Denník N

Feudálne erupcie.

Myšlienka Friedricha Nietzscheho “ večného návratu“: že všetko sa opakuje, a to, čo sa deje dnes,sa už mnohokrát udialo a v budúcnosti sa ešte udeje nestratila na aktuálnosti.

Charakter našej prítomnosti poznamenaný pachom stredovekého feudalizmu, v ktorom prevládali lénne vzťahy a lénny systém sa v obsahovo inej podobe vrátil. Princíp je  identický, líši sa len obsadením. Len pre vysvetlenie lénne vzťahy vo feudalizme boli charakterizované poskytovaním léna, ktoré poskytoval lénny pán. V stredoveku to boli najčastejšie pozemky za to, že prijímateľ lénnik zloží sľub vernosti a ako protihodnotu bude poskytovať nejaké služby. Občas sa stretne čas s časom, tak ako sa aj v dnešných dňoch stretla minulosť s prítomnosťou. Obraz Gorily nie je len nemým svedkom.

V “ Gorilom teritóriu“ je však dnes ťažké určiť kto a kedy zastával rolu lénneho pána a kto a kedy rolu lénnika. Zloženie kompostu, ktorý vznikol zahŕňa minulosť týkajúcu sa bývalej vlády Mikuláša Dzurindu, ale aj prítomnosť v ktorej vystupuje Majiteľ Penty pán Haščák a človek pijúci nechladenú Coca- Colu. Ľudia minulosti prekrývaní ľuďmi prítomnosti. Zmixovanie predchádzajúcej špiny s kontaminovanou prítomnosťou sa aktéri snažia zachrániť a zachraňovať vytvorením ilúzie čistej budúcnosti.

Asi preto do “ Gorilieho brlohu“ svojou aktivitou vstupujú spomínaní minulí, či súčasní aktéri. Tento krát si vybrali role imitátorov svetoznámeho iluzionistu Davida Copperfielda. Kreatívni tvorcovia fenoménu “ čistých rúk“ majú snahu “ vykúzliť“ ilúziu, že celý zašpinený Gorilí brloh je iba halucinogénne zdanie, ktoré pohltilo verejný priestor a zašpinení nie sú špinaví, ale čistí. Takáto snaha Gorilých účastníkov v nás ostatných  vyvoláva skôr stavy a postoje pripominajúce titul románu od Honoré de Balzaca Stratené ilúzie. Mnohí ich v týchto dňoch definitívne stratili aj čo sa týka sľubovanej čistej budúcnosti. Alebo máte asociácie s románom Hnus od Jeana paula Sartra. Hnus z toho diania, ktorého ste či chcete alebo nechcete svedkami?

Orriginál nahrávky je skartovaný, súčasný materiál je účelovo zostrihaný, vedie sa polemika o autentičnosti hlasov. To všetko sprevádza podané trestné oznámenie zo strany Penty, za šírenie účelového zla. Bol na nahrávke Hopkirk, alebo identifikovaní aktéri. Otázky a aj možné odpovede nevzbudzujú optimistickú vieru a dôveru v “ čistejšiu“ budúcnosť.

Fenomén Gorily je sprítomnený aj v inom predstavení a rétorickom umení. Art brut, alebo surové umenie, niektorí mu dávajú aj prívlastok “ škaredého umenia“, reprezentuje komunikácia medzi bývalým generálnym prokurátorom Dobroslavom Trnkom a možno bývalým podnikateľom Mariánom Kočnerom. Mimochodom Art brut je pomenovanie, ktoré sapoužíva prevažne pre výtvarné výtvory tvorené jednotlivcami,ktorí nie sú zaradení do žiadneho umeleckého štýlu. Tvoria ho prevažne marginalizované osoby, alebo jednotlivci s deficitom charakterovej výbavy. Výtvarné umelecké diela síce k dispozícii nemáme avšak škaredé komunikačné umenie, ktoré nám ponúka nahrávka medzi spomínanými “ dvoma umelcami“nám ukazuje úroveň, ktorá sa už nepoužíva ani v päťkovej krčmovej kategórii. Spôsob vyjadrovania Lénneho pána Kočnera už nepripomína ani škaredosť, ale vytvára novú  „umeleckú kategóriu“ animálneho primitivizmu. A na takéto typy boli napojení zástupcovia, ktorí mali ručiť za spravodlivosť a objektívnosť. A ako vidíme menný zoznam “ zodpovedných a spravodlivých“ sa rozširuje.

Podstatná je obsahová stránka tohto nahraného produktu o ktorom však lénnik Dobroslav Trnka tvrdí,, že neexistuje. Je to len účelový a vykúzlený podvrh alebo politická diskreditácia ako sa nechal počuť podpredseda parlamentu  Glváč,ktorý sa tiež objavil v Kočnerovom mennom zozname. V zvláštnom svete kúziel to žijeme.

Taká zvláštna Machiavellistická  hmla zahaľuje túto krajinu. Machiavelli šokoval svet tým, že cnosti vydával za hriechy a hriechy za cnosti. Zdá sa, že nasledovníkov a zástancov tejto “ viery“ našiel. Po vypočutí si istých “ uniknutých informácii“ musíme konštatovať, že tieto myšlienky obsahujú viac, než len “ zrnká pravdy“.

Teraz najčítanejšie

Ivan Bindas

Som psychológ. Zaujíma ma spoločenské a politické dianie. K týmto témam by som sa rád vyjadroval.