Denník N

Lenárd vo štvrtok pohrozil, že druhú polovicu koncertu BHS už orchester neodohrá

Recenzia na štvrtkový koncert Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu na BHS vyvolala neobvykle veľké množstvo reakcií, ktoré podrobne vysvetľovali pozadie udalostí odohrávajúcich sa na pódiu. Hráči sa nemohli koncentrovať, nakoľko pravideľný pukot neznámeho telesa “tikajúci” v úplne inom rytme, než ukazovali gestá dirigenta, orchester do značnej miery paralyzoval. Účinkujúci počuli pukanie ešte silnejšie než diváci v hľadisku. Dirigent Ondrej Lenárd dokonca pohrozil, že ak technici nedokážu situáciu cez prestávku okamžite vyriešiť, položí taktovku a druhá polovica koncertu vôbec neodoznie. Vzhľadom na to, že koncert sa vysielal v priamom prenose na rozhlasovej stanici Devín, prípadné vyplnenie tejto hrozby by zrejme malo ďalekosiahle následky.

V podmienkach, keď hráčov za ich chrbtom ruší teleso tikajúce v rytme úplne protichodnom k udávanému tempu dirigenta, môže orchester hrať len s obrovským nasadením a koncentráciou. Hráči zrejme podvedome aj pridali na dynamike, aby tikajúci zvuk aspoň trochu prehlušili.

“Zvuk ktorý v prvej polovici ťukal proti nášmu rytmu bol taký silný, že dekoncentroval orchester a dirigenta. Uvažovali sme, že prestaneme hrať. To sa jednoducho nedá v takýchto podmienkach sa sústrediť na hudbu. Profesor Lenárd to veľmi správne označil za škandalózne a vyhlásil, že keď to nebude odstránené, druhú polovicu koncertu nehráme. 

Cez pauzu to našťastie odstránili. Takéto znehodnotenie našej práce ešte budeme riešiť sťažnosťou na technikov RTVS, no výsledok to už neovplyvní (hoci budúcnosť možno áno). Chceme takto iba osvetliť, čo sme prežívali v tej chvíli vo vnútri ansámblu. Našťastie, potom ako odstránili ťukanie, sme mohli pokračovať a ukázať, čo vieme,“ – ozývajú sa hlasy zvnútra orchestra.

Zvuk údajne vydávala televízna technika. Z koncertu sa totiž okrem vysielania rozhlasového priameho prenosu zároveň robil aj televízny záznam.

K vzniknutej situácii sa pre Do Re Mix vyjadrila aj sólistka Jolana Fogašová, ktorá vo štvrtok na koncerte spievala úryvok z Wagnerovej opery Tristan a Izolda:

„Veľmi to rušilo všetkých účinkujúcich. Bolo zjavné, že pukajúci pazvuk, ktorý sa niesol zo zadnej časti pódia, pochádza z nejakého prístroja televíznej techniky. Na generálke sa to neobjavovalo, preto sme boli o to viac prekvapení na koncerte. Nečudujem sa, že pán dirigent Lenárd odmietol pokračovat cez pauzu v koncerte ďalej, pokiaľ nebude odstránený tento technický problém.“ 

Zdroj z orchestra k tomu ešte dodáva:  „Za desiatky rokov, čo som v SOSR, som takéto zbabrané podmienky na hranie ešte nezažil a to sme hrali aj na námestiach na Sicílii, kde zvonili zvony (po minúte prestali) a sem tam bolo počuť motorku. Toto bolo 50 minút psychického teroru v priamom prenose, ktorý sa už nedá opraviť.”

Recenzia TU okrem iného poukazovala na to, že orchester hral v prvej polovici s nepresnými nástupmi a až v druhej časti (po vypnutí tikania) podal naozaj špičkový výkon. Hráčom po skončení koncertu zrejme záležalo na objasnení situácie, v ktorej sa takto, nie vlastným zavinením, ocitli:

Lenárd v prvom rade bojuje za naše úväzky a platy a my za to budeme potiť krv, aby sme sa dostali naspäť tam, kam patríme. A robíme to s radosťou, lebo taký dirigent vás dobrovoľne donúti dať poslucháčovi to posledné, čo v sebe máte. Dva roky sme sa usilovali o Lenárdov návrat, prijal to a cesta je teraz dobre rozpracovaná, orchester chce hrať lepšie a lepšie.“

Vzniknutá nervózna atmosféra mohla poškodiť aj sólistku. Na generánej skúške orchester hral nielen v nižšej dynamickej hladine, ale údajne aj v inom tempe. Na koncerte bolo zvolené tempo pomalšie a orchester speváčku svojou intenzitou viackrát prekrýval.

„A keď vrazí kovové rameno s kamerou do krištáľového lustra na strope počas koncertu, zvonkohra roztancovaných krištálikov lustra je tiež hudba, ale ste nakoniec šťastní, že vám to všetko nespadlo na hlavu. Dúfam, že nabudúce bude mať kameraman lepšiu inštruktáž,“ – uvádza v komentári na stránke Do Re Mix jedna z prítomných diváčok v narážke na manéver jimmy jibu.

Televízny záznam koncertu tak zrejme spôsobil oveľa viac problémov, než by bolo možné očakávať v predstavách aj tej najbujnejšej fantázie.

Peter Bleha

Diskusia  k článku je možná na facebookovej stránke: Do Re Mix

Teraz najčítanejšie

Do Re Mix

Flash news, recenzie a publicistika zo sveta vážnej hudby, opery a baletu