Denník N

Harabinova kampaň? Je invektívna, vulgárna a zavádzajúca, ale funguje

Jeden z billboardov strany Vlasť odfotený v Košiciach pri autobusovej stanici.
Jeden z billboardov strany Vlasť odfotený v Košiciach pri autobusovej stanici.

Sudca a samozvaný (ne)úspešný ví-ťaz prezidentských volieb Štefan Harabin oznámil vstup po politiky pompézne, na tlačovej konferencii počas obedňajšej prestávky v jednom z bratislavských hotelov, ešte 1. októbra 2019. Bližšie som sa pozrel na prvý mesiac jeho kampane a toto sú moje zistenia. Je invektívna, vulgárna a zavádzajúca, ale funguje.

Harabin po neúspechu v prezidentských voľbách neskladá zbrane. Na začiatku októbra proklamoval, že vstupuje do politky ako volebný líder strany Vlasť. Tá vznikla pôvodne ešte v roku 2011 a meno Vlasť nesie od 24. júna 2019, pričom od 3. októbra 2019 je podľa Registra politických strán a hnutí generálnou manažérkou strany Ing. Anna Zaťková, ktorá sa po Harabinovom boku objavovala aj v minulosti.

Harabinov zámer uchádzať sa o priazeň voličov v nasledujúcich parlamentných voľbách je podľa môjho názoru ešte starší. Doména stranavlast.sk bola zaregistrovaná ešte 18. apríla 2019, čo je len pár dní po termíne konania druhého kola prezidentských volieb.

Ako vyzerala kampaň strany Vlasť v októbri 2019?

Kampaň na vlastnom webe

Strana Vlasť je zahalená tajomstvom. Na svojom webovom sídle uvádza kontaktné údaje, kontakt pre médiá a meno predsedníčky strany, Zaťkovej. Harabin je na webe uvedený zatiaľ ako volebný líder, ostatní členovia kandidátnej listiny nie sú zverejnení. Harabin má čas zverejniť ich do 1. decembra, ale doteraz totálna One Man Show.

Celá webstránka využíva farebnú kombináciu národnej trikolóry, biela-modrá-červená. Súdiac podľa použitej farebnej škály a samotného názvu strany a jej loga je orientácia na národne cítiaceho voliča nepopierateľná. Harabin sa tak spolieha predovšetkým na elektorát, ktorý sa mu podarilo osloviť v prezidentských voľbách a hlasy by mohol ukradnúť najmä z košiara ĽSNS, ale aj Smeru a SNS.

Použité heslá a slogany apelujú na zásadu „Padni komu padni“, vyzývajú na prinavrátenie vlasti do rúk ľudí a tvrdia, že zákon, poriadok a spravodlivosť musia platiť pre každého rovnako. Okrem týchto vykrikujúcich sloganov nájdete na webe strany Vlasť podstránky, ktoré informujú o volebnom programe, navrhovaných riešeniach, novinkách a pripravovaných podujatiach.

Nechcem ale hodnotiť obsahovú stránku programových sľubov, skôr ich prezentáciu v priestore.

Zostaňme najskôr v priestore sociálnych sietí.

Kampaň na Facebooku

Monitoroval som októbrové dianie na Facebooku, ktorý Harabin vo veľkej miere využíval ako komunikačný kanál aj počas prezidentskej kampane, kedy sa stal novou hviezdou dezinfo scény a s verejnosťou komunikoval najmä prostredníctvom videí.

Na úvod je potrebné zdôrazniť, že som nebral do úvahy len aktivitu na facebookovej stránke strany Vlasť, ale aj aktivitu na Harabinovej stránke. Tá s fanúšikovskou základňou viac ako 45-tisíc ľudí slúžila počas sledovaného obdobia ako dobrý základ pre rast popularity.

Október som pre lepšiu ilustráciu rozdelil na štyri časti. Zameral som sa na počet a charakter príspevkov, pri ktorých som sledoval počet označení „Páči sa mi to“ a celkový počet zdieľaní. Okrem toho som sledoval počet spustených októbrových reklám, ich cielenie a dosah.

Prvých osem dní – slušný rozbeh

Prvých osem októbrových dní prinieslo Harabinovej fanpage najväčší dosah. Počas nich oznámil, že vstupuje do politiky a prakticky hneď predostrel, akým smerom sa bude jeho kampaň uberať.

Aktivita FB stránky Vlasť prakticky vo všetkých krokoch kopírovala to, čo sa objavilo na stránke venovanej Harabinovi. Využila to, že Harabin nemusel vznikať od nuly a mohol sa okamžite zaslúžiť o rast fanúšikovskej základne strany.

Vždy zdieľala s miernym oneskorením príspevky, ktoré boli najskôr zverejnené ním. Tento trend nasledovania Harabina prelomila strana Vlasť až v druhej polovici októbra. Ale poďme postupne. Harabin na začiatku ukázal, že dokáže kráčať s dobou, v internetovom priestore sa vie pohybovať s ľahkosťou a pružne. Toto sú štyri body, ktoré som si všimol:

  1. Satirický obrázok dokázal obrátiť vo svoj prospech a zdieľal ho tiež (bol to jeho najúspešnejší príspevok, viď hore)
  2. V komentároch pod príspevkami vyzýval na lajknutie strany Vlasť (zvyšoval interaktivitu príspevkov)
  3. V komentároch takisto uverejňoval články z viacerých serióznych, ale i pochybných webov (viaceré komentáre z Aktualít poukazujúce na jeho vstup do politiky, ale aj články Hlavných správ o tom, ako migranti vo Švédsku znásilnili nevinné dievča)
  4. Prvýkrát sa objavili heslá ako „politická kasta“ či „mediálni prisluhovači“

Ďalších 8 dní – invektívy pokračujú

Nasledujúce dni boli z hľadiska dosahu oboch sledovaných strán slabšie, ako prvé. Hoci počiatočný hype ochabol, v plnej miere odhalili agresívnu a ofenzívnu kampaň,. Kým Harabin počas prvého týždňa hýril aktivitou a vytvoril až 12 príspevkov, neskôr mierne spomalil.

Začal však spŕškou agresívnych vyjadrení. Z nich vyberám: „Feťák Truban, skorumpovaný úžerník Kiska, gorilie dieťa Beblavý,“ alebo výzva „Nedajme si ukradnúť vlasť  prospechárom, úžerníkom a feťákom!“ Okrem toho, lídra KDH Hlinu, s ktorým diskutoval na TA3, stihol v príspevkoch označiť za „falošného kresťana, pornočervíka a ancikrista.“

Dvakrát sa stihol svojim fanúšikom prihovoriť aj prostredníctvom videí, v ktorých sebe typickým slov-ní-kom hovoril o tom, že kauzu Gorila, Trnku a Kočnera kryje Čižnár, kde kopal každú chvíľu do niekoho iného. Odniesol si to aj Lipšic.

V inom videu hovoril tiež o tom, že ľudia si zaslúžia bezpečnú vlasť, lebo z Blízkeho Východu znova utekajú migranti a „hrozí nám, že sa dostanú aj na Slovensko.“ Ľahko uveriteľné zavádzajúce (pravdy) lži pre zaslepených harabinierov.

FB stránka Vlasti poslušne kopírovala všetok Harabinov obsah a nevyvíjala vlastnú aktivitu, no ich počet fanúšikov systematicky rástol a na konci druhého týždňa už ich mala takmer 5000. Toto bol typický obraz kampane v prvej polovici októbra.

Tretí týždeň – Vlasť preberá iniciatívu

Nič nové, kampaň pokračuje v nastolenom trende. Neustále upozorňovanie na dvojaký meter spravodlivosti,  kde-tu sa mihne pozvánka na tlačovú konferenciu. Okrem toho predstavovanie hlavných bodov programu, ktorými sú vyvodzovanie majetkovej zodpovednosti politikov, priama voľba generálneho prokurátora či zmena modelu výberu policajného prezidenta.

Po tom, čo 21. októbra strana Vlasť dosiahne na FB 5000 fanúšikov, karta sa obracia. Kým doteraz bol Harabin vždy ten, kto zdieľal príspevok ako prvý, teraz je to strana Vlasť. Napríklad pri live vysielaní jednej z tlačových konferencií, s ktorou vyrukovala Vlasť a Harabin ich prezdieľal.

Práve v tomto období začal počet sledovaných interakcií na stránke Vlasti dramaticky rásť. A skoro by som zabudol. Do zbierky invektív pribudli „pozemkový mafián“ „daňový kšeftár“, ktoré sa v jednom videu ušli Gáborovi Gálovi.

Posledný týždeň – Vlasť spúšťa reklamnú kampaň

Harabinovci sa v poslednom októbrovom týždni výraznejšie tematicky zamerali na vnútropolitické dianie. Výsledkom je pomerne masívna reklamná kampaň pozostávajúca z grafík, ktoré vyzývajú na odchod z politiky takmer všetkých súčasných lídrov parlamentných strán preto, lebo sa stretávali s Kočnerom. Dotýka sa to najmä Sulíka, Matoviča, „predstaviteľa tradičnej orientálnej rodiny“ Kollára, či harakterného Bélu.

Slovo Kočneriáda mi pripomína večerný program socialistickej televízie v 80. rokoch minulého storočia. Vám nie?

Je zaujímavé, že podľa údajov voľne dostupných v centre reklám Facebooku spustila Vlasť v októbri 15 reklám. Priemerne míňa 100-199 €, jedným propagovaným príspevkom oslovuje priemerne 24 200 ľudí a cieli najčastejšie na regióny Košice a Bratislava a vekovú kategóriu 18-24 rokov.

Oproti tomu, Harabin v októbri propagoval len 5 príspevkov. Priemerne míňa 100 až 499 € na jeden príspevok, pričom jedným takýmto príspevkom oslovuje priemerne 54 tisíc ľudí, cieli najčastejšie na regióny Košice, Prešov, Žilina a vekovú kategóriu 35-44 rokov.

Počet sledovaných interakcií počas posledného týždňa na stránke Vlasti v porovnaní s ostatnými prudko narástol a je jednoznačne najúspešnejším z celého mesiaca. Harabin na svojej stránke počas posledného týždňa dosiahol októbrový druhý najvyšší dosah. Tu je zhrnutie:

Prvý mesiac kampane na internete bol od jej začiatku agresívny, ofenzívny a nie najslušenejší. Ale na Harabinierov to zaberá. Je to presne ten jazyk, ktorý chcú počuť. Harabin vytvoril 44 príspevkov, strana Vlasť (hoci väčšinou len kopírovala ich obsah) ich vytvorila 39. Najčastejšie to bolo formou zdieľania statusu alebo fotografie, druhé najvyužívanejšie boli pozvánky na diskusie a videá, ktoré dosiahli podľa viac ako 623 000 videní na Facebooku. Toto je ich prehľad:

Kampaň v teréne

Nebudem písať zbytočne veľa. Stačí, ak napíšem, že Harabinova hlava obsadila v teréne celé Slovensko. Odštartoval nevídanú billboardovú kampaň (aj keď ako kandidát na prezidenta ich odmietal) a inzeroval napríklad aj v tlačenom vydaní Nového Času, len nemám foto ako dôkaz.

Všimli ste si, že ten, ktorý hlása právo, spravodlivosť a zákon pre každého, ich sám nedodržiava? V billboardovej kampani mu chýba povinné označenie objednávateľa a zhotoviteľa reklamy priamo na reklamnom nosiči, ktoré je ukotvené v zákone o volebnej kampani. Tak aké „Padni komu padni“, pán Harabin?

Jeden z billboardov strany vlast odfotený v Košiciach pri autobusovej stanici. Informácie o objednávateľovi a zhotoviteľovi chýbajú.

Ak ste sa dočítali až sem, vysvetlím prečo jeho kampaň funguje. Jeho dosah a popularita na sociálnych sieťach rastie, je prakticky na každom kroku a naše médiá mu venujú dostatok pozornosti. (Áno viem, aj ja mu ju venujem)

Navyše, v októbri mu agentúra AKO namerala v prieskume 1,3%. V novembrovom prieskume od Focusu to už boli 3%.

Čo prinesie november?

Teraz najčítanejšie

Daniel Fekete

Mám 25 a trpím zbytočne prílišnou všímavosťou vecí vôkol seba. Zaujímam sa o medzinárodné vzťahy, médiá, ich vplyv na verejné dianie a politický marketing.