Denník N

Zápisky z diabetológie – pomôž si človeče, poisťovňa na teba kašle

Ak si myslíte, že by ste mohli očakávať od poisťovne nejakú výdatnú pomoc, celkom sa mýlite.

Zápisky z diabetológie – 1. časť
Zápisky z diabetológie – 2. časť
Zápisky z diabetológie – 3. časť

Po posledných zlých výsledkoch si kúpite na vlastné náklady glukomer a testovacie prúžky, aby ste sa vedeli kontrolovať. Nič iné vám nezostáva, v ambulancii ste sa dozvedeli, že nemáte nárok, keďže váš stav nie je nijako akútny. Nezomierate, pracujete, zarábate, odvádzate dane a poistné, neexistuje žiadna logická prekážka, prečo by ste nedokázali dať 20 eur za prístroj a ďalších 12 za jedno balenie prúžkov, ktorých je päťdesiat. Neskôr zistíte, že minimálne na prúžky nárok máte. Preplatia vám jedno balenie za 4 mesiace, čo značí, že ak by ste si mali merať hodnotu cukru v krvi podľa toho, ako sa to od vás žiada, vystačí vám to zhruba na týždeň až dva. Pomôže, z biedy nevytrhne. Rozhodnete sa, že tú bandu nenažrancov podporovať nebudete, za vlastné si už nič viac nekúpite a otestujete sa iba sporadicky vo výnimočných prípadoch po nejakom mohutnom hodovaní, prípadne po alko žúre.

Zistíte, že napriek tabletkám sa váš stav nijako nemení a hodnoty sú stále vysoké. Prestanete sa stravovať tak, ako vám prikázali – 5x denne malé porcie –, nájdete si svoj vlastný systém. Z meraní viete, že najvyššiu hodnotu máte ráno. Je pre vás preto celkom nepochopiteľné, aby ste raňajkovali, keďže každým jedlom hodnota cukru stúpa ešte viac. Aký má význam najskôr sa najesť a následne si dať tabletku na zníženie? Rozhodnete sa neraňajkovať a vydržať až do obeda, kým vám hladina cukru samovoľne klesne na rozumnú úroveň. Keďže sa naozaj tých opäť nadobudnutých tabletiek chcete zbaviť, obed si dáte ľahší, s mäsom to nepreháňate. Potom sa ešte zľahka najete doma a navečer dzobnete niečo malé. Na tú dokonalú a mimoriadne sladkú vianočku s hrozienkami natretú maslom a džemom alebo medom si musíte na chvíľu nechať zájsť chuť. Športovať začnete ešte intenzívnejšie.

Na kontrole
„Dajte mi vaše záznamy, kde si zapisujete hodnoty.“
„Ja si žiadne hodnoty nezapisujem“
„Ukážte mi váš glukomer.“
„Je zhruba 65 km odtiaľto.“
„Ako je možné, že si to nepíšete a že to nemáte? To sa nekontrolujete?“
„Kontrolujem, ibaže sám pre seba, aby som vedel, ako na tom som.“
„Keď si prúžky budete kupovať sám, testujte sa sám pre seba, keďže vám to predpisujem ja a prepláca poisťovňa, budete si ich poctivo zapisovať do knižky a budete mi to nosiť ukazovať. Povedali sme vám to, keď ste si boli pre recept.“
„Nikto mi nič nepovedal, pre recept mi bola mamina.“
„Von, sestrička vám dá iný termín, na ktorý mi prinesiete merania.“
„To nemyslíte vážne, bývam až v Našom Meste, nemám kedy sa motať hore-dole.“
„Príďte inokedy. S meraniami.“

Máte chuť ju umlátiť podpätkami od jej lodičiek. Mlátiť ju po hlave a nakoniec jej ten podpätok vraziť do oka a zakrútiť ním. Viete však, že cukrovka je svinstvo a okrem takých nepodstatných blbín, ako je vysoký krvný tlak, kardiovaskulárne choroby, ochorenie obličiek a infarkt, vás môže postihnúť aj oslepnutie a postupne vám môžu pižlikať z nohy od prstov až po trupík a to nechcete.

Nemáte ani záujem zacykliť sa v čase a priestore, a preto jej už ani nevysvetľujete, že fakt nič  zapísané nemáte. Prídete domov, zoberiete si knižočku, narátate 5o okienok, povymýšľate si nejaké zmysluplné hodnoty, pozapisujete. Ste pripravení na ďalšiu návštevu. „Paráda,“ povie doktorka, „výborné hodnoty, zdá sa, že liečba zaberá, tabletky vám pomohli.“ Kašlete na všetko, ste radi, že ju najbližšie mesiace nebudete musieť vidieť, takže jej ani radšej nepoviete, že ste sa na jej liečbu vyfakovali ako Kačka na svojich 2 000 zamestnancov a idete si pekne svoje.

O 9 mesiacov neskôr
„Výborne, výborne,“ spustila na mňa rozžiarená ako vianočný stromček, zdá sa, že dodržujete životosprávu a beriete tabletky.“ Skutočne vyzerala, že jej na mne záleží. Potom sa trošku zasekla, zrejme som sa netváril nijako presvedčivo. „Dodržujete? Beriete?“
„Ani nie, pravidelne však do seba tlačím jaternice a naposledy som zistil, že keď vypijem za jeden večer päť pív, ráno mám lepšie hodnoty cukru, ako keď si dám jedno jabĺčko a zapijem ho vodou. Mohol by som skúsiť alkohol ako alternatívnu liečbu?“

Väčšie šialenstvo v očiach som dovtedy aj odvtedy videl iba v očiach Moniky Jankovskej. Keby je rotvajler, roznosí ma v zuboch ako mača. Zostal by zo mňa iba chvostík. „Mala som pacienta, farára, tiež sa alternatívne liečil omšovým. Viete, čo je s ním viete? Je mŕtvy. Chcete skončiť aj vy tak?“
„A mám na výber?“
Nádych, výdych, nádych, výdych…

„Máte zvýšenú kyselinu močovú, chcete na to tabletky? Nechce, jasné. Nechce na cukrovku, prečo by mal chcieť na kyselinu močovú. Tak nabudúce, keby sa to náhodou ešte zhoršilo. Zatiaľ si zoberte tento letáčik s potravinami, ktoré môžete jesť.“

Prídete domov, vedľa seba si položíte zoznam potravín, ktoré môžete na cukrovku a ten s potravinami na kyselinu močovú a zistíte, že sa navzájom vylučujú. Zistíte, že jediná potravina, ktorú môžete na obe ťažkosti, je šalát. Presne ten šalát, ktorý rastie všade na otcovej roli a je ho až tak veľa, že ho už nechcú žrať ani králiky.

Aby ste si to vedeli predstaviť, funguje to takto… Kyslá kapusta cukor znižuje, kyselinu močovú zvyšuje. Obyčajné rohlíky cukor zvyšujú, kyselinu močovú znižujú. Nech si vyberiete akúkoľvek potravinu, zistíte, že jedna vylučuje druhú. Nerobíte si z toho ťažkú hlavu a pokračujete v takom trende, aký ste nastúpili. Jednoducho sa snažíte fungovať ako normálne zdravý človek, len s väčším objemom pohybu a s menším objemom žrádla na stole. Pri ďalšej kontrole zisťujete, že opäť je všetko tak, ako má byť. Dokonca sa dozviete, že všetky tie mastnoty, ktoré si občas doprajete, zasa až taký veľký problém nepredstavujú a dostanete požehnanie na občasné zhrešenie. Zakázané máte iba sladkosti. A to je v podstate to jediné, čo vám zo všetkých potravín nechutí.

Všetko je teda v poriadku, vy ste spokojní, doktorka je spokojná. Ide však zima. Dlhá a krutá. Menej pohybu vonku znamená menej jedla na tanieri. Už teraz jete pomerne málo a striedmo. Treba porozmýšľať, z čoho ešte ubrať. Stále vidíte pred očami bielu paličku a invalidný vozík bez motorčeka.

Teraz najčítanejšie

Marián Letko

Zväčša neškodný...https://maroskocestuje.webnode.sk/