Denník N

Anna Netrebko opäť v Prahe

Jedna z najzásadnejších osobností operného sveta tejto doby, speváčka Anna Netrebko, sa po roku opäť vrátila do Prahy. Zatiaľ čo vlani sa predstavila v recitáli s piesňovým repertoárom, na nedávnom koncerte 7. novembra zvolila áriový program s ťažiskom v dielach Giuseppe Verdiho. Ako garde si na koncert tradične pozvala svojho manžela Jusifa Ejvazova (Yusif Eyvazov), tretím sólistom bol britský barytón Christopher Maltman. 

V Smetanovej sále vystúpilo trio umelcov za sprievodu Orchestra Státní opery, dirigoval Claudio Mandelli. Je skvelé vidieť po boku svetových hviezd orchestre z našich končín: obzvlášť, keď sa na javisku ukážu byť spoľahlivým hudobným partnerom.

Je jasné, že organizácia takéhoto koncertu nie je jednoduchá a musí prebiehať skutočne s predstihom, takže to, čo sa Národnímu divadlu podarilo (treba poznamenať, že tento počin je zásluhou ešte predchádzajúceho vedenia), nie je vôbec samozrejmé.

Samotný koncert v réžii agentúry Berin Iglesias Art bol pritom typickým operným gala večerom, takým, aké sa dnes tešia mimoriadnej popularite.

Okrem hudobnej udalosti tak bol koncert nepochybne aj udalosťou spoločenskou, vďaka kvalite interpretov a celkom závažnej dramaturgii však hudba, našťastie, neťahala za pomyselný kratší koniec.

Anna Netrebko na pražskom koncerte v šatách od slovenského módneho návrhára Borisa Hanečku. Zdroj: Yandex

Večer otvoril duet Già nella notte densa z Verdiho Otella. Už toto číslo plné nehy publiku ukázalo, čo od interpretov možno v priebehu koncertu čakať. Jusif Ejvazov sa preukázal ako znelý a pevný tenor, jeho volumen však oproti minulosti predsa len stratil na objeme.

Anna Netrebko zas už prvým tónom dala najavo, že na javisko prišla skutočná diva. Jej zvučný, už trošku tmavší a stále maximálne pohyblivý soprán sa niesol sálou bez akéhokoľvek zaváhania. Skvelá bola obzvlášť v číslach z opier, v ktorých momentálne účinkuje: mimoriadne jej pristala Verdiho Lady Macbeth, ktorú stvárňuje v Metropolitnej opere v New Yorku.

Macbetha zaznel duet Ove son io, v ktorom Netrebko sekundoval Christopher Maltman. Spevácke umenie oboch bolo v tomto prípade bezchybne podporené aj ich dramatickými schopnosťami, vystihli až živočíšne zlo, ktoré z duetu srší a číslo sa pre mňa stalo jedným z najsugestívnejších bodov večera.

S barytonistom Christopherom Maltmanom. Zdroj: Yandex

K ďalším žiarivým prípadom speváčkiných kvalít potom patrila aj ária Tu che le vanità Dona Carla, opäť od Giuseppe Verdiho. Netrebko sa s tónmi a frázami hrá, vychutnáva si ich, pôsobí pritom veľmi prirodzene, ako by nič jednoduchšie neexistovalo.

Ocenila som to najmä v prvej „verdiovskej“ polovici, prípadne v začiatku polovice druhej, kde spievala Ebben? Ne andrò lontana z Catalaniho opery Wally. Tieto spevácky a často aj výrazovo náročné kusy nepodávala ako svoju exhibíciu, ale ako plnohodnotný umelecký výstup.

Iste, výborná bola aj v odľahčene ladenej druhej časti, do ktorej boli zaradené čísla ako operetné Lehárovo Lippen Schweigen alebo jej „povinná jazda“ O mio babbino caro. Myslím však, že práve Verdiho spintové role sú pre Netrebko momentálne inšpiratívnym materiálom ponúkajúcim nový, tvorivý priestor.

S manželom Jusifom Ejvazovom. Zdroj: Yandex

Hoci večeru kraľovala dáma, aj vďaka pánskym protagonistom sa stal výnimočným zážitkom. Ejvazov presvedčil napríklad v Mascagniho Mamma, quel vino è generoso alebo v E lucevan le stelle z Puciniho Tosky.

Prekvapením bol však pre mňa Christopher Maltman. Vlastne si nespomínam, kedy som počula tak podmanivý, plný a zaujímavo sfarbený barytón, spoľahlivý a plastický vo všetkých polohách. Sólovo sme ho počuli ako Macbetha v Pietà, rispetto, amore a Nemico della Patria od Umberta Giordana z opery Andrea Chénier.

Okrem duetov s Netrebko si Maltman jeden zaspieval aj s jej manželom: a je treba povedať, že Invano alvaro z Verdiho Sily osudu malo v ich podaní neopakovateľný „drive“.

Anna Netrebko a Christopher Maltman. Zdroj: Yandex

Samozrejme, zabudnúť netreba ani na tretieho dôležitého muža, dirigenta Claudia Mandelliho. Orchester Státní opery viedol ku kvalitným výkonom, ako mimoriadne vydarené spomeniem inštrumentálne Intermezzo z Mascagniho opery Sedliacka česť. Nedostatkom bol občas trochu nedotiahnutý výraz: ansámbel si mohol na niektorých miestach dovoliť aj viac temperamentu.

Koniec koncertu bol prirodzene sprevádzaný potleskom v stoji a nadšenými ováciami. S burácajúcim publikom sa trojica spevákov rozlúčila celkom originálne, hravým, až kabaretne pojatým spoločným prídavkom v podobe piesne O sole mio.

Anna Netrebko opäť ukázala, že ostáva fenoménom opernej scény, ako aj to, že jej dominancia na svetových pódiách je opodstatnená.

Lucia Maloveská

 

Zľava: Jusif Ejvazov, Christopher Maltman, Anna Netrebko a Claudio Mandelli. Zdroj: Yandex

 

Diskusia  k článku je možná na facebookovej stránke: Do Re Mix

 

 

 

 

Teraz najčítanejšie

Do Re Mix

Flash news, recenzie a publicistika zo sveta vážnej hudby, opery a baletu