Denník N

Soňa Vidiečanová: Je zábavné byť dizajnérkou udržateľnej spodnej bielizne pre ženy.

Foto Martin Haburaj
Foto Martin Haburaj

Soňa Vidiečanová je zakladateľkou udržateľnej značky Créeme, kde podľa vlastného cradle-to-cradle dizajnu vyrábajú každodennú spodnú bielizeň pre ženy. Používajú len naturálnu nefarbenú a organickú bavlnu, na ktorú počas pestovania neboli použité žiadne pesticídy a počas výroby žiadne syntetické farbivá. Ich dizajnom podporujú zdravie, pohodlie a krásu ženy, zároveň chránia životné prostredie. Stretli sme sa v septembri na festivale umenia a udržateľnosti Nasuti.

Ako vznikol nápad na značku spodného prádla?

Keď som študovala módny dizajn v Plzni, tak som počas tvorby bakalárskej práce dostala kožnú alergiu na syntetický materiál, s ktorým som pracovala. Na základe toho som začala viac študovať z čoho a ako sú vyrobené textilné materiály a iné komponenty. Zistila som, že bavlna nevyrastá z pôdy biela, pretože tá je bielená, ale prirodzene vyrastá v béžovej, hnedej a zelenej farebnosti. Ale zároveň že značky spájajú prírodné vlákno so syntetickou lycrou. Pritom ľuďom s citlivou pokožkou to vôbec nevyhovuje, môže im to spôsobovať svrbenie a dráždiť pokožku. Najviac ma ešte inšpirovala informácia, že podľa biznis dress kódu pod bielu blúzku patrí béžová podprsenka, čo mi ihneď dávalo zmysel. Pretože bavlnu môžeme využívať nefarbenú pre zdravie a vďaka neutrálnej základnej farebnosti aj na každodenné nosenie. No stále sa však zameriavame na vábivý jednoduchý dizajn pre povzbudenie ženy k sebaláske a sebavedomiu.

V čom je spodné prádlo špecifické na výrobu? Ohľadom udržateľnosti?

V prvom rade je to certifikovaná bavlna, na jej úplnom počiatku a to je pestovanie, už farmári chránia životné prostredie, používajú dažďovú vodu miesto novej, používajú intercropping, čiže bavlnu pestujú s rôznymi ďalšími plodinami, ktoré striedajú každý rok a vďaka tomu je pôda lepšie zavlažovaná. Nepoužívajú pesticídy ani iné syntetické ošetrovanie rastliny. Táto bavlna sa zozbiera vytvorí sa z nej vlákno v Indii a pošle sa do ČR, kde z nej vytvárame úplet, a vďaka tomu, že používame nefarbenú bavlnu chránime lokálne rieky pred zafarbením, oproti tomu čo sa deje práve v Bangladéši a Číne. Fakt sa zamýšľame, keď podporujeme lokálnu výrobu, aké to má a nemá dopady. Potom je to o strojoch na šitie počas výroby, na každý jeden úkon treba iný stroj, na podprsenku sú to štyri rôzne stroje a každý teda treba nastaviť na 100 % bavlnený textil aj čo sa týka nite a aby bola pekne ušitá. Vďaka nefarbenej ekologickej bavlne chránime aj pracovníkov, ale aj naše zákazníčky počas nosenia. Všetko dizajnujeme podľa cradle to cradle, takže si dávame pozor, ako sú materiály spojené a teda aby sa dali zrecyklovať, premeniť roztrhnutú spodnú bielizeň od zákazníkov na nové vlákno, z ktorého sa opäť spraví 100% bavlnený úplet na novú spodnú bielizeň.

Ako sa zmenil tvoj život a pohľad na biznis, keď si začala s udržateľným podnikaním v odevnom priemysle na Slovensku, nedá sa to teda robiť úplne „lokálne“?

Keďže som si dopredu stanovila hodnoty tak som bola nezlomiteľná. :) Čo sa týka slovenských spoluprác, bolo najprv veľmi ťažké nájsť dielňu na šitie, kde by boli všetci perfekcionisti a čestní. Ale už také mám a som spokojná.

Máš dosť zákazníkov? Ako s nimi komunikuješ?

Prevažne cez emaily, alebo keď prídu osobne tak aj osobne, vtedy to skončí tak pri 30 minútovej debate o živote a o spodnej bielizni. :)

Všimla som si, že ľudia majú k nálepke „dizajnérka spodného prádla“ všelijaký postoj, aj keď som ťa hľadala, pán vrátnik sa usmieval popod fúzy… Vo verejnej diskusii mal jeden pán nemiestne dvojzmyselné narážky. Prečo to tak podľa teba je? Mňa to celkom rozhorčuje, a ja som predsa normálne schopná sa ako zákazníčka vecne baviť o kvalite normálneho produktu, na ktorom nie je nič dvojzmyselné…

Vtedy ten starší pán mal fakt zvláštne poznámky. No mňa skôr “fascinovalo” ako hrdo hovoril, že kedysi sa normálne všetko recyklovalo… Akože keby sa to robilo fakt poctivo, asi by sme s odpadom nemuseli tak zápasiť ako zápasíme teraz, nie? Keď sa niekto prihlási na udalosti, len aby niečo okomentoval, viem, že je to o ňom a nie je to o mne. Neberiem to osobne, každý máme vlastný filter vnímania a moja ne-reakcia je pre mňa veľmi dôležitá. Ale keď riešim zoči voči konverzáciu, jasne opisujem čo dizajnujem a najavo dávam aj hranice. Spodná bielizeň spadá do intímnej témy, rovnako ako sex a niektorí ľudia to berú fakt ako niečo zakázané, o čom sa nesmie hovoriť a nevedia ako o tom hovoriť. Ale väčšinou stretávam mladších mužov a s nimi sa úprimne smejem, som práve veľmi v pohode, keď začnú hovoriť o svojich priateľkách či milenkách a čo im vadí, alebo nevadí. Ale asi v tom je rozdiel, s tými mladšími je to skôr konverzácia o tipoch, kde vidím potenciál spätnej väzby na akúkoľvek spodnú bielizeň a viem to využiť. Ide len o to, že sú takí zlatí, že dávajú pomedzi to vtipy aby odľahčili situáciu. :) Je to zábava byť dizajnérkou spodnej bielizne pre ženy.

Zuzana Duchová: Je zábavné byť občas aj modelkou udržateľného spodného prádla. Foto: Lucia Mandincová

Kto stál za vizuálnou identitou? Pracuješ s premysleným konceptom komunikácie brandu, alebo ideš na to viac intuitívne?

Vizuálnu identitu som tvorila ja, dopredu som si stanovila hodnoty a vizuál, napríklad že nikdy nebudem používať potlač, ale len výšivku, alebo že nechcem používať zelenú, keďže sa často zneužíva na greenwashing a že vizuál má byť minimalistický, dôraz na čisté pozadie alebo interiér. Nesnažím sa spájať Créeme s prírodou, pretože je tam fakt veľmi tenká hranica, kedy Créeme bude vyžarovať dizajn, alebo „hippie look“.

Čo by sa dalo zlepšiť na podmienkach pre dizajnérov na Slovensku?

Ja si myslím, že tu sú super podmienky, vďaka SBA Agency som sa dokázala dostať na Copenhagen Fashion Summit, a vďaka networkingu som bola aj vo Viedni či v Prahe, kde sa preberala cirkulárnosť v módnom priemysle. Ja som spokojná, nájdem si zdroje. Aj keď som potrebovala ísť do Paríža na Premiere Vision. Fakt rada cestujem, otvára mi to myseľ, a keď niekto niečo fakt veľmi chce, tie informácie k nemu proste prídu a musí vydať energiu na zrealizovanie. Nič nepríde na zlatom podnose už vytvorené.

Ktoré ďalšie konkrétne ekologické princípy aplikuješ pri tvorbe?

Idem úplne do detailov, do surovín, z čoho sa jednotlivé textily a komponenty skladajú. Vyrobiť cradle to cradle spodnú bielizeň znamená vlastne byť odborníkom na materiály a komponenty, s čím sa čo môže spájať, aby sa to dalo zrecyklovať po využití, byť odborníkom na konštrukciu (mať teda skúsenosti so šitím) aby to super sedelo, sledovať pochopiteľne dopady na životné prostredie a zároveň tak chrániť aj zákazníčky. Žiadne farbenie a dodržať GOTS certifikáciu a sledovať nové inovácie, no a byť fakt kvalitným manažérom, aby celý systém fungoval. A to nehovorím ešte o tom, že mať víziu (cieľ), ktorú chcete zrealizovať.

V akých otázkach by si nešla do kompromisov a kde naopak kompromisy a vyjednávanie sú nutné?

Čo sa týka surovín či pletenia, tam som nekompromisná, vyhýbam sa zmesiam, musí to byť všetko stopercentné a ľahko recyklovateľné, certifikované buď GOTS pri bavlne a pri kovových komponentoch certifikácia bez niklu a olova. Ale keďže na Slovensku či v Českej republike nemáme dielne kde sa šije, ktoré sú certifikované, tak spolupracujem s tými, aké sú, ale vždy sa pýtam aké majú podmienky.

Foto Créeme

Vieš si predstaviť navrhovať aj iné odevy? V čom ťa konkrétne oslovuje špecializácia na spodné prádlo? Čo všetko sa dá na spodnom prádle študovať celé roky?

Nie, iné odevy som študovala a vyrábala počas štúdia a bolo to fakt namáhavé na čas. Pri spodnej bielizni sa mi páči to, že dáva zmysel, pretože ostatné oblečenie si môžeme požičať, vymeniť, kúpiť v sekáči, ale spodná bielizeň sa dá vytvoriť len nová, pretože požičané je proste nehygienické. Čiže postaviť spodnú bielizeň na cradle to cradle systéme bola pre mňa výzva. S tým, že veľmi dbám o zákazníčky, aby sa cítili pohodlne a zdravo. Myslím, že tento rok bol o tom, ako som sa ponorila do konštrukcie podprseniek. Má fakt princípy, ktoré som nevedela a pochopila som ich… No mňa skôr fascinujú nové technológie a postupy, ktoré sú ekologické. Napríklad či bude niekedy možné zrecyklovať aj bavlnu s lycrou, alebo nové ekologické materiály pre spodnú bielizeň. Elastický prírodný textil, ktorý sa dá nekonečne recyklovať?

Foto Créeme

Témam udržateľnosti a ekológie v umení sa venuje septembrový festival Nasuti v Novej Cvernovke. Kliknite sem pre záznam z diskusie o udržateľnej móde s panelistkou Soňou Vidiečanovou. Prvý festival súčasného umenia s enviromentálnym zameraním spája kreativitu, umenie, dizajn, inovácie a ekologické myslenie. Program tvoria prednášky, diskusie, workshopy a kreatívna produkcia vo forme prezentácií, originálnych performance, objektov, dizajnov a inštalácií. Zámerom festivalu je zvyšovať povedomie o aktuálnych ekologických problémoch a riešeniach.

Teraz najčítanejšie

Zuzana Duchová

Site specific súčasné umenie, architektúra, dizajn, reprezentácia Slovenska a iné presahy