie ako na akejkoľvek membránovej klávesnici, akú som skúsil. Stojí len 20 EUR! Čiže menej ako väčšina “dobrý klasických office klávesníc”. Nie je divu, že na Heureke je to práve úplne najpredávanejšia klávese zo všetkých.

Ak máte zvyšných 20 EUR, ktoré nemienite prechlastať, pracujete s počítačom a používate externú klávesnicu, majte sa radi. Odmeňte sa. Kúpte si poriadnu klávesnicu. Či už na hranie alebo písanie. A takú, kvôli ktorej vás kolegovia nebudú nenávidieť. Áno, nie je to HyperX Alloy s MX Blue spínačmi. Ale je to pravdepodobne tá najlepšia klávesnica do kancelárie alebo na hranie, ktorú je možné kúpiť si za 20 EUR. Len pre info, toto píšem, pretože chcem, aby všetci ľudia mali taký zážitok z písania ako ja. Neplatí ma ani Cherry, ani Heureka ani ITSK obchod. Som len nadšený, to je všetko.

Pozrite si vo videu nižšie, aký zvuk vydáva stalčenie Cherry MX Blue a Cherry MX Red spínača a ako je balená – osobne som nečakal za 20 EUR taký profi obal. Oh, už teraz sa teším do práce, kde ju budem používať. Ale ešte viac sa teším na prácu doma (ako dnes), kde mám moju HyperX Alloy Elite s modrými spínačmi.

Teraz najčítanejšie

Andrej Kamenský

Vyštudoval som marketing na Fakulte Managementu UK, avšak pôsobím ako konzultant pre softvérové licencovanie v IT spoločnosti. Fascinuje ma život, milujem skúmať ho. Neviem si predstaviť nezdieľať v článkoch, čo sa učím a čo sa ma dotýka. Posledné obdobie ide najmä o témy ako mindfulness, integrita, autentický život a kognitívna psychológia. Niekedy sa neberiem veľmi vážne. A niekedy ma ani vy neberte. Uľahči nám to vzájomnú internetovú koexistenciu :)