Denník N

Odkiaľ majú [dočerta] americké univerzity toľko peňazí? (3/8)

Dar fungujúci ako investícia. Nespotrebovať celé naraz, ale investovať. A spotrebovať výnosy. Veľmi jednoduché.

Univerzity brečtanovej ligy – výnos prepočítaný na roky endowmentov 2009 – 2018

-https://www.markovprocesses.com/blog/measuring-the-ivy-2018-a-good-year-for-returns-but-is-efficiency-becoming-an-issue/

Ako je vytvorený endowment?

Endowment typicky zahŕňa fondy darované inštitúcii od darcov, ktorí deklarovali podmienku daru, že jeho istina nemôže byť spotrebovaná. Darcovia očakávajú, že jeho hodnota bude v čase rásť, z titulu zodpovednej rovnováhy medzi výdajmi a príjmami z reinvestovaných výnosov. V mnohých prípadoch darca obmedzí použitie výnosu na jeden alebo viac účelov. Ak tak urobí, inštitúcia musí použiť výnos na tieto účely. V ďalších prípadoch je inštitúcii poskytnutá možnosť voľby darcom pre výber vzdelávacích účelov, ale platí stále obmedzenie pre použitie istiny.

Príležitostne, kolégiá a univerzity dostanú dary od darcov a tí umožnia použitie istiny, ale rada inštitúcie sa rozhodne z dôvoduv stability a opatrnosti naložiť s darom ako s endowmentom. Toto môže byť považované za „fondy fungujúce ako endowment“. Inštitúcie spravidla používajú tieto fondy pre splnenie dlhodobých obligácii, ktoré vyžadujú každoročnú stúpajúcu úroveň podpory. (profesúry alebo štipendiá)

Napríklad, darca môže prispieť 1 mil. $ na podporu oddelenia histórie na univerzite, ale bez ďalších podmienok ako minúť peniaze. Univerzita sa môže rozhodnúť minúť celý milión nasledujúci rok pre navýšenie platov na fakultách, podporu absolventov, vedenie výskumu, nákup nových kníh alebo na fyzické opravy kancelárií, tried alebo laboratórií. Každý z týchto výdavkov by plnil dôležité potreby, ale na konci roka by neboli žiadne ostávajúce fondy pre udržanie týchto hladín výdavkov. Neostala by pomoc na pretrvávajúce výdavky oddelenia.

Alternatívne, univerzita by mohla investovať 1 milión, takže jeho hodnota by bola zachovaná v čase a jeho výnosy, rok po roku, v dobrých časoch a v zlých by boli dostupné pre oddelenie k naplneniu jeho pokračujúcich prísľubov. Pri mnohých kolégiách a univerzitách táto investícia generovala okolo 40.000 až 50.000 $ dostupného výnosu každý rok. (vzrastajúceho ročne zhruba o úroveň inflácie).

Ak sa univerzita rozhodne investovať dar, ten bude „fungovať ako endowment“. Spomedzi všetkých vyšších vzdelávacích inštitúcií, 88% investovaných fondov sú hlásené ako endowment. Zatiaľ čo univerzity udržujú istú mieru flexibility pri znovu zadefinovaní fondov, ktoré zvolili použiť ako endowment, sú právne zaviazané dodržať podmienky pri daroch, ktoré boli prijaté ako endowment.


Preložené z angličtiny z voľne šíriteľného článku:

Understanding College and University Endowments

https://www.acenet.edu/Documents/Understanding-Endowments-White-Paper.pdf

Poďakovanie za odbornú pomoc pri preklade:

Ing. Mária Medvéšová – tím teachersgold.org

Mgr. Zuzana Krempová – www.jazykovycoaching.sk

Teraz najčítanejšie

Stanislav Barej

Postav školu na hlavu! Naša filozofia teachersgold.org : Dáme vám materiály na všetko zadarmo, poďme spolupracovať a súťažiť a vytvrome nejaké zaujímavé funkčné projekty.
Môžete si vybrať čokoľvek, bez časového obmedzenia a tlaku na nejaký podaný výkon. Berieme každého, kto chce. Neobmedzujeme časom ani priestorom. Sme online. Môžeme si to dovoliť.
--KORONA: sledoval som vývoj prvej vlny korona pandémie vo Švajčiarsku a informoval o úmrtiach https://www.linkedin.com/in/stanislavbarej/