Denník N

Hazard so životom chlapca ukazuje úpadok nášho zdravotníctva

Zdravotníctvo pod vedením SMERu sa dostalo na pokraj kolapsu. Prípad 15 ročného Lukáša je len špičkou ľadovca. Ego jednotlivcov sa postavilo nad zdravie chlapca. Znova sa ukázalo, že potrebujeme zásadné systémové zmeny v starostlivosti o zdravie občanov.

Žalostne nám chýba sieť spolupracujúcich funkčných zdravotníckych zariadení s najmodernejšími koncovými nemocnicami na vrchole pyramídy. V koncovej nemocnici,  v prípade Lukáša v špičkovej detskej nemocnici, sa musia vedieť postarať o pacienta kompletne a definitívne. Nenechajme sa pomýliť vekom Lukáša – 15 rokov, čo je z medicínskeho hľadiska skoro dospelý. Čo ak by však malo podobný nádor dvojročné dieťa?

Na Slovensku zbytočne každý rok zomrie podľa Eurostatu viac než 10-tisíc ľudí. Ďalšie tisíce dnes ležia v nemocniciach, v ktorých je problém udržať funkčnú prevádzku. A stovky chorých ľudí vstávajú ráno o tretej hodine kvôli časenke na ošetrenie.

Máme tu archaicko-hierarchický model fungovania a riadenia jednotlivých kliník, nemocníc a celého zdravotníctva na Slovensku. V tomto prostredí nie veľa priestoru pre rozvoj mladých talentov a nástupníkov, odbornú diskusiu, rešpekt k inému názoru, snahu o získanie mienky odborne relevantného oponenta a spoluprácu s cieľom najlepšieho možného výsledku pre pacienta. Česť výnimkám.

Musíme to zmeniť. Nie kozmeticky, ale od základu!

  1. Nutne potrebujeme dobudovať sieť spolupracujúcich funkčných zdravotníckych zariadení s koncovými nemocnicami na vrchole pyramídy. V koncovej nemocnici sa musia vedieť postarať o pacienta kompletne a definitívne. Bez opakovaných operácií a prekladov na iné pracovisko uprostred liečby.
  2. CT snímky nesmú kolovať po Slovensku z ruky do ruky. Zariadenia musia zdieľať údaje o pacientovi v digitálnej podobe v reálnom čase a diskrétne. Urýchlene potrebujeme doriešiť digitalizáciu a sfunkčniť e-zdravie.
  3. Musíme zmeniť kultúru riešenia pochybení (aj skoro pochybení – ak postup nebol ideálny, mohol viesť ku komplikácii). Dnes sa bežne chyby zametajú pod koberec a pritom jediná možná cesta k zlepšovaniu kvality je na základe analýzy a poctivej spätnej väzby. Chybu treba priznať, nesmie sa opakovať, musí viesť k zmene pracovného postupu a určite nemá slúžiť na perzekúciu personálu.
  4. Poďme vyvíjať silný tlak na kvalitu motivačnými úhradami. Zdravotnícke zariadenia by mali dostávať balíčkové platby za vyliečenie pacienta, jeho stabilizáciu a dosiahnutie liečebného cieľa. Nie ako doteraz, za počet výkonov a čas strávený v nemocnici.
  5. Čas – stanovme si už konečne maximálne doby, ktoré môžu uplynúť od diagnózy po riešenie. Nesmie sa stávať, že sa budú dve pracoviská naťahovať a pacientov čas beží.
  6. Potrebujeme kompetenčné centrá pre každú diagnózu. Na vrchole pyramídy musí byť zodpovedný odborník, ktorý pri pochybnostiach rozhodne o správnom postupe. Mal by byť zodpovedný za stanovovanie a dodržiavanie štandardizovaných postupov v danom regióne.

Nepôjde to ľahko, bude to nepohodlné, dokonca to môže bolieť. Ale inak nielenže nedobehneme vyspelejších susedov, ale pôjdeme naďalej opačne.

Teraz najčítanejšie

Andrea Letanovská

Som lekárka, anestéziologička, primárka na ARO v Národnom onkologickom ústave a som volebná líderka Demokratov.