Denník N

A. Moore: Watchmen — Strážci (Comicsový denník 15/2019)

„Všichni měli na vybranou. Mohli kráčet ve šlépějích dobrých lidí, jako byl můj otec nebo prezident Truman. Slušných lidí, kteří věřili na každodenní práci za každodenní mzdu. Namísto toho se vydali za trusem chlípniků a komunistů.

Že tahle cesta vede k propasti, si uvědomili až příliš pozdě. Neříkejte mi, že neměli na vybranou. Teď celý svět stojí na okraji a dívá se do pekla samotného, všichni ti levičáci a intelektuálové a demagogové… a najednou nikoho nenapadá, co k tomu říct.“

Kvôli aktuálnemu seriálu z dielne HBO som siahol do poličky a vytiahol tento žltý opus — pre mnohých to najlepšie, čo vo forme comicsu kedy vzniklo. Ako na mňa po rokoch pôsobil? No… rozplýval som sa na každej strane.

Osemdesiate roky, alternatívna história USA. Nixon je tretí krát prezidentom, Vietnam skončil víťazstvom a dejiny Štátov sú plné maskovaných vigilantov — samozvaných strážcov zákona. Väčšina je už na dôchodku, ale vražda jedného z nich všetko mení a postupne sa dáva dokopy starý tým. A vo svete, ktorý je na hrane atómovej vojny, sa začnú diať divné veci.

Za tie roky som stihol načítať viaceré klasické i menej známe diela, a tak sa na Watchmenov pozerám už trocha ináč, než kedysi. Allan Moore, ten starý čarodejník, fenomenálne nahustil dej do dvanástich kapitol — uzatvorených, previazaných, premyslených, nič nevyjde nazmar. Každý detail sa objaví niekde inde a má svoj význam. Symbolika hodín, škvŕn, rozmiestnenie panelov, práca s tempom rozprávania a postavami — niečo tak dobré som v tejto forme ešte nevidel.

Každá kapitola má svojho rozprávača, postupne sa dostávame do hláv viacerým hrdinom. A každý má svojskú dilemu, ktorú rieši. Aké je to byť tou najmocnejšou bytosťou vo vesmíre, ktorú nezaujíma ľudstvo? Môžeme potlačiť zlo menším zlom? Ako sa vyrovnať s minulosťou a svojim pôvodom? A čo vlastne chceme od svojich detí?

Hrdinovia tu vôbec nie sú tí sebaistí záchrancovia sveta — preto aj Watchmeni vzbudili v osemdesiatych rokoch (spoločne s Návratom Temného rytiera) taký povyk. Zmenili pohľad na comics ako infantilný formát pre deti. Vigilanti tu bojujú s alkoholizmom, úchylkami, psychickými poruchami.

Do toho tu máme ešte aj príbeh v príbehu (teda comics v comicse), odkazy na studenú vojnu a Kubánsku krízu, médiá, hudbu, Lovecrafta — a ja ozaj neviem, čo by som tomuto dielu vytkol. Ak by som veľmi preveľmi chcel, tak tá kresba a coloring nie sú úplne podľa môjho gusta. Ale beriem to ako známku doby, v ktorej comics vznikol. Zvláštne to osemdesiatky.

Je to teda ten najlepší comics všetkých čias? Určite.
Až na tú kresbu, teda.

A. Moore: Watchmen — Strážci
BB/art, 2017
448 strán
*
95 %

Teraz najčítanejšie

Jakub Lenart

Naivné mudrovania o knihách, komiksoch a kultúre.