Denník N

Dopravný kolaps? Trenčín uprednostnil MHD pred autami, vodiči sú zhrození

Vyhradený pruh pre autobusy spočiatku niektorí vodiči nerešpektovali (Michal Mazánik © 2019).
Vyhradený pruh pre autobusy spočiatku niektorí vodiči nerešpektovali (Michal Mazánik © 2019).

Aspoň tak to pôsobí z diskusie k tejto téme, ktorá prebieha na sociálnych sieťach. Nechýba v nej hnev a prehnaná panika z dopravných kolón. Je na to však dôvod?

Braneckého ulica patrí v posledných týždňoch k najdiskutovanejším uliciam v Trenčíne. Mesto sa totiž rozhodlo túto cestu, v širšom centre mesta, od leta jednosmerne uzavrieť pre automobily. Cez úzku ulicu prejdú iba autobusy MHD a regionálnej dopravy, TAXI, cyklisti a chodci. Vodičom áut je k dispozícií súbežná štvorprúdová Električná ulica, ktorá centrum obchádza. V opačnom smere (tzn. do centra), môžu autá jazdiť bez zmeny.

„Nastane dopravný kolaps,“ vravia motoristi

Napriek tomu, že ulica je uzavretá iba v jednom smere a v minulosti na nej takýto režim už fungoval, negatívne reakcie na seba nenechali dlho čakať: „Zásadne nesúhlasím ako občan a ako ten, kto platí dane, aby som kvôli nezmyselnému zákazu vjazdu každý deň stratil 10 minút v zápchach(…),“ uvádza jeden z diskutujúcich.

„Bože daj mi silu a človeka na vedúcej či odbornej pozícii s rozumom, lebo to, čo henten pustil z úst, je na zblití,“ napísal ďalší diskutujúci. Reaguje pravdepodobne na vyjadrenie vedúceho Útvaru mobility MsÚ Trenčín Roberta Hartmanna, ktorý na webe mesta povedal: „Monitorovanie ulíc v septembri ukázalo, že kolóny sa krátkodobo tvorili v križovatke Električná – K dolnej stanici v čase vývozu odpadu na ulici K dolnej stanici. Šlo o zdržanie 120 – 300 sekúnd.“

Výrazný nárast kolón nezaznamenali

„Rovnako som v posledných dňoch zaznamenal kolóny už aj od štadióna k podjazdu, kvôli autám ktoré nemôžu odbočiť na plnú Hasičskú,“ píše sa v ďalšom komentári. Zaujímavé je, že diskutujúci sa sťažuje na kolóny v posledných dňoch, no jednosmerné uzavretie Braneckého ulice funguje už 4 mesiace. Pri skúšobných jazdách, ktoré som pri písaní blogu absolvoval, tvorilo zdržanie v popoludňajšej špičke (viaceré časy medzi 14:30 – 16:30) maximálne 5 minút.

Jeden z občanov takisto spomenul, že vďaka kolónam nestíha doviezť deti do školy. Paradoxné je, že práve deťom z blízkej škôlky, školy, ako aj študentom gymnázia, sa výrazne zvýšila bezpečnosť pri prechádzaní cez Braneckého ulicu (ako informuje správa vydaná mestom).

Jazda sa zlepšila, pochválil cyklista

Časť diskutujúcich nechápala, prečo sa robí opatrenie, ktoré pomohlo MHD a nie autám. Pritom práve podpora ekologickej MHD bola jedným z najväčších prínosov tohto opatrenia. Uprednostnenie verejnej, cyklistickej a pešej dopravy zvyšuje jej konkurencieschopnosť voči automobilovej.

„Často chodím na bicykli a v aute po uliciach Braneckého, Električná(…). Ako cyklistovi sa mi zásadne zvýšila pohoda jazdy. Ako vodičovi auta sa mi situácia mierne zhoršila (ale sedím si v teple auta a sám som si to vybral, no tak si posedím o 2-4 minúty dlhšie). Suma sumárum, podporujem aktuálny stav,“ uviedol cyklista a poslanec mestského zastupiteľstva Richard Medal.

Správnosť kroku mesta Trenčín potvrdzuje aj dlhodobý trend vytláčania automobilovej dopravy z centier miest na Slovensku, aj v zahraničí. Centrá by predsa nemali byť dopravnými tepnami a parkoviskami, ale skôr priestorom pre ľudí, nemyslíte?

Teraz najčítanejšie

Michal Mazánik

Niekoľko rokov sa venujem slovenskej verejnej doprave. Ak má byť skutočne atraktívna, je potrebné urobiť množstvo malých aj väčších zmien, ako aj zlepšiť jej image v očiach verejnosti. Na niektoré problémy, možné riešenia a pozitívne príklady zmien sa pozrieme v jednotlivých článkoch.