Denník N

Cadillac Eldorado ’52 – ’53: Nový štandard luxusu v limitovanej edícii

Pred 67 rokmi sa prepísali pravidlá a hranice toho, čo je možné za peniaze obstarať na štyroch kolesách. Trieda luxusných, štýlových a rýchlych automobilov bola nanovo definovaná. Svet spoznal Eldorado. Cadillac Eldorado. A začal sa príbeh, ktorý ťažko nachádza obdobu. Toto je jeho začiatok.

od leta sľubujem podrobnosti o (podľa môjho skromného názoru) životnom príbehu najväčšej klasiky na štyroch kolesách – Cadillacu Eldorado. Práve v poslednom diely venovanom amerikám som načrtol príbeh nie len automobilky, ale aj samotného Eldorada. Automobil vznikol pri príležitosti 50. výročia značky v roku 1952 a vydržal ďalších 50 rokov, ktoré priniesli spolu 10 generácií. Počas tohto pol storočia sa toho pomerne dosť udialo a to nie len v továrni, ale aj vo svete. Tak to aby sme začali.

Na začiatku bola myšlienka osobného luxusného vozidla, niečo podobné ako v Európe poznáme pod pojmom GT (Grand Tourismo). Teda vozidla, kde výkon rozhodne nechýba, ale podstatnejšia ako rýchlosť je hlavne pohoda za volantom aj na dlhších cestách. Existuje viacero pokusov (ako v USA tak aj v Európe), len niektoré boli úspešné a len jediné vydržalo vo výrobe pol storočia. Eldorado.

Prvá generácia (1952 – 1953).

Píše sa rok 1952. V Anglicku začína vládnuť Elizabeth II, v USA má premiéru ikonický film Signin’ in the Rain, v Indii Matka Tereza otvára svoj prvý Dom pre chorých a umierajúcich. Vo svete sa prvý krát hovorí o Teórii veľkého tresku, ktorá stvorila vesmír. UK vyrobilo prvé lietalo pre komerčné lety. Mocnosti vyvíjajú a testujú jadrové a vodíkové bomby. V tomto roku vyrobila atómovú bombu UK, USA otestovalo vodíkovú bombu.

Bol vydaný Denník Anny Frankovej (Diary of Anne Frank), detektívka od Agatha Christie Pasca na Myši (The Mousetrap) má premiéru v podobne divadelnej hry a vytvorila rekord v dĺžke repríz. Jednotkou rebríčka Billboard je skladba Blue Tango od Leroy Andrerson.

Cadillac predstavil koncept štúdiu El Dorado, postavenú na báze Cadillac Series 62. Predávať sa mala v roku 1953 v limitovanej edícii 532 ks. Pomenovanie pochádzalo z názvu bájneho mesta v Južnej Amerike kde Španieli hľadali zlato. A kto ho vymyslel? Sekretárka Mary-Ann Marini, ktorá pracovala na oddelení marketingu General Motors.

Píše sa rok 1953. Končí sa vojna v Kórei. Sovietsky zväz testuje vodíkovú bombu. Umiera sovietsky vodca Joseph Stalin. V tomto roku sa začína viac rozširovať mentalita života na úver (dnes kúp, zaplať zajtra). Prejavuje sa to v možnostiach dlhšie splácať svoje nové auto. V predajniach sa objavuje farebný TV (cena 1 175 USD, teda dnešných 11 300 USD) a tranzistorové rádio. Edmunt Hillary a Tenzing Norgay ako prví úspešne pokorili vrchol Mount Everestu.

Ian Fleming publikuje prvú novelu Jamesa Bonda, Casino Royale. Vychádza prvé číslo magazínu Playboy, na obálke je Marilyn Monroe. Jednotkou rebríčka Billboard je skladba Song from Mouling Rouge od Percy Faith.

Na trh prichádza prvá generácia Cadillac Eldorado, ktorá vychdza z modelu Cadillac Series 62. Rázvor ostal na úrovni 126 palcov (3 200 cm), motor ostal rovnaký (pre modelový rok 1953 s objemom 331 kubických palcov, teda 5.4 liter V8 OHV s výkonom 210 koní), podobne ako prevodovka a zadný diferenciál. Dlžka vozidla dosahovala 220.8 palca (5 600 cm) a váha 5 000 libier, teda 2 300 kg. V ponuke bola len verzia kabriolet (2-door convertible).

Na obrázku nižšie vidieť Series 62 ročník ’53. Hneď pod ním je Eldorado. Porovnajte si.

Prvá generácia bola limitovanou edíciou v počte kusov 532 (iné zdroje udávajú 533 – 535 ks). Oproti Series 62 mala panoramaticke zaoblené čelné sklo a zlatý emblém vpredu (namiesto chromovaného v Series 62). Oproti základnému modelu sedelo Eldorado o tri palce nižšie a konštuktorém sa podarilo vytvoriť zdanie nižšieho a dlhšieho vozidla, hoci sedelo na podvozku Series 62. Horná línia dverí (belt-line) bola krásne štylizovaná do vlny.

Interiér tvorila tá najkvalitnejšia koža a kolesá mali výplet. Elegancia sama. Štandardná výbava zahrňovala všetko mysliteľné od rádia, výhrevu, kolies s bielymi bokmi, posiľňovač riadenia a 4-stupňovú prevodovku Hydra-Matic. Klimatizáciu a vypletané kolesá ste nemohli mať v nijakom inom Cadillacu. Práve na tomto modeli si Cadillac dokázal, že vie poskladať auto s najvyššími ambiciami čo sa týka komfortu a štýlu. A vie to urobiť lepšie ako konkurencia.

A cenovka tomu zodpovedala. 7 720 USD (dnes 74 000 USD), to bol dvojnásobok ceny modelu Series 62, z ktorého Eldorado tejto generácie vychádzalo. Aj dovtedy najluxusnejší model Cadillacu (Fleetwood 75 Imperial) ste mohli mat o dve tisícky lacnejšie.

Cena dnes? Od 118 000 USD za kusy ktoré potrebujú kompletnú renováciu cez 215 000 USD za kusy v top stave až po leštenky do aukcií, kde je pod kolónkou cena: ponúknite… Skrátka, skutočná rarita a skvost.

A ďalej? Cadillacu sa podarilo upútať pozornosť a úvodná séria Eldorada bola úspechom. Nastal čas model osamostatniť a rozšíriť výrobu. A trochu znížiť cenovku, pochopiteľne.

 

Hemmings.com

Classiccars

classics.autotrader.com

Curbside.com

usinflationcalculator.com

thepeoplehistory.com

Teraz najčítanejšie

Tomáš Mikulík

Som slušný človek s veľkou hubou :) (dovolil som si citovať klasika).